oskmar

Inlägg publicerade under kategorin Juni 2019

Av Elsa Mårtenzon - 22 juni 2019 16:51

 

Alla himlens olika skepnader är både spännande och otroligt vackra! Hur många olika konstverk skapas som vi får beskåda? Ja, de är oräkneliga!

 

 

 

I dag har det blåst som sjutton och varit en del blöta regnskurar flera gånger.

Jag har för det mesta hållit mig inne, det har varit skönast så.

Just nu är det 13,5 grader varmt, aningen mindre blåst som kommer från nordväst, men tillräckligt för att jag ska hålla mig inne i kväll också.

För tillfället skiner solen, men det blir nog inte så långvarigt för det är mycket moln.

 

Hade det varit uppehållsväder i dag hade det nog varit gräsklippning som gällt, det jag klippte förra helgen är jättelångt nu igen.

 

Jag fick sällskap till elvakaffet annars har jag varit allena resten av dagen.

 

Midsommaraftonskvällen var det inte något på TV:n som jag ville se heller. Jag roade mig med att lösa korsord mesta tiden under kvällen.

Det var annat än förr om åren sedan barnen var vuxna, då åkte vi alltid på dans på midsommarafton, på logen i Brattbäcken.

Alltid mycket folk där då, jag undrar om de har danser där nu eller om det avtagit det också?

På midsommardagen brukade vi fara på dans till Norråker, mycket folk där också, jag vet inte om de fortfarande har den traditionen vid vid liv?

Jag har varken sett annonsering eller hört om det fortfarande pågår.

Jag har dansat så mycket i mitt liv, så jag grämer mig inte nu över att jag inte längre hänger med på det.

Det verkar inte vara såna danser som intresserar folk numera, jag tror de tycker att öltälten under marknaderna är roligare?! En sån tillställning har jag aldrig besökt- av förståeliga skäl.

Där får de absolut ingen motion som när man dansar, rolig motion! Ja, det skulle väl vara i högerarmen då..

 

När barnen var små, kunde vi t ex, med sällskap av Bernhard och Bertha med familj fara upp Hästgetarkullen för att titta på solens upp och nergång. Den gick aldrig riktigt ner bakom berget, utan vi såg den hela tiden.

En annan midsommar for vi samma gäng till Nåsjön och fiskade, fjällfisk.

Fjällfisk hade vi så gott om förut att vi blev less på den.

Göte brukade röka en hel del i rökstuten som han gjorde när vi flyttade hit. Men vi tröttnade på den också till slut. Snacka om att vara bortskämd!

Nu köpte jag en bit varmrökt pepparlax till den här helgen. Men den Göte rökte var både godare och saftigare, nu kan jag sakna den vi hade själv, men det är så dags att längta efter den nu.

 

Nu får världen hålla andan så att inte Trump ställer till med krig mot Iran.

Stridsplanen som han beordrat ut härom dagen, det rörde det sig bara om tio minuter innan anfall när han drog tillbaka dem. Det har han kommenterat med att det skulle bli för många civila som blev dödade. Han "låtsas" ha hjärta också.

Anfallen skulle ske mot militära anläggningar.

Han hotar med att om det ska ske så ska världen få se den värsta utplåning som någonsin skett. Fy vilket uttalande, jag ryser!

Hur kan någon enda människa på denna jord kunna få ha sådan makt, det är skrämmande?!

Det här hade det ju inte behövt hotas om dem emellan, Iran och USA, om han inte sagt upp kärnvapenavtalet som Obama hade träffat med Iran.

Trump lovade ju i sin valrölelse förra gången, att han skulle minsann skapa fred i mellanöstern, det kan vi nog titta i stjärnorna efter.

 

Dagens namn är: Paulina och Paula, grattis till er därute som bär dessa namn!

 

Ha en riktigt bra och fin midsommardagskväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 21 juni 2019 17:23

 

Himmel och pannkaka, nu har rabarbern växt så den är längre än mig!

Glad och trevlig midsommarafton!

 

 

Hurra för vädret i dag! Jag var mer eller mindre övertygad om att det skulle bli regnskurar och blötväder i dag. Det har varit jättebra väder hela dagen, växelvis moln och mycket solsken och rätt så varmt, varmt så det räcker för mig i alla fall.

Just nu när klockan är 17.30 är det 16 grader varmt i skuggan med en blå himmel med lite moln här och där. Vinden är svag och kommer från nordväst.

 

Jag som trodde att det skulle vara bara jag och "knort´n" på Näset i dag, men jag har knappt varit ensam alls under dagen.

 

Dagen började mindre bra och jag tror inte jag varit såå arg på flera herrans år som i morse.

Min vana trogen skulle jag hålla på traditionen och göra en midsommartårta med jordgubbar i morse.

Jag var ju in och handlade redan i tisdags och kunde ju inte köpa jordgubbar så långt i förväg. Jag bad därför Laila att köpa två kartonger åt mig i gårkväll på ICA i Hoting. Det gjorde hon så klart.

Men dem fick jag slänga i morse. Jag började rensa och skölja, men jag kände inte den minsta jordgubbsdoft av dem när jag öppnade kylskåpsdörren i morse?

Blev misstänksam, började rensa, men efter några bär skulle jag provsmaka på ett. Det fick jag spotta ut, det smakade bara mögel och inte alls jordgubbe.

Jag rensade några till och där, mitt i asken var det bär som var helt ludna och fulla med mögel.

Jag gick igenom den andra asken också och den var om möjligt ännu värre. Det var bara att slänga.

Jag satte mig i bilen och körde på jättedålig huppiguppväg till Dorotea för att köpa nya.

Där hade de samma skitbär, samma leverantör, där det står på asken: ICA, Svenska jordgubbar, packade i Sverige.

OBS! När började ICA odla jorgubbar???

Jag tror inte att det var svenska bär, varför behöver man skriva packade i Sverige i så fall???! Det är ju en självklarhet i så fall!

Jag gick och frågade en personal som plockade fram bär de fått på morron. Det stod Belgien på den asken, men de var friska och doftade jordgubbar.

Dem köpte jag två askar av och körde hem och gjorde tårtan klar.

Men nog är det lite märkligt att det inte ska gå att köpa in Finnerödjas, när de säger på TV i går, att det finns så gott om svenska jordgubbar i år. Jag betalar gärna en tia mer per ask för svenska och riktiga jordgubbar.

Fy, vad jag saknar mina jordgubbsland en så´n gång, det var härligt att kunna gå ut och plocka solvarma, härligt doftande söta jordgubbar, skölja och och äta helt felfria.

 

Nu får de väl bura in Trump innan han ställer till med krig! Det var väl bara ogjort i gårkväll, han hade beordrat, men drog tillbaka i sista stund. Stridsplanen var redan i luften. Ojoj...

Det är skrämmande med den världspolisen, man vet aldrig vad han hittar på.

Finns det ingen som kan ta den mannen i nackskinnet på allvar?!

 

Dagens namn är: Alf och Alvar, grattis till er som har dessa namn!

 

Ha en riktigt härlig midsommarafton, vi ses och hej då!

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 20 juni 2019 18:46

 

Ha en riktigt glad och trevlig midsommar!

 

 

 

I dag har vi fått en hel del regn och även under natten. Jag önskade mig regn i gårkväll och nu klarar jag mig - det kan gärna få vara uppehåll under helgen.

Men, det regnar fortfarande, jag tycker mig skönja en liten, liten ljusning på himlen nu.

Den är så svag att det kan vara önsketänkande eller inbillning också.

Det lär väl visa sig vilket.

Just nu är det 15 grader varmt och svag sydostlig vind.

 

OBS! Efter nyheterna och regnet vräker ner igen!

 

I dag har jag gjort en midsommarstädning och sedan strukit kläder, som jag strax ska fortsätta med. 

I morron har jag tänkt mig att vara lite ledig och göra så lite som möjligt. Det brukar bli ganska lessamt efter en stund, jag får se hur det går.

 

Förra veckan letade jag mina nyaste vinterskor, två par inköpta i vintras. Jag letade i en och en halv timme i klädkammaren och visste så säkert var jag ställt dem. Men de fanns inte!

I dag fick jag lösningen på gåtan, det hade ramlat en matta över dem. Det var en vinst på över 3000 kronor det. Det var en bra förtjänst den här dagen  tack vare att de kom fram.

 

Nu är det ett puzzlande i EU, det ska väljas en ny ordförande i EU kommisionen och det är 27 länder som ska kunna enas om vilken.

Det blir nog inget midsommarfirande om de inte kan komma överens innan i morron, det verkar inte som att det blir så lätt.

 

I dag har EBT använt sig av höga toner mot Adaktusson, till och med kallat till presskonferens för att föra fram hård kritik inför öppen ridå.

Han har själv begärt uträde ur partistyrelsen och vice partiledarposten, men ska sitta kvar i riksdagen och det kan ju ingen ta av honom tydligen, det är personligt enligt utsago. 

Ja, så kan det gå och op-siffrorna dalar nu.

 

Nu ska jag fortsätta med min klädstrykning...

 

Dagens namn är: Grattis till Linda i dag!

 

Ha en riktigt fin torsdagkväll, vi ses!

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 19 juni 2019 19:20

 

Bondsyrenen blommar och doftar över hela gården. Jättemycket blommor på den också, som på allt som blommar i år. Gynnsamt för växtligheten och blomningen tydligen...

 

 

 

Hej igen!

Bra väder i dag också, inget regn fast jag önskade mig det i går. Mest för att potatisen ska få lite blött i landet och att blommorna som jag tycker såg lite vissna ut på momors och morfars grav igår ska klara sig. Det känns lite jobbigt att köra fem mil extra för att vattna dem.

Jag har inte haft tid att sticka näsan utanför dörren i dag, men har sett att vädret har inbjudit till det. Det har varit rätt så varmt, lagom varmt, och mest solsken och måttlig vind eller ingen vind alls.

Just nu  när klockan är 19.30 är det 17 grader varmt och ytterst svag nordvästlig vind.

 

Ps

Nu är klockan 21,15 och det är jättevackert ute, solen skiner och sjön är spegelblank. Det är 15,5 grader varmt. Ds

 

Jag har lyssnat på radion under hela dagen medan jag jobbat. 

Programmet Ring P1, där lyssnare får ringa in och ventilera sitt tyckande och det ringde in två surgubbar, äldre män, som var så ilskna och vräkte ur sig hat över alla bräddar.

Allt var fel i Sverige och de nervärderade sitt land i allt som de kom på. Det var lätt att räkna ut var de hade sin politiska hemvist. Tongångarna var sådana som läses på vissa sidor på nätet och som hör hemma där osanning och lögner sprids och sanningen förvrängs till det yttersta och oigenkännlighet.

Såna människor måste ha ett helsicke varje dag i sitt liv, som bara ska gå omkring och hata, hata, hata.

I går ringde det in en äldre kvinna som inte var sämre hon när det gällde hat och eländes elände. Ja, arma människor, hur orkar man?

 

Hörde också på radion i dag om ett fall från USA, om en mor, mörkhyad, som nyss fött barn och fadern och modern var överlyckliga över tilldragelsen.

Men så upptäcker mannen att kvinnan blöder och ringer på personal som lovar att hon ska få hjälp. Men inget hände på flera timmar, han ringer gång på gång, men det hjälper inte.

Han ringer återigen och in kommer en personal som säger: "Ditt fall är inte prioriterat".

Kvinnan dör, i programmet framkommer att det är så ökat med rashat i USA nu och att det är det som är anledningen till att sånt händer, de kommer i sista hand.

Trumps USA...

 

Skulle sjukvårdspersonal i Sverige säga så till en patient? Nej det tror jag absolut inte och vi får verkligen hoppas att vi inte hamnar där. 

Det finns ju vissa skrämmande tongångar som man hoppas inte ska få vidare fäste i vårt land.

Men till syvende och sist är det vi medborgare i landet som styr sånt ifrån oss, eller hur?

 

I dag har Tim varit i Knackaitorpet och klippt gräs och gissa vad han såg där?

Jo han såg en björnunge! Som han tyckte var såå fin. Naturligtvis var björnhonan i närheten men hon fick väl ungen dit hon ville och det gick bra.

Hoppas att hon flyttar härifrån med sin unge. Det måste finnas mycket björnar det här året, folk ser björnar överallt snart och varenda dag.

 

Dagens namn är: Germund och Görel, grattis till er!

 

Ha en fin fortssättning på ondagskvällen, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 18 juni 2019 17:42

 

Det ser lite regnsjukt ut nu och i morron får det gärna regna för min del...

 

 

Det har varit rätt varmt även i dag, men ganska mycket moln från mitten av dagen. Inget regn än så länge, kanske kommer under kvällen, eller i morron.

Just nu är det 17 grader varmt och inte så mycket blå himmel, det är ytterst svag vind som kommer från sydost.

Nu efter nyheterna har kommit lite regn och är 15 grader varmt.

 

I dag har jag inte gjort ett enda dugg nytta, det ska jag ta igen i morron.

Jag har varit bjuden på födelsedagslunch av Gunnel i Dorotea och där var vi från klockan elva tills dagen i stort sett var slut, jag kom hem vid tretiden.

 

Vi gjorde en del ärenden också, bland annat var vi på kyrkogården och tittade till hur blommorna mådde.

Jag vattnade på alla "mina" gravar och kunde konstatera att på mormors och morfars grav, där tar den gamla häckens rötter död på blommorna även i år, om det inte regnar varje dag. Och det vill jag ju inte att det ska göra. Jag trog jag får göra samma lösning som på Enars med marmorkross och en blomma i en kruka, det ser frächt ut.

 

Vi var också på 44:an och där hittade Gunnel en hel del att ekipera sig med.

Och en del andra ställen och födelsedagsfikat det bjöd hon på uppe på fiket.

Ja, men nu har jag blivit uppvaktad i flera dagar och det började för en vecka sedan.

Jag undrar om de tror att jag fyller hundra - men dit är det länge än, tack och lov.

 

Oj vad det är tomt på ord ikväll! De verkar ha tagit slut helt och hållet...

 

Men hur än tomt det är, så hoppas jag att inte Trump och "kompani" ställer till med krig, Iran och han slänger hotelser omkring sig i parti och minut nu.

Han har väl börjat sin omvalskampanj i dag och då kanske han inte får så mycket tid till annat, det skulle ju vara bra för omvärlden.

Tänk vilken glädje, för stora delar av världen, det skulle vara om han inte blev omvald.

Det visar sig allt mer tydligt att Kim Jong Un kunde han inte smila eller hota till att blint gå med på det han ville. Det är inte så lätt att lita på Nord Koreas ord som Trump trodde, där går han nog bet, tror jag.

 

Dagens namn är: Björn och Bjarne. Grattis till svåger Björn! Och till de övriga med dessa namn...

 

Ha en fin fortsättning på tisdagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 17 juni 2019 17:39

 

Tim och Jan Peter har varit här och satt potatisen i dag. Tim jobbade som en "lusi gris", jätteduktig. Tack för hjälpen båda två!

 

 

Det har varit varmt i dag också, fast något mindre eftersom det varit moln av och till.

Det kom en solskensskur vid fyratiden, med den första regnbågen jag sett i sommar.

Det slutade efter ca tio minuter och var glest mellan dropparna.

Just nu är det 18,5 grader varmt och nordvästlig svag vind, ingen sol för tillfället.

 

I dag har jag bakat tunnbröd och det var inte bästa gången jag bakat.

Det var för vamt bland annat, degämnena jäste ihop på bakbordet och de var svårkavlade. Det blir så när det är för varmt och jäser för våldsamt, degen blir som en skum nästan,

Ja, nu är det gjort i alla fall, men nöjd med brödet är jag inte och dessutom var det svårjobbat. Jag orkar nog inget mera den här dagen och tänker sitta och dega resten av kvällen. Jag fick alltså inte nog av deg under dagen utan tänker likna en deg själv ikväll.

 

Jan Peter och Tim har varit här och satt potatisen i eftermiddag och har nyss åkt härifrån.

Och som Tim har jobbat, det är så roligt att se hur ivrig han är och så gärna han vill lära sig saker. Tim är nio år och vetgirig till tusen, hoppas det fortsätter så och han kommer att vara rädd om sig.

Han har sprungit och hämtat grejer och sprungit tillbaka med dem, ingenting verkar besvärligt för honom.

Det var han som harvade upp potatislandet med traktorn och harven, det gjorde han med bravur. Jan Peter stod och instruerade honom och han lyssande noggrannt så att det skulle bli rätt.

Han var med och satte potatisen i fårorna och strödde ut gödseln i fårorna.

Allt var han med på och lika roligt var det hela tiden, inget "kvir" alls.

Jag tycker det är jättenyttigt att han får vara med på såna sysslor, annars kan barn tro att potatis bara blir till på affären. Det finns barn som tror att fisk det är fiskpinnar som man köper i frysdisken på affären.

Tim vet att så är det inte, han har varit med och fiskat från allra första början när mamma och pappa fiskat.

Jag tror att det är mycket som stadsbarn missar, åtminstone om de inte har chansen att uppleva landsbygd någon gång under barnaåren.

Livet på landet är härligt!

 

Dagens namn är: Torborg och Torvald, grattis till er som heter så!

 

Ha en riktigt bra måndagskväll, vi ses!

 

Av Elsa Mårtenzon - 17 juni 2019 17:39

Det har varit varmt i dag också, fast något mindre eftersom det varit moln av och till.

Det kom en solskenskur vid fyratiden, med den första regnbågen jag sett i sommar.

Det slutade efter ca tio minuter och var glest mella dropparna.

Just nu är det 18,5 grader varmt och nordvästlig svag vind, ingen sol för tillfället.

 

I dag har jag bakat tunnbröd och det var inte bästa gången jag bakat.

Det var för vamt bland annat, degämnena jäste ihop på bakbordet och de var svårkavlade. Det blir så när det är för varmt och jäser för våldsamt, degen blir som en skum nästan,

 

Av Elsa Mårtenzon - 16 juni 2019 18:23

 

Det blommar så fint nu, men fortsätter det vara så här varmt kommer det att gå över snabbt. Det är ganska kortvarigt beronde på väder och vind, om det regnar och blåser är det en kortvarig blomning också...

 

 

 

Oj, va varmt det har varit i dag och för det mesta vindstilla.

Det var klar himmel redan när jag drog upp rullgardinen klockan sex i morse.

Under dagen har det varit lite moln av och till, men solen har kommit till sin rätt ändå hela tiden.

Just nu när klockan är nära sju på kvällen är det 23,5 grader varmt i skuggan och lite lätt vind som kommer från sydost, den fläktar skönt.

 

Nu har "knorteländet", kommit det har exploderat i dag i värmen.

Jag brukar inte vara särskilt utsatt för den ohyran, men idag har den inte haft något att välja på, då har jag fått min beskärda del. Jag har varit helt själv hela dagen och då bet den mig.

Det gick bra så länge jag satt på gräsklipparen, då fick jag vara ifred för den. Men när jag slutat klippa tog jag med mig en bok, en saftmugg och bulle och skulle njuta en stund. men det fick jag ge upp. Dels var det för varmt och och för mycket ohyra, då gick jag in och fixade mat.

 

I kväll har jag varit och hälsat på hos Ingrid och Nils Gunnar och där hade de fått bromsar stora som mindre flygplan.

En av dem försökte bita mig, men han gästade Zackeus och ligger där död nu, tji fick den.

Innan jag åkte hem gick vi runt och tittade på Ingrids alla blommor som hon sått, drivit upp inomhus och nu planterat ut.

Och tomater och jag tror någon sorts gurka också. Där har hon att göra med att vattna i sommar.

 

Jag hade tänkt mig att baka tunnbröd i dag men ångrade mig i morse när jag såg hur varm dagen skulle bli. Det är inte roligt att stå framför bakugnen och kavla när det är så här varmt, det har jag testat många gånger, jag vet mer än väl hur det känns.

Jag hoppas det blir någon svalare dag före midsommar så att jag kan baka under veckan.

Jag har stått där i 46 graders värme inne i bagarstugan och det tänker jag inte utsätta mig för nu.

Det var bakningen inför Bellviksdagen när Aina och jag bakade i två veckor före. Det var jobbigt, inte bara för oss utan för degen också. Den jäste över alla bräddar och blev nästan omöjlig att handskas med, vi försökte på alla vis att komma på hur vi skulle göra för att den inte skulle jäsa så våldsamt.

 

Det har varit tätt på given med födelsedagar under maj och juni, i dag var det Malins tur, Men nu blir det en liten paus tills i juli då Lovisa fyller år.

Det är dålig fördelning över året, nästan alla klumpar ihop sig på våren och försommaren.

 

Dagens namn är: Axel och Axelina, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en fin fortsättning på en solig och fin söndagkväll, vi ses!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards