oskmar

Inlägg publicerade under kategorin Augusti 2019

Av Elsa Mårtenzon - 7 augusti 2019 17:43

 

Regnmolnen svävar över platsen där Mattes Bellvik böjade sin bana i Bellvik.

 

 

 

Äntligen kom det lite regn till Bellvik också.

I regnmätaren från nattens regn var det 10 mm och det har regnat några regnskurar under dagen också.

Någon sol har inte varit synlig i dag.

Just nu är det 16,8 grader varmt och med moln på himlen, men med några små inslag av blått. Sjön är i det närmaste helt stilla. Det har varit ljummet och skönt i luften hela dagen.

OBS! Nu två timmar senare är det 15 grader och det är friska vindar som kommer från nordväst, det är nytt regn på väg, det har börjat på andra sidn sjön redan. Snabbt har det ändrats...

 

I dag har jag haft främmande tills klockan var fyra i eftermiddag.

Först kom Ingrid och hon fick vänta på elvakaffet i dag tills de andra kom, som jag visste om att de skulle komma klockan tolv.

Det var Malin, Tim och Freja som hade bestämt att de skulle åka hit och hälsa på i dag.

Jag gjorde våfflor för det gillar barnen och jag tror att Malin och Ingrid inte heller hade något emot våfflor.

Jag gräddade en omgång till innan de skulle åka hem, men då var det bara Malin, Freja och jag som ville ha. Tim sa till att han var mätt och det gick inte att övertala hnom att äta en till.

 

Michael kom förbi som hastigast när han kom från jobbet, han ville inte ha våfflor.

 

Jag har under dagen fått en beställning på visning i museet den 15 augusti, och bokköp. 

Hon hade i sina anor från förste nybyggaren i Bellvik, Matts Johanson, det blir spännande. Då kan jag peka ut platsen där han byggde sin stuga och var hans dotter bodde efter sitt giftermål.

Det var nämligen på Näsudden han slog sig ner och dottern på gården där jag bor, men samma fastighet och antagligen i stugan som jag har mitt museum i, betydligt förändrad sedan dess.

De var tre stycken som skulle komma.

 

Dagens namn är: Dennis och Denise, grattis till er!

 

Ha en bra fortsättning på onsdagens kväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 6 augusti 2019 17:47

 

Jaa, båten blev tyvärr kvar på land i sommar, det fanns för mycket av annat jobb som skulle göras.  Synd!

 

 

Vackert väder hela dagen!

Dimma i morse som försvann snabbt och sedan blev det sol från en blå himmel. Sjön var spegelblank från morron ett bra tag, efter det blev det sydostlig svag vind och så småningom växlande molnighet.

Jag har suttit i solen en timme nu efter maten och det var jätteskönt med sol och lagom vind.

Just nu är det 17,5 grader varmt i skuggen, samma vindläge och strålande solsken.

 

Jag har varit själv större delen av dagen, men fick besök av Karin vid  ettiden. Sedan hon åkt klippte jag gräs på det ställe där det alltid växer snabbt oavsett om det är torka eller inte. En hel del av gräset har torkat och är brunt nu, som förra sommaren.

 

KI meddelar i dag att den länge befarade lågkonjunkturen kommer snabbare än det spåtts. Men att i Sverige går det fortfarande bra, men det kommer bli sämre framöver, det mattas av. Sysselsättningen har minskat och arbetslösheten kan öka på grund av oron på marknaden och sjunkande investeringar. Världens börser har sjunkit till följd av handelskriget mellan USA och Kina.

Dessutom ger Brexit en stor anledning till oro när ingen ännu vet vad som kommer i höst och om det blir avtal eller inte och hur det blir. 

Joo, de kan ställa till det Trump i USA och Jonsson i England, men vad annat kan man vänta sig med såna ledare?

 

Dagens namn är: Alfons och Inez, grattis till som bär de namnen!

 

Ha en riktigt fin sommarkväll, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 6 augusti 2019 17:47

Vackert väder hela dagen!

Dimma i morse som försvann snabbt och sedan blev det sol från en blå himmel. Sjön var spegelblank från morron ett bra tag, efter det blev det sydostlig svag vind och så småningom växlande molnighet.

Jag har suttit i solen en timme nu efter maten och det var jätteskönt med sol och lagom vind.

Just nu är det 17 grader varmt i skuggen, samma vindläge och strålande solsken.

 

Jag har varit själv större delen av dagen, men fick besök av Karin vid  ettiden. Sedan hon åkt klippte jag gräs på det ställe där det alltid växer snabbt oavsett om det är torka eller inte.

 

KI meddelar i dag att den länge väntade lågkonjunkturen kommer snabbare än det spåtts. Men att i Sverige går det fortfarande bra, men att det kommer gå sämre framöver, det mattas av. Sysselsättningen har minskat och det kan gå ännu sämre på grund av oron på marknaden, hela värdens börser har sjunkit till följd av handelskriget mellan USA och Kina. Dessutom ger Brexit en stor anledning till oro och ingen vet vad som kommer i höst och om det blir avtal eller inte. 

Av Elsa Mårtenzon - 5 augusti 2019 20:35

 

Det får bli lite blommor och grönt i all hast ikväll...

 

 

Åkte hemifrån klockan tio i morse och var hemma klockan åtta ikväll. 

Här har inte regnat vad jag kan se utan här sken solen från en klar himmel när jag kom hem.

Där jag varit har det regnat flera regnskurar och åskan har mullrat.

Just nu är det 15 grader varmt och nästan helt stilla sjö. Solen har inte gått ner bakom bergen ännu och nu är det liiite moln längs horisonten.

Nu är klockan 22.15 och solen finns inte i min åsyn längre, det är efter TV-tittande.

 

Ja, jag har varit i Lycksele i dag igen, jag åkte dit med Ann Cathtrine i dag. 

Det är det enda jag uträttat denna dag och inte hittar jag några ord ikväll att sätta på pränt. 

Nu är klockan så mycket att jag ids helt enkelt inte försöka hitta orden heller. Det blev för mycket TV innan och klockan rände iväg.

 

Dagens namn är: Ulrik och Alrik och grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra kväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 4 augusti 2019 19:15

 

Många fina kvällar har det varit i sommar...

 

 

Det var en gråmulen förmiddag men det har blivit förbättrat väder hela tiden.

Fast egentligen skulle jag ju tycka att det var bättre om det regnade, det märks inte alls det lilla som kom i gårkväll coh möjligtvis lite under natten. Ja, det blir som det blir...

Just nu är det helt klarblå himmel och solen skiner allt den orkar. Det är 16 grader varmt i skuggan och nästan lugn sjö, den vind som rör på sig kommer från söder.

 

Den här dagen har det varit mycket telefonerande och det har mest rört sig om det hela dagen. Jag har hunnit stryka lite kläder och en del annat, men inte har jag gjort mycket nytta.

 

Jag tänkte gå ut och gå ett tag men det blev bortglömt, nu får jag ta motionen inomhus i stället.

Vid femtiden fick jag besök av två från Meselefors utanför Vilhelmina.

Det var två som aldrig varit hit förut och som jag aldrig trodde skulle komma hit heller, men nu har det hänt ändå.

Henne har jag jobbat på samma ställe som, i Hoting, men vi kände inte varandra så mycket ändå, det var nog mest bara ett hej på den tiden. Honom har jag aldrig pratat med, men nu har jag gjort det också. 

Vi fikade och sedan ville de titta i museet, det blev alltså museibesökare i dag också, kul.

 

I Trumps USA ökar hat/ras- skjutningarna hela tiden. Det sista var igår i Elpaso, där 20 stycken blev skjutna och väldigt många skadade.

Ja det är inte säskilt förvånande med en president som blåser under rashatet varje dag i stort sett. De som bär på "anlagen" blir ju väldigt inspirerade när det inte hörs mycket annat än rashat som han eldar på med nästan daglig dags. Hittlls i år är det redan 250 personer som strukit med i skjutningarna.

Men jag läste på FB idag en som var anhängare av Trump, alltså med samma tankegångar som han, att det var en välgärning för landet att det rensades. Och en annan som skrev att det var ungefär som en vecka i Sverige.

Vilken lögn var inte det?

Och hur mår såna människor som går med såna tankar i huvudet?

 

Dagens namn är: Arne och Arnold, grattis till er!

 

Ha en fin söndagskväll, vi ses!

 

Av Elsa Mårtenzon - 3 augusti 2019 18:30

 


Regnmätargubben står och väntar på regn han också, precis som jag...

 

 

I morse var det tät dimma när jag vaknade. Längre fram på morgonen blev det sol och stilla sjö.

När vi kom till Dorotea var det regn och där hade det regnat ordenligt under natten sa Malin. Och i Åsele och fram mot Lycksele där spöregna det riktigt ordenligt.

Hur mycket det regnat i Bellvik idag det har jag ingen aning om för jag kom inte hem förrän vid femtiden. Det verkar inte ha regnat något alls för marken ser lika torr ut som igår. Nu faller det några enstaka droppar och det är inte många, det kommer knappast att göra någon nytta om det inte blir flödigare än så.

Just nu är det 13,5 grader varmt och ser lite regnsjukt ut på andra sidan sjön.

 

Michael, Malin och jag har varit till Lycksele på lasarettet och hälsat på idag. Det känns något lugnare ikväll när man pratat öga mot öga med varandra och fått fråga ut sköterskan.

Nu hoppas vi alla av hela vårt hjärta att det går åt rätt håll, att det bara blir bättre och bättre.

 

Ja i stort sett har det inte hänt mera än detta för mig i dag och någon radio har jag inte lyssnat på så jag vet inte vad som hänt lokalt eller i stora vida världen.

 

Innan vi lämnade Lycksele var vi och åt på ett ställe och det var ett bra ställe, fräscht och trevligt och god mat. 

Men, jag blev ju som vanligt mätt så fort så hälften blev kvar och jag är för mätt ännu och kommer att vara övermätt hela kvällen.

Man mår som bäst när man är halvhungrig, så mätt äter jag mig inte hemma för mig själv och mår bra då.

Är det av ren snikenhet att jag strävar efter att äta mer jag köper mig maten så där?

Ja, då får jag skylla mig själv då...  

 

Dagens namn är: Tage, grattis till er som heter så!

 

Ha en riktigt fin och trevlig lördagskväll, vi ses och hej då!

 

Av Elsa Mårtenzon - 2 augusti 2019 17:25

 

Bilden från i går när Aina var här och hälsade på. Vi satt ute och fikade i solen och värmen och njöt.

På deras egen begäran tog jag bilden på långt håll, vad det nu skulle vara bra för?!

 

 

Det har varit olika väder från morron till ikväll. Det började med solsken och lite lätt blåsväder. Sedan kom molnen och himlen var heltäckt ett bra tag. På sena eftermiddan har det varit sol och moln och varmt.

Just nu är det 19 grader varmt i skuggan, sjön är helblank och det växlar mellan moln och solsken.

Nu fattas det verkligen regn här, gräsmattan är så torr och blir brunare och brunare och potatisblasten mår inte heller bra.

 

Den här dagen har det varit lugnt från besökare och det blev nästan en för lång dag.

Jag gjorde en våffelsmet på morron och hoppades på besök till elvakaffet eller senare. Men icke sa Nicke...

Jag hade för mycket grädde hemma och då brukar det bli våfflor av den. Det är tur att våffelsmeten håller sig flera dagar inplastad i kylskåpet, jag kanske får hjälp, kan ju inte äta upp allt själv.

 

Har fått ett besked i dag som gjort mig orolig, men jag hoppas på det bästa. Hoppet överger jag inte så lätt eftersom jag har för egen del varit med om allvarliga besked från läkarhåll, men det har gått bra. Det kommer att göra det den här gången också!

 

Men är det någonting som Trump har åstadkommit sedan han tillträdde i Vita Huset så är det oro. Oro i världen och i USA, kan de känna sig nöjda de som såg till att han kom till makten?

Det är uppsagda handelsavtal, klimatavtal, det är höjda tullar, bråket med Iran, murar. 

Jag vet inte allt som kommit med Trump och som bara gör världen oroligare och man är rädd att det ska sluta med krig.

Fy att de kunde välja in en sån, men det är de som bara tänker egoistiskt som ser upp till honom och tycker att han är bra. Men det kan bli dyrt i slutänden, hoppas inte,

men, men, men. 

 

Jag väntar på jordgubbar som Malin, Ann Cathrine och Tim har varit och plockat. De har varit på självplock i Rossön i dag och även plockat några kilo åt mig. 

Hoppas det inte tar för lång tid innan de kommer, jag vet ju hur ömtåliga jordgubbar är, man måste ta hand om dem snabbt annars förstörs de.

 

Dagens namn är: Karin och Kajsa, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt bra fredagkväll, vi ses!

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 1 augusti 2019 18:57

 

Dagens museibesökare, två från Grillby, en från Enköping och en från Piteå och henne har jag träffat många gånger förr. De andra tre var för mig nya för dagen. Tack för besöket alla fyra!

 

 

Hej! I dag har det varit sommarvarmt igen, en härlig dag med lagom värme. Vinden har fläktat lagom mycket som är skönt när det är varmt.

Det har varit 23- 24 grader i skuggan och i stort sett molnfritt.

Just nu är det 22,5 grader i skuggan och lite små, små vågor på sjön som kommer från nordväst. Solens strålar flödar från en näst intill helblå himmel.

 

Jag började morgonen med att göra en veckostädning och fick snabba på för jag visste att jag skulle få främmande frampå förmiddan, men jag hann.

 

Kvart i ett anlände de i taxi Aina och Ann Cathrine, hennes handledare. Aina, som i 13 år år var mig behjälplig i bagarstugan inför Bellviksdagen och "Allsång på Näset".

I 10 år för Bellviksdagen och i tre år för Allsången, bakade vi tunnbröd för smörgåsar till fikat och för försäljning.

Det viktigaste var ju till Bellviksdagen för då skulle vi få in pengar för Bellviksboken och underhållningen under dagen..

Sedan när vi började med Allsången då bakade vi tunnbröd bara för smörgåsarna till kaffet.

Sött fikabröd, det bakade hela styrelsen, det blev lättsammare för Aina och mig då för det behövdes bara en dag i bagarstugan de tre åren. Tidigare var det jobbiga dagar i bagarstugan i olidlig värme både utifrån och från bakugnen i 12- 13 dagar.

Aina har varit en flitig arbetsmyra i hela sitt liv och som aldrig klagade och tyckte att nånting var besvärligt. Aina är tyvärr inte densamma nu, men glad och gemytlig ändå.

Det är tur för oss alla att vi inte vet i förväg vad vi ska drabbas av.

Det som Aina drabbats av det vet jag var det värsta hon kunde tänka sig, det sa hon mer än en gång när vi stod och bakade. 

Tack för i dag Aina!

 

Kvart i tre i eftermiddag då kom det fyra museibesökare, två från Grillby, en från Enköping och en från Piteå, i samma gäng.

Alla fyra visade sig vara intresserad, men två av dem hade mera intresse för det gamla. Men så är det, alla har vi olika intressen.

Det har även jag, olika intressen, jag är till exempel inte så intresserad av idrott, inte förrän det drar ihop sig till final och när det blir riktigt spännande - på slutet.

 

Dagens namn är: Per, grattis på namnsdagen Per Andersnäs, med flera Per!

 

Ha det riktigt gott i solen på torsdagskvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards