oskmar

Direktlänk till inlägg 30 juni 2022

Juni 2022 06 30 varmt och regn

Av Elsa Mårtenzon - 30 juni 2022 17:01

 

 



Käringholmen i sol!

  

Det har varit ytterligare en varm dag, men inte nära 30 ändå.

Det har kommit flera regnskurar under dagen, ett stilla och varmt sommarregn, som fallit rakt ner, kommit hastigt och slutat på det viset också.

Vinden har kommit från söder hela dagen och varit ganska stillsam.

Just nu är det 25 grader varmt, samma riktning på vinden som tidigare. Rätt mycket moln på himlen, men som släpper fram solen då och då.

 

Jag har gjort min sedvanliga veckostädning i dag, från morron. Det var inte så angenämt i den här värmen, men överlevde den ändå.

Ingrid kom och hälsade på mitt på dagen, hon tyckte det var varmt och mycket "åt" och det har verkligen exploderat.

Jag får in getingar så fort jag öppnat ett fönster, men de tål tydligen inte värmen inomhus, för efter några timmar ligger de döda i fönstersmygen. De är stora som reaplan men tål inte mycket tydligen och hej med dem, jag vill inte ha deras bekantskap.

 

Jag var ute och trimmade gräs tills batteriet var urladdat, men då var inte värmen så trevlig, det bara rann svett - för hett.

 

Här ute är det varmt för blommorna nu, men de är nära för vattning så jag kan hålla liv i dem.

  

Ur 3000 fakta om Sverige:

"Tropiska nätter innebär att temperaturen inte sjunker under 20 grader under natten. Tropiska nätter har förekommit oftast i augusti 

, längs västkusten 30-40 under de senast åren på Måseskär och Vinga."

Slut citat

 

Här har vi nu haft tropiska nätter sedan före midsommar och det fortsätter än.

Inne i sovrummet har jag haft 32 grader varmt i flera nätter nu och det är fruktansvärt. Mina metoder hjälper inte ett dugg, med alla fönster öppna och fäkten på högsta fart, det gör inte ett dugg.

I gårkväll var Mikael hit och tyckte att jag skulle köra igång värmepumpen på kyla och så blev det, men till ingen nytta för min sömn.

Kylan nådde inte övervåningen, den stannade på nedre plan och höll sig där.

Och när jag kom ner i morse var det riktigt kyligt här nere, i sovrummet var det 31 grader varmt, en grad mindre än natten tidigare.

  

 

Dagens namn är: Elof och Leif, grattis till er!

 

Ha en solig och fin torsdagkväll, vi ses!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 27 juni 16:39

  Just nu ser det ut så här, friska vindar fläktar skönt!     Dagen har varit varm och solig, men tur att det blåst och varit en del moln också, som dämpat värmen litegrann. Det har varit 25-26 grader varmt, kan ha varit mera också, det här...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 25 juni 17:05

  Just nu, lite lätta moln och solsken, en ynka liten krusning på sjön. Härligt!      Äntligen en härlig sommardag, med lagom värme och sol! Det såg inte helt lovande ut i morse, det var mycket moln och ganska svalt. Men efter en inte all...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 24 juni 17:14

  Ikväll kommer jag bara lägga in bilder från igårkväll, för de var färggranna. Tagna mellan halv tolv och tolv.    En dag med lite blandat väder, det började ganska bra från morron, men sedan mest moln och blåst. Ingen sommarvärme här i al...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 23 juni 16:48

    Jämngrå himmel i morse!        I dag har jag inte sett ens skymten av solen, den har inte haft chansen för alla moln. Vinden har hållit sig ganska stillsam i dag och det har varit omkring 15-16 grader varmt. Det har småstrilat eller duggr...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 22 juni 17:37

  Klockan två under natten som var och det var så vackert!      Bra väder idag och det har blivit varmare. Det har varit moln men även solsken och inget regn. Just nu är det 19 grader varmt och vinden kommer från syd och det känns ju att de...

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards