oskmar

Alla inlägg under november 2020

Av Elsa Mårtenzon - 30 november 2020 18:59

 

Vackert nu med rimfrosten på alla träden.

 

 

Ny kväll, igen!

Idag har det varit rätt lika väder som i går, med dimma och disigt och 6-7 grader kallt.

På den lilla snö som finns har det bildats ganska tjock skare, som jag inte gillar att gå i.

Det har inte skottats sedan det snöade och det är inte mer än ca sju cm med tjock skare på, skotta behövdes inte men frysa på.

Just nu är det 6 grader kallt och när jag var ut på bron för att kolla vädret upptäckte jag att det börjat snöa.

Månen och stjärnorna får jag nog inte se varken ikväll eller i natt.

 

I dag har jag gjort övertid, jag har bakat och gjort gjort sötost och var inte klar med sista disken förrän klockan var sju i kväll.

Så jag lovar att det blir inte många rader här ikväll, det känns som att jag behöver sätta mig och slappa resten av kvällen.

 

På nyheterna hörde jag att de gripit en svensk återvändande IS- kvinna på Arlanda i dag, som rymt från fånglägret hon har befunnit sig i. 

Hon skulle nu häktas och ställas inför rätta för det hon gjort som IS-medlem.

Hon lär nog ljuga sig fri och klara sig, radikaliserad som hon är, i lägret har kvinnorna sagt när de blivit intervjuad, att de ångrar ingenting.

Alla som har och har haft med IS att göra har jag inte det minsta till övers för!

 

I dag har också rättegången för de två som attackerade de två 12-årspojkarna och förnedrade, plågade och våldtog dem i flera timmar under en hel natt på en kyrkogård samt hotade att gräva ner dem levande. Nånting så fruktansvärt, stackars de två tonåriga pojkarna!

Jag hoppas verkligen att syndabockarna får sota för detta rejält, i rätten idag hade de suttit och flinat och sett ut som att det hela var roligt. Måtte de få ett kännbart straff!

Men de nekar ju så klart och säger sig vara oskyldiga. Ändå greps de intill platsen som det skett på och hade i sina fickor mobiler som de stulit från de pojkar som de skändat på det allra grövsta sätt, de fick börja med att klä av sig nakna, sedan blev det värre och värre, i flera timmar.

Det finns inte ord för vad jag känner får såna brott, brottslingarna var 18 och 21 år.

Hur kan de ha blivit såna?

 

Dagens namn är: Andreas och Anders, grattis till er som bär de namnen!

 

Och grattis till min son Anders och till min systerson Andreas!

 

Ha en bra måndagkväll, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 29 november 2020 16:42

 

Pepparkaksbak i dag.

 

 

Det doftar pepparkakor i huset nu.

 

Den här dagen har dimma varit övervägande när det gäller vädret. Men det är ju vackert med rimfrosten som bildas på träden och buskarna. De mesta har gått i färgen vitt och grå/grönt några dagar nu. Det var så tät dimma i morse att jag hade inte synfältet ens ner till sjöstranden, lite mindre senare under dagen.

Just nu är det 9,5 minusgrader och ungefär där omkring har det hållit sig under dagen.

 

Jag har gjort mitt pepparkaksbak i dag, men i år krymt ner det till 150 stycken. Förra året bakade jag 300 stycken och åren förut har jag brukat baka 450 stycken.

Har jag nu blivit så där lat och krymt det hela till en tredjedel så mycket?

Nej, jag har räknat ut, att i dessa "hållavståndentider" så får jag nog äta upp dem själv och jag kan ju inte äta bara pepperkakor i jul, det är nog inte särskilt nyttigt.

 

Efter baket har jag fraktat ved till bagarstugan och fick därmed lite frisk luft i dag, det är ju nyttigt, i går blev det inget av den varan. Men kallt om fingrarna var det,

n´ frôsenfrans frys nästan för jämnan på vintern.

 

Det sägs på radion, att Trump just nu håller sitt första tal efter valet, där han meddelar att han inte gett upp utan att valet är stulet från genom massor av fusk. Han fördömmer hela domstolsväsendet i USA som inte hörsammat hans anmälningar om valfusk.

Ja, vad ska till för att denne man ska bete sig normalt, för det är han ju långt ifrån, normal alltså. 

Jag tänker,vad tycker hans familj om hans beteende? Eller är de så indoktinerad av honom, att de tycker han beter sig helt normalt och att han har rätt?

 

Så bra det blivit i Sverige sedan vissa polititiker införde "valfrihet" i landet.

Jag lyssnade på programmet "Plånboken" i radions P1 igår, där en lyssanre ringde in och berättade att han tyckte att han behövde hörapparat, hans hörsel var allför nedsatt.

Han hade ringt på ett ställe där det kunde fixas bättre hörsel för honom. Han frågade då efter  den information som han fick per telefon, vad det skulle kosta?

Han fick en smärre chock för han hade inte trott att det var så dyrt!

Priset som han upplystes om var att det skulle kosta 14 000 kronor!

 

Han kan således inte vänt sig till Landstinget, eller Regionen, som det numera heter.

Jag har nämligen provat in hörapparater i höst på Lycksele lasarett och jag fick en räkning på 1000 kronor för dem. 

Det var väldigt stooor skillnad tycker jag!

Eller vad tycks om det fina med valfriheten?

 

Dagens namn är: Sune, grattis till er som fått det namnet!

 

Ha en fin söndagkväll, vi  ses och hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 28 november 2020 17:52

 

Det får bli en bild från gårdagens pågående solnedgång,

Idag såg jag ingen sådan, det var tjockt med moln och dis istället.

 

 

Det har varit dimma under dagen och grå/vitt väder med 7-8 grader kallt.

Trots att det inte varit solsken har det varit en vacker natur med träd och buskar lurviga av rimfrosten. men jag har inte hunnit ut med mobilen och ta någon bild, det får bli i morron.

Just nu är det 6,8 grader kallt och kolsvart mörker. Annat än igår kväll när det var månsken, men ombyte förnöjer heter det.

 

I dag har Maria varit hit och hon hjälpte mig att bära upp julgranen från nedre huset, så nu slipper jag fundera på det. Den är på plats men ska naturligtvis inte tas i bruk förrän julveckan.

Hon hjälpte mig också att byta stora mattan under köksbordet.

Man skulle ha en piga egentligen för nu vore det bra många gånger. Nu blev det Maria idag som blev utnyttjad av sin moster.

Förr var det vanligt med pigor och det var nog inte så roligt att vara det då. Det hörde jag många historier om när jag höll på med Bellviksboken och Nybäcksboken.

Det var nog inte så roligt att vara dräng heller, i båda yrkesroller var det på många ställen de höll på att få svälta ihjäl hos snåla bönder. De var ju inte stort mer än barn när de var piga och dräng och då passade de på husbondfolket. en del av dem hade varit rent utav varit ondskefulla.

På ett ställe i Bellvik var det en husbonde som gav sin dräng så mycket stryk så pojken i fråga letade sig till en lada där han låg tills han kunde ta sig hem. Den pojken var väl omkring 13-14 år och det är ju egentligen ett barn.

Den här händelsen har jag berättat om i Bellviksboken, från en trovärdig källa som bodde granne med gården det hände på. Jag har naturligtvis inte nämnt några namn utan det fick vara anonyma "medverkande", så klart.

 

Men, jag tänker, hur kunde man vara så hård som husbonde? Samtidigt tänker jag, hur var de inom sitt eget hushåll, förekom det misshandel där också?

Ja, hur är det idag? Hur ofta hör man inte om hustrumisshandel och mord i familjen.

Och förresten även om kvinnor som misshandlar sina män, det hörde jag senast den här veckan om på radion, både spykisk och fysisk misshandel.

Ja det här var väl inget trevligt ämne precis, men som det ser ut och har sett ut, tyvärr.

Men fel och grymt är det så klart!

 

Dagens namn är: Malte, grattis till er som bär det namnet!

Inte så vanligt namn numera, tror jag.

 

Ha en riktigt fin lördagkväll, vi ses!

 

Men jag lovar dig Maria att jag ska inte ge dig stryk när du kommer hit och är "piga" några timmar. Tusen tack för hjälpen idag!!!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 27 november 2020 17:38

 

Nu är det advent i mina köksfönster.

Glad Advent på er som läser mina tankar som jag skriver ner varje kväll, en del av dem i alla fall...

 

 

Fredagkväll igen! Fort går det som bara den!

Dagen har bjudit på solsken från en klar himmel och 6-7 grader kallt, perfekt, så kan det få  fortsätta,

Den lilla snö som finns glittrar så grant i solskenet och på kvällarna glittrar snön överdådigt i gårdslampans sken. Det gillar jag!

Just nu är det 8,5 grader kallt, månen är synlig när jag tittar ut från min skrivarplats, men det har blivit ett visst hinder i vägen för den. Det ser ut att vara dimma, men den lyckas tränga i genom så jag ser den i alla fall.

 

På förmiddan blev jag "efterlyst" av min läkare i Umeå. Jag hade fått ett brev från honom att han skulle ringa mig i dag kvart över elva. Men strax efter elva ringde Nils Gunnar och vi pratade ett tag, jag hörde att det var en annan som ringde på min telefon, men kom inte då ihåg att Dr Isarra skulle ringa den tiden och tänkte att, är det viktigt så ringer vederbörande  sedan jag slutat prata.

Och det ringde och ringde, när jag slutat prata med Nils Gunnar såg jag vem som ringt. Då ringde jag upp, men då hade han hunnit ringa Jan Peter och fråga om han visste om det hänt mig något, han hade blivit orolig, sa han. 

och Jan Peter ringde Nils Gunnar och frågade honom om han visste om det hänt mig något och han visste ju för nyss hade han pratat med mig.

Men vilken läkare! Varje gång jag mina prover anlänt till Umeå och han avläst dem ringer han och talar om hur läget är.

Nu det sista året har han ringt var 6:e vecka, efter ha frågat mig först om jag godtar det?

Han har ringt med längre mellanrum på grund av att proverna visat så bra resultat.

I dag sa han, att mina prover inte visar några spår på min cancer nu, trots att det är en obotlig sådan. Han sa att han skulle ringa i Januari igen och om allt vaar OK efter sex veckor till med cellgiftet, i tablettform, så skulle jag göra ett längre uppehåll med medicinen. För som han sa, att med all medicin följer biverkningar och jag har ätit den i fyra och ett halvt år nu. Men trots lång tids intag har jag inte ens känt av några biverkningar. Bland annat står i biverknings sedeln att jag skulle tappa håret, men det sitter kvar.

Snacka om att ha tur, men så är jag tacksam varje dag också! Jag har drabbats två gånger tidigare, efter 70- årsålder, av allvarliga  sjukdomar och haft turen att klara upp det. Bland annat en hjärntumör, fem cm stor, men den tog en annan underbar läkare bort, precis hela tumören, om det gåt hade den bara fortsatt att växa tills det var slut med mig.

Så jag hyllar både forskningen och läkare, utan dem hade jag varit uppäten av maskar vid det här laget och inte kunnat göra advent, som jag gjort klart i dag och njuter av i min ensamhet. Jag är så pass förnuftig ändå att jag förgyller min tillvaro för mig själv.

Och läkaren sa åt mig i dag att en stor del att det ser så bra ut, trots sjukdomar är att jag håller igång hela tiden och inte ger upp.

Så ge inte upp, det tar kål på dig snabbare än du tror! 

Jag inser också att jag haft en otrolig tur...

 

Dagens namn är: Astrid och Asta, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en jättefin fredagkväll efter en hård arbetsvecka och hämta nya krafter inför nästa, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 26 november 2020 16:59

 

Min underbara måne!

Ja, jag vet att jag delar den med alla, men när den skiner direkt på mig, då kallar jag den min.

 

 

Hej igen!

Den här dagen  har varit riktigt fin, med solsken och en par grader kallt. Och isen har nog blivit tjockare på sjön än vad jag befarade igår, tur att jag hade fel. Det har varit klar himmel hela dagen från tidig morron och under natten var det månsken och blinkande stjärnor.

Just nu är det 4,5 grader kallt och månens sken förgyller tillvaron, med en guldgata över sjön.

 

Nyss var det en polis i prograammet Efter Fem som varnade alla som nu handlar massor av julklappar på nätet. Han sa att, nu är det extra mycket tjuvpack ute för att stjäla och lura dem som befinner sig i julhandel på nätet. Han visade på ett exempel från "Postnord", som inte var Postnord utan en bedragare, där de ville att kunden skulle lämna ut sin kortuppgifter för att få sitt paket snabbare.

Precis ett sånt där mail fick jag förra veckan, där de sa sig vilja skynda på mitt paket.

Men tji fick de! Jag hade inte ens skickat efter något paket över huvud taget, svaret från mig var enkelt jag raderade det hela.

Det är så synd att det lurar så många oärliga människor i alla sammanhang numera och många blir lurade, den här polisen gav flera tips hur vi skulle klara oss undan bedragarna, men det viktigaste var att, aldrig lämna ifrån dig kortuppgifterna! Så gör för Guds skull inte det!


I dag har jag gjort sånt som jag garanterat kommer ångra när det blir Tjugondedagknut, men det är då det.

Men först på morgonen var jag tveksam om jag ens skulle sätta igång. Jag började med att ladda telefonen för att ha det gjort utifall att och fundera på i vilken ordning jag skulle ta det hela.

Gamla minnen gjorde sig gällande och jag kände mig inte särskilt uppåt, till att börja med. 

Men det gick om sig när det gått ett par timmar och jag insåg att det enda raka var att jag rörde på mig i sakta mak och det blev bättre allt eftersom. Och där hoppas jag att det stannar.

 

Dagens namn är: Linus, grattis till er som heter så!

 

Ha en riktigt fin månskenskväll på torsdagens kväll, det ska jag ha! Vi ses och hej då!

 

Av Elsa Mårtenzon - 25 november 2020 16:25

 

En gråblöt dag med sur och vattnig snö...

 

 

Det har varit töväder hela dagen och gått snöskurar, riktigt sur snö.

Sjön var vit i morse, det såg jag sedan ljuset kommit. Endera frös den igår efter att det mörknat för då var det på minus på termometern, eller under natten.

Men ikväll innan mörkret kom var isen mer blå än vit, den är nog "stark" som ett äggskal ungefär, det finns nog inte nån som skulle kunna gå ut på den isen, möjligen en fågel eller råtta. Fortsätter tövädret så kanske sjön går upp igen, men det hoppas jag verkligen inte.

Just nu är det 0,2 plusgrader, det pendlar hela tiden tiden men under 1 plusgrad, fy om det kunde bli kallt ändå.

 

Jag har rengjort fläkten och ugnen i dag, men tyvärr dög jag inte till att sätta ihop fläkten när det var klart. Jag hoppas Laila kommer med posten när hon kommer från jobbet, då kanske jag får hjälp. 

Förut har jag kunnat få ihop den, men inte i dag, fy så klent!

Nu kom Laila och fläkten är ihopsatt! Lätt som en plätt var det...

 

Så här berättar Agnes Renman född 1904 i Åsele, i tidningen Tjocka släkten:

 

"Julen var en helg som vi förväntansfullt såg fram emot. Mor försökte göra det så festligt som möjligt. Det skurades och putsades och spismuren kritades så den var bländande vit. Trasmattor lades över hela golvet och rena gardiner sattes upp.Vi fick hämta en julgran som vi klädde med papperspynt och ljus.

Maten var både rikligare och godare. Lutfisk och risgrynsgröt och lite annat smått och gott. Det var riktig kalasmat."

 

Ja, så var hennes jul då, född 1904.

Det var fem år före det min mamma föddes, Därför förstår jag att det var ungefär så för henne och mormor och morfars familj här på Näset och förresten det vet jag från mammas berättelser om julen när hon var barn.

Mycket fanns ju kvar när var liten också, jag minns t ex när de kritade muren uppe på övervåningen här, det som nu är mitt sovrum.

Men det skiljer sig en hel del, jag kritar ingen mur så klart utan målade den så klart när renoverade och vi lejde en murare som gjorde om den.

Jag lägger inte trasmattor över hela köksgolvet heller. Men det minns jag att både mormor och farmor gjorde till jul. Då tyckte jag det såg så ombonat och hemtrevligt ut.

 

Ja, det mesta har naturligtvis ändrats sedan den tiden, över ett sekel sedan.

Men en sak håller jag benhårt fast vid och det är lutfisken, den tycker jag är så god och äter den alltid en dag under helgerna i jul. Varför har folk slutat äta lutfisk, den är ju både god och nyttig?

 

Dagens namn är: Katarina och Katja, grattis till er dom heter så!

 

Ha en fin onsdagkväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 24 november 2020 16:52

 

Traktorn och snöslungan står  redo...

 

 

Hej på tisdagskvällen!

I morse var det 6 grader kallt, vilket var välkommet. Det har varit ett bra väder, med lite fint snöfall som knappt märkts, inte ens 1 cm har det kommit.

Just nu är det 3,8 grader kallt och inte klar himmel, jag får inte se månen ikväll, tråkigt.

 

Jag har ett ensamt rådjur här varje dag och nyss stod det framför köksfönstret och tittade in. Men det hade inte tid att vänta tills jag hämtat mobilen på köksbordet för att ta en bild, det stack.

 

Jag har varit till Dorotea idag och vägen var så spårig så bilen slant hit och dit på den isiga vägen. Det är inte spår av snön utan det verkar som att den hyvlades när det var riktigt blött och sen har bilarna kört i geggan och det blev spår som frusit.

Man kan ju undra varför vägen åt andra hållet, Rörströmsvägen, alltid är bättre än den mot Dorotea?

 

I dag har äntligen Vita Husets nuvarande administration äntligen fått lov att ge vika för Bidens övertagande i januari. Men säger pressen, Trump kommer alltid att säga att det är valfusk och det var han som egentligen vann. Ja, något annat kan man nog inte vänta sig av "locern", men egentligen så sa han ju, att han gillar inte locers. Men han blev en av dem själv!

 

Idag har IVO riktat mycket stark kritik mot alla regioner i Sverige för hur de skött coronan på äldreboenden. Det var nog inte Anders Tegnells fel att så många dött på äldrebenden, som många velat skylla på den svenska strategin och därmed Tegnell.

Eller som Ebba Bush, skyllde regeringen för att, med brått mod låtit smittan härja fritt. Värst var det ju på de äldreboenden där KD styrde politiskt, hur går det ihop med hennes beskyllan?

Ja, tar man inte reda på sanningen så, då blir lögner en sanning.

Det har kommit fram att läkare gjort sitt jobb på distans, de gamla och sjuka har inte ens fått träffa en läkare, per telefon beordrades paliativ vård, uppseendeväckande! Detta ska nu utredas och vara klart till den 15 janunari.

 

Dagens namn är: Gudrun och Rune, grattis till er som heter så!

 

Se till att ha en riktigt bra tisdagkväll, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 23 november 2020 16:31

 

Härligt med färgglad himmel, det har inte varit så mycket av den varan ett tag. Tas tacksamt emot, av mig i alla fall...

 

 

Det har varit en dag med utomordentligt bra väder. Omkring nollan hela dagen och ingen nederbörd, växlande molnighet, det var jättegrann himmel på eftermiddan.

Just nu är det 1,7 minusgrader, det är mycket som är klart på himlen och jag ser stjärnor här och där. Och månen, halv måne!

 

I dag har det varit en presskonferens som som gick i posivitetens anda, nämligen att LKAB ska göra en investering på 400 miljarder i Gällivari.

Det är mycket som ska till innan allt är klart för en början, men vi får väl hoppas att allt går vägen, jag hoppas av hela mitt hjärta på det bästa.

Det skulle ju vara jättebra för den änden av Sverige, bra med arbetstillfällen, bra för hela landet som skulle komma på kartan som ett framåt Sverige igen, en klimatsmart satsning, en helt fossilfri sådan. Om allt går bra så är det en innovation som kommer att låta tala om sig.

Kommunalrådet var helt lyrisk!

Men, snart kommer kverulanterna, det blir spännande att höra vilka de är och vad de har att säga.

 

I gårkväll såg jag "Dokument utifrån", och det fanns verkligen utrymme för rysningar programmet igenom.

Det finns verkligen många "sorter" i USA, den ena sorten värre än den andra. Men de hade Trump på sin sida, han hade också varit inbjuden på möten hos dem. 

Jag minns inte vad gruppen kallade sig, men det handlade om abortmotståndarna i USA. Och det säger jag då, att den kristna högern i USA har all skruvar borttappade.

De drog fram i stora skaror och demonstrerade mot abort och skrek fula och hatiska tillmälen åt kvinnorna när de anlände till abortkliniken.

Och läkarna som hade abortklinikerna fick ju akta på sitt liv varje dag. Fyra läkare var mördade, skjutna, och flera av dem var mordhotade.

Och det är självklart att de har känts sig uppeldade ännu mera av Trump, han lovade dem redan under förra valrörelsen att han skulle förbjuda abort. De här människorna som gapade och skrek, de såg ju Trump som närmast Jesus.

Men de som kallar sig religiös, hur kan de bära sig åt på detta vis? Galningar, det är vad de är!

Kolla på programmet om det går i repris!

 

Dagens namn är: Klemens, grattis till alla "Klemisar"!

 

Ha en riktig supermåndagskväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards