oskmar

Inlägg publicerade under kategorin Oktober 2019

Av Elsa Mårtenzon - 1 oktober 2019 17:21

 

Höstlöven lyser upp tillvaron, fram tills de dalar mot marken...

 

 

Hej igen i i ruskvädret!

Det här har varit värsta ruskvädret den här hösten, hittills. Det har blåst nordliga vindar med vita vågkammar på sjön, samt kallt regn på det.

I morse gick det snöskurar lite här och där bland bergen, jag såg tillstymmelsen till en snöskur här också. Men den hade nog varit under natten eller tidig morron och det fanns inte mycket kvar av den.

På flera andra ställen, t ex i Åsele där hade det varit helvitt i morse. Det var det nog i Dorotea också vad jag kan förstå, för när jag körde in till Dorotea vid halv tiotiden var det ett par till tre cm modd på asfalten från att jag kom ut på Borgavägen.

 

Inge roligt alls med sommardäck då tycker jag. Därför har jag tingat tid i morron på OK i Dorotea för däckbyte, det kommer kännas bra när det är gjort. Jag är ingen tuffing på slirig, snömoddig väg, känns osäkert då.

Jag hoppas att Laila kommer ihåg att hon lovat mig att komma och lyfta in däcken i bilen när hon kommer från jobbet ikväll. 

Från i morron ska jag hyra in dem på OK efter bytet, då är det bekymret ur världen, att jag är för svag numera för att lyfta dem själv- klenmaja.

 

Just nu är det 8,6 plusgrader och blåser småspik med vita vågor från norr.

Det låter mycket 8,6, men för mig känns som minusgrader, men inomhus har jag det varmt och skönt.

Det regnar inte nu i alla fall, som tidigare i dag.

 

I dag har jag äntligen putsat fönstren ute på brokvisten och det var verkligen ingen angenäm upplevelse. Jag frös om den vänstra handen som jag höll fast mig med på metallstegen, till slut var den som bortdomnad. Den högra gick det bättre med, eftersom jag doppar den i hett vatten med jämna mellanrum.

Ja, jag frös hel och hållen så klart i regn och kraftig blåst, men nu är det gjort.

 

Det går inte bra alls  i förhören för de som föreslagits från sina egna länder som kommisionärer i EU. Både Polens, Rumäniens och Ungerns har fått respass hem igen, de har inte blivit godkända. Jag tror det har gått samma väg med Belgiens också, om jag hörde rätt. De har ju rätt att skicka nya, till slut kanske det biter. Det är nog hårda förhör och ställs höga krav och det är bra. Vi vet inte än hur det går för den svenska som förhörs nu, tror jag.

Det skadar inte att de sätts under lupp ordenligt, det förkommer så mycket som är oschyst.

Alla borde synas i alla lägen, så mycket skumt som det förekommer i alla möjliga sammanhang. Bland de här som redan skickats hem fanns det både korruption och annat med i bilden.

 

Dagens namn är: Ragnar och Ragna, grattis till er!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards