oskmar

Inlägg publicerade under kategorin April 2019

Av Elsa Mårtenzon - 14 april 2019 18:53

 

Snön krymper mer och mer, men ingen reckordfart och det är bra, vill inte ha översvämningar som förra våren...

 

 

 

Lika fantastiskt väder i dag som igår!

Men jag har inte varit ute nånting alls, bara dragit en kärra ved till bagarstugan och varit dit och frågat när jag skulle göra fika.

Jag har inte hunnit, trodde ett tag att det skulle bli nån timme mitt på dagen att sitta ute. Men jag är för sen i vändningarna, som mamma sa.

Just nu när klockan är 18.55 är det 6 grader varmt i skuggan. Inte ett moln på himlen och solen strålar.

 

I går kväll kom Ingrid och Nils Gunnar hit och sa att de skulle baka tunnbröd i dag. Vi ska baka lite bröd till dig också, sa Ingrid.

Jag var ju inte förberedd på något brödbak och hade ju inte handlat några ingredienser. Det gör inget,sa Ingrid vi bakar bröd ändå till dig, sa hon.

 

När de var klara kom hon in med sju påsar tunnbröd som jag fick. 

Jag har bara behövt serva med fika och middag.

Jag är väldigt tacksam för brödet, för som jag sagt tidigare så upplever jag mig matlös utan tunnbröd. Det är jag van att ha haft sedan barnsben. 

Jag sitter inte och äter tunnbrödmackor hela dagarna, bara en smörgås till frukost, men den är närmast helig och så är det gott, godaste brödet för mig.

 

Köpte en påse på ICA för ett par veckor sedan, med två kakor i som kostade 79.90 och det är för dyrt tycker jag. Det mesta jag tog när jag sålde tunnbröd var 30 kronor och då var det kunderna som höjde till det priset. Jag hade tagit 25 kronor i flera år. Det var två kakor i mina påsar också.

När jag började sälja bröd tog jag 15 kronor, i flera år.

 

Nu har brödbagarna åkt hem efter maten och jag har diskat klart efter middan och nu ska jag bara vara lat resten av kvällen.

Tack snälla Ingrid och Nils Gunnar för brödet!

 

I morron får jag främmande och kommer inte få tid att vistas i solen då heller. Men jag hoppas det här vädret håller i sig så det blir en solig och fin påsk.

 

Dagens namn är: Tiburtius, grattis till den som heter så- ovanligt namn det också.

 

Ha en fin fortsättning på söndagens kväll,vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 13 april 2019 16:38

 

 

Snöskotrarna blev fler och fler och till sist var vi ett stort gäng på Käringholmen och solens strålar flödade emot oss. Även en med  fyrhjuling kom, alla tiders före på sjön.

Alla njöt av en härlig solskensdag...

 

 

Vilken dag! 

Den finaste dagen den här vårvintern, inte ett endaste litet moln på hela himlen och varmt och härligt utan blåst.

Just nu är det 5,5 plusgrader i skuggan och solstrålarna flödar från den klarblå himlen. 

 

Såna dagar finns verkligen inget att klaga över, det är bara att njuta fullt ut.

Klockan elva kom Jan Peter över från Käringholmen och hämtade mig för att vi skulle inta elvakaffet på Käringholmen.

Jag tog med mig fikabröd och det har varit min enda insats under dagen.

Jag har både fikat och ätit lunch på holmen, i strålande solsken hela dagen, det är Jan Peter och Ann Cathrine som har skött servicen.

 

Till slut var det ett stort gäng på holmen, Kerstin och Tommy med familj kom dit och lagade och åt sin lunch där också. Till och med en liten ett-årig flicka var med, det är inte varje dag man träffar på ettåringar numera.

Mitte och en av hans döttrar kom även dit och de var länge tillsammans med oss.

Nils Gunnar och Michael har varit dit en sväng, samt Laila och Norton.

Idag har Käringholmen fått tjänstgöra som rekreationsplats för en hel del sol- och naturdyrkare.

 

Det har varit jättemycket skotertrafik på sjön i dag, när vädret är så här är det många som lockas ut i det fria. Tidigare under vintern har jag saknat skotertrafiken på sjön som det brukat vara förr om åren, men i dag har det varit litet som "förr". Men å andra sidan så är väl det här första dagen som det varit riktigt härligt väder hela dagen.

 

Jag kom hem klockan fyra och vips så var dagen slut, tiden går fort när man njuter.

 

Tusen tack Jan Peter och Ann Cathrine för att jag fått vara med och både fått sol och frisk luft i flera timmar!

För att inte tala om mat och fika, som smakar extra gott ute i det fria.

Och tusen tack till de övriga för trevligt sällskap!

 

Dagens namn är: Artur och Douglas, grattis till er som bär dessa namn! Inte de vanligaste namnen numera vågar jag påstå.

 

Ha en riktigt trevlig lördagkväll, vi ses!

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 12 april 2019 17:37

 

Den här utsikten har Ann Cathrine haft i dag, från Käringholmen...

 

 

Vilket kalasväder det varit i dag! Inte ett enda moln på himlen på hela dagen. Det var kallt under natten med månsken och kall morron, men vad gör väl det när dagen blir så här härlig.

Just nu är det 2,7 plusgrader och himlen är så klar och ren den klar den kan bli. Och det har varit vindstilla i dag och är så fortfarande!

Hoppas det blir likadant i morron, det lovas då så på väderrapporten.

 

I dag har Ingrid och jag varit i Strömsund halva dagen och det var lika strålande väder där.

Det märktes på trottoarerna där att det varit mycket halka i vinter. Det var drivvis med grovt grus som måste tas bort så småningom, det dammet som blir då vill jag inte bo i.

 

Som vanligt på fredagarna var det mycket folk i farten på affärerna men jag skulle inte handla så mycket så för mig var det inte jobbigt.

Jag har köpt flera krukväxter i alla fall, jag har burit ut halvdöda såna hela vintern efter jul, ja, för jul också. Jag vet inte hur jag bär mig åt numera, blommorna bara dör för mig. Jag misstänker att jag vattnar ihjäl dem och sedan så tror jag att det är för mycket torvmull i jorden man köper numera.

Förr fick jag alldeles för många blommor och måste reducera bland dem i bland för att det blev för trångt i fönstren och de dog inte, men nu sköts det automatiskt tydligen, nu bär jag ut dem halvdöda och halvruttna.

 

I helgen har jag grannar runt omkring mig, vädret lockar alldeles säkert.

Ann Cathrine  har suttit på Käringholmen under dagen och njutit av solen och den fridfulla tystnaden. Det var nog härligt, men det är så halkigt på sjön med blank is så det gick inte att gå dit, inte åka skidor heller.

Nu är det nog bara sparkstötting som gäller på sjön, det är ju inte bra före för snöskoter på sjön heller om det är blank is. Ja, det ordnar sig nog...

 

Dagens namn är: Liv, inte en enda med det namnet har jag träffat i mitt liv!

Men grattis om du finns nånstans därute!

 

Ha en trevlig fredagkväll, vi ses och hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 11 april 2019 16:23

 

Det här syskonparet hade ingen aning om var de hamnade när de för några år sedan körde in på gården här. De sökte sina rötter i Bellvik och talade om att deras farmor var född i Bellvik. När jag fick höra deras farmors namn sa jag, men hon var här hos mormor många gånger när jag var barn och jag minns henne så väl. Det hade de inte tänkt sig att de kom så rätt på en gång, de visste inte heller att deras farmor var en syster till min mormor. De hade sett skylten Gårdsmuseum uppe vid landsvägen och sagt till varandra, vi kör dit ner och ser om vi träffar någon vi kan fråga.

Ja, det blev fika, en titt i museet och ett långt samtal, vi tyckte nog alla tre att det var ett lyckat sammanträffande. Nu är jag Facebookvän med brodern...

 

 

 

En riktigt grann dag har det varit och utan att det blåst. Klar himmel ända tills alldeles nyss.

Det var riktigt kallt i morse, men solen hade hunnit fram till termometern när jag skulle kolla, därför vet jag inte hur många grader det var. Men trots att solen strålat ostört hela dagen har det knappt tinat någonting, endast de frusna vattenpölarna har NÄSTAN gett vika.

Jag har burit bort snöspadarna i dag i alla fall och skulle det snöa mera nu då får solen ta hand om den.

Just nu under den tidiga kvällen är det 2,9 plusgrader i skuggan och nu har det kommit lite tunna skyar därovan. Men, solen skiner! 

 

Det är val i Indien, med 900 miljoner röstberättiga. OJ oj, det är något mera än i Sverige det!

 

En annan sak som hänt i dag är att Julian Assange har gripits i England, Han har blivit utkastad från Equadors ambassad, där han suttit sedan 2012 av rädsla för att att bli gripen av USA, för sitt "visselblåsande". Han har också varit misstänkt för två våldtäckter under sitt besök i Sverige.

Det blir spännande att se hur det går nu, om han blir utlämnad till USA, troligen blir det så. Isåfall väntar ett långt fängelsestraff.

 

Ja, och följetongen Brexit då? Jo, efter åtta timmar långt möte i går, eller under natten med EU företrädarna fick Theresa May ett halvårs förlängning, till den 31 oktober, att komma överens i det Brittiska parlamentet om hur de ska ha det med lämnandet. Annars skulle det i morgon blivit en hård Brexit och det är de flesta rädda för, det skulle ha en mycket besvärlig inverkan på hela EU och Storbrittanien på många vis, inte minst Sverige.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen- varför tog de detta steg, att rösta för att gå ur EU? Det kan nog bli något som de får ångra länge.

 

Dagens namn är: Ulf och Ylva, grattis till er därute som heter så!

 

Ha en fortsatt bra torsdagkväll, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 10 april 2019 16:07

 

Det är mycket vinter än hos mig...

 

 

 

 

Sol hela dagen men det har blåst kallt och varit grinigt i luften.

När jag tittar på trädtopparna nu ser det ut som att vinden avtagit något, men det känns inte så när jag är utomhus. Nu är det så pass kallt på nätterna att det tar ett tag innan solen börjar ta på snön, om den över huvudtaget gjort det alls i dag.

Det var 7 minusgrader i morse vid sextiden

Just nu under tidig kväll är det 1,4 minusgrader i skuggan och inte ett enda moln på himlen. Ser lovande ut!

 

 

I dag har jag haft storstädning på duschhörnan. Brukar göra det till jul men då kom annat i vägen, det fick bli till påsk istället.

Med stövlar på fötterna och en indränkt svamp med kalk/tvål- borttagande medel så är nu duschväggarna som nya. Det blir trångt med dörren stängd, och blött, det rinner efter armarna och innan det är klart är jag ganska blöt, men det är det värt. Jag har ju en ny dusch nu.

 

Jag har haft radion på som vanligt och hört riksdagsdebatten om vårbudgeten. 

Och jag kan ju konstatera, att som vanligt är det väldigt lätt att regera för dem som är i opposition. Det är de som gör de rätta prioriteringarna och som har hjärtat på rätta stället för dem som de står närmast, tycker de själva.

 

Jag avslutar i kväll med en berättelse från Bellviksboken, som är sann och berättad av den som upplevde den:

 

"Eilert kom precis ut ur kyrkan efter sin konfirmation med psalmboken i ena näven. Utanför stod Stig med packmopeden, han väntade på Eilert för att bjuda honom på skjuts ner till torget.

Eilert satte sig på flaket, sen bar det iväg allt vad mopeden gick i utförsbacken från kyrkan.

Väl nere på torget ville Stig imponera på Eilert med en riktig rallarsväng. 

Det gick inte så bra, det blev en för tvär gir och Eilert åkte i backen och landade med "psalmboka" i näven mot asfalten och åkte kana på den.

Bladen från psalmboken blåste över hela torget  och det var i stort sett inte mer än pärmarna och några enstaka blad kvar när han klev upp efter vurpan.

Den konfirmationsgåvan varade inte länge."

 

Dagens namn är: Ingvar och Ingvor, jag säger grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fin fortsättning på onsdagkvällen, vi ses!

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 9 april 2019 16:38

 

Blåsten lämnar spår efter sig, ja, inte i dag men tidigare i vinter.

 

 

 

Burr vad det har blåst kallt i dag!

Det hjälper föga att solen skiner när det blåser iskalla vindar, jag har hållit mig inomhus för det mesta.

Just nu är det 1,5 minus men känns mycket värre än så när man går ut. Det är moln på himlen men stora chanser för solen att komma fram av och till. Det är friska vindar som viner om knutarna fortsättningsvis.

 

På förmiddan var jag till Dorotea och vägen hann knappt tina fram till klockan tolv och det var ju tur. Nu är den så full med gropar att det är svårt att väja för dem, det märks inget av att de gjorde den slät och bra förra hösten, med grus och hyvling. Men det kör ju timmerbilar efter den och den har egentligen inte den bärigheten för stor lass med timmer, särskit inte i vårförfallet.

 

I dag har VD:n för Post Nord blivit avsatt, med en rejäl fallskärm, det rör på sig. Det blev ingen lyckad affär hon genomförde. Förutom att den kostade massor så har det hela tiden varit strul och elände. Och det är Danmarksdelen som är det stora sorgebarnet, den delen har nu gått med en miljard i förlust. Varför skulle vi blanda in oss med Danmark - ja, det skulle ju privatiseras, det var ju det som hägrade.

Jag kan inte se att det är något som privatiserats som blivit till nytta för Sverige. Men att ta på sig att något är fel det går ju inte!

Det pågår en het debatt om skolorna nu och hur fel det har blivit sedan de privatiserats, med segregation och usla resultat. Och samma gäller sjukvården och äldreomsorgen som privatiserats, det kommer fram mer och mer som inte är till fördel för dem som drabbas precis. Men det går ju inte erkänna!

Att det ska göras miljardvinster på skattemedel i dessa börsnoterade företag tycker jag är en skymf mot landets skattebetalare och de drabbade. Men att erkänna att det blivit fel, det går inte. Pengar, pengar och pengar! I fel fickor...

 

I dag har jag fått besked om att jag ska få främmande på måndag, en släkting som jag aldrig träffat ska komma på besök. Det blir trevligt!

 

Dagens namn är: Otto och Ottilia, grattis på namnsdagen!

 

Ha en bra fortsättning på tisdagkvällen, vi ses och hej då!

Av Elsa Mårtenzon - 8 april 2019 16:27

 

Än har jag höga snödrivor kvar som synes...

 

 

 

Ja, nog har det varit solsken i dag, ingen tvekan. Men det har blåst småspik och kallt som bara den. Inget väder jag vill vara ute i, har inte haft tid heller så var det så bra med det. Jag behöver inte gräma mig och har inte haft svårt att välja.

 

Nu under tidig kväll skiner solen fortfarande, med en och annan molntapp som sällskap uppe i det blå.

Träden fortsätter ruska på sina trädkronor på grund av blåsten och det är 0,4 minusgrader, men känns som flerdubbelt minus.

 

I dag fick jag sällskap av Ingrid till elvakaffet och vi satt och pratade i två timmar.

Jag har alltså fått "prata av" i dag, det händer inte varje dag. Ibland om någon ringer är jag så opratad att rösten sviker. Jag har inte "sjungit upp", eller pratat igång min röst, utan kraxar som en hes kråka innan jag kommit i gång.

Som regel behöver inte Ingrid och jag söka efter samtalsämnen, det flyter bara på och det är det lättsamt.

För många år sedan hade jag en svägerska som kom och hälsade på med sin man när de var hemma på semester. 

Det var riktigt gruvsamt ska jag säga, vi hittade absolut inte ett enda ämne att samtala om. Jag gjorde mina tappra försök men vi hade inte alls ett enda gemensamt intresse. Jag gick bet alla gånger.

Dessutom var hon som klippt och skuren ur en modetidning, Alltid det senaste nytt, lösnaglar, lösögonfransar och vacker som en dag. Jag kände mig alltid som en grå liten mus och hade dessutom inget att prata om. Det var jobbigt!

 

Nu avgår, som det heter om än de sägs upp. både chefer, styrelseordföranden och ministrar. 

Ministern det är i Trumps USA, hon som var minister  när det gällde flykting och invandrarfrågor. Det förvånar mig inte, hos Trump faller de som käglor utan pardon, om de inte gör som han säger och tycker.

I dag har chefen för dramaten avgått och det är nu en ersättare tills de hittat en ny. Det beror på oron och turbulensen inom dramaten och den dåliga arbetsmiljön som varit under alla år och som kom upp till ytan i och med Me too. Och att vederbörande inte haft förmågan att styra upp det i rätt riktning. Det hela kom ännu mer i dagen efter den omtalade dokumentärfilmen för ett tag sedan, där en av skådespelarna misshandlat både psykiskt och fysiskt en av de kvinnliga skådespelarna.

Ja, det är inte klokt när man hör och ser vad som pågått på detta ställe och på flera ställen också!

 

Dagens namn är: Nadja och Tanja, grattis till er där ute som har dessa namn!

 

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 7 april 2019 16:50

 

Den här bilden tog jag på Bellviksdagen 2001, när Bellviksboken var klar, den skulle premiärsäljas den dagen.

På bilden är fr v Anders, Laila, Johan, Magnus och Crister. Crister sitter och bläddrar i boken, kanske undrar han om den är värd att köpa?! 

Det var jättemånga som köpte den under dagen och Gunnel som skötte försäljningen hade det hon gjorde hela dagen.

Klockan sex på kvällen när alla åkt härifrån och "arbetsgänget" var inne här och åt middag, råkade jag titta ut genom fönstret och såg två stycken som stod ute i spöregnet, som nyss hade börjat. Jag gick ut på bron och frågade om det var något de undrade över?

Ja, vi skulle vilja köpa Bellviksboken, sa de. De hade varit förhindrad att fara hit under dagen. Det är klart att de fick det. Det var semesterfirare som var hemma i Fågelberget.

 

 

I dag har det snöat utan uppehåll från morron och till nu. Nu verkar det ha slutat, för tillfället i alla fall.

Nej, snöar igen!

Det har varit för det mesta stora flingor, ibland täta skurar och ibland glesare. Men det ligger inget kvar på backen, den försvinner när den tar mark. Tur det!

Just nu är det 0,3 plusgrader och det har varit på plussidan hela dagen och under natten.

Det har blivit lite ljusare på himlen på några få ställen, annars under dagen har den varit mörkt grå.

 

Eftersom vädret varit så klent har jag städat sovrummet i dag, lämplig dag för städning bedömde jag i morse.

Det är tur att jag kan hänga sängkläder och mattor under tak för vädring, annars hade de varit dyblöta när jag tog in dem.

Efter det här ska jag ta en sväng med strykjärnet, sedan tycker jag nog att jag gjort rätt för mig i dag och ska ägna mig åt TV- tittande resten av kvällen.

 

Jag ställer dig frågan- ska du rösta i EU-valet i maj? Gör det för Guds skull!

Om du funderar vad jag har med det att göra, så kan du väl googla på namnet Steve Bannon!

Han var Trumps främste valstrateg och politiske rågivare  under presidentvalet i USA. Och det gick ju som det gick!

Det var inte många som trodde att Trump skulle kunna bli president, men han hade många skumma medhjälpare.

Bannon har bestämt sig för att ge draghjälp åt högernationalister och populister för att fälla etablissemanget i Europa inför EU- valet och det har han jobbat för ett bra tag redan. Han blev ju utsparkad av Trump, som så många andra, som inte håller med honom fullt ut.

Bannon vill nu utbilda en arme i Europa av populister som behärskar sociala medier, gemensamt ska etablissemanget fällas, enligt Bannon.

För honom är Ungerns Viktor Orbán en hjälte och den viktigaste på Europas scen just nu.

I riksdagen finns det ett parti som också beundrar Viktor Orbán och som säkert beundrar Bannon också.

Jag tycker att det är kusligt vilka krafter det finns och det är hög tid att vi tar ställning och håller ögon och öron mottagliga för de faror som lurar.

Bannon säger också, att "om du blir kallad rasist, då ska du vara stolt".

Jag tror att han har många anhängare i vårt eget land också, som SD och deras anhängare t ex.

Googla på Steve Bannon! Det finns hur mycket som helst att läsa om honom och vad han har för planer! Och vilka anhängare han har och vänder sig till!

 

Dagens namn är: Irma och Irmelin, jag säger grattis till er som bär dessa namn, nånstans därute!

 

Ha en bra fortsättning på söndagens kväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards