oskmar

Alla inlägg under februari 2021

Av Elsa Mårtenzon - 28 februari 2021 16:53

 

En supergrann soluppgång i morse! 

 

 

En dag till med 6-7 plusgrader, ibland solsken och ibland lite grumlig himmel, men fullt godkänt väder enligt mig.

Nu har jag blank is ute på gården och måste ha  dubbskorna igen, jag avskyr dem, men vill ju inte bryta armar och ben.

Jag har hämtat en hink grus ute i ladugården och sandat för att säkra ytterligare. 

Det flyter vatten på gården så ramlar jag så blir jag rejält blöt också.

Just nu är det 4 plusgrader och en del vackert färgade moln i nordost.

I väster är det mindre moln och färggrannare.

 

Vad är det för fel på gubbar i 70-80 årsåldern? 

Har de inte hört hur det varnas för svag is?

De borde för det första ha så mycket livserfarenhet att de förstår att det är högst olämpligt att ge sig ut på svag is nu.

Om de är less på livet så borde det finnas annat sätt än att ligga och kravla i en öppen vak bland issörja och till sist kanske frysa ihjäl.

Det är allt för många som har tagit denna risk de senaste dagarna. Hur dumt som helst tycker jag!

Håll er på land och lev vidare, uppmanar jag de gubbar som funderar på att chansa framöver! Och alla andra, akta er för svaga isar!

 

I kväll ska ex presidenten i USA hålla ett tal till sina anhängare. Han tänker nog låtsas att han är president i fortsättningen också. 

Han ska väl framför allt framhålla att det var valfusk han blev utsatt för och hans "trogna" anhängare, som liksom Trump tror på konspirationsterier av alla de slag kommer ju vidhålla samma sak.

 

Dagens namn är: Maria, grattis till alla som heter så!

 

Särskilt mycket grattis till min systerdotter Maria som sköter om att handla åt mig i dessa bistra corona-tider. Grattis Maria på namnsdagen! 

 

Ha en bra söndagkväll, vi ses!

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 27 februari 2021 17:16

 

Snöberget har växt...

 

 

Fortfarande är det töväder och det  har blandats av och till med solsken under dagen och det är hur härligt som helst att vara ute.

Det droppar hejvilt från taken där det finns snö kvar. Det känns som en föraning om vår så småningom.

Det ljusnar tidigt på morron nu och det är ju ett tecken om något på att annan årstid närmar sig. Det känns inte länge sedan det började mörkna vid tvåtiden på dagen, så egentligen går ju tiden alldeles för fort.

Just nu är det 3,9 plusgrader och mycket moln har hopat sig därovan. Månen är så vacker ikväll, det sveper några moln nedanför den som blir guldfärgade av skenet. 

 

Under veckan som gått fick jag reda på att en ung pojke blivit ytterligare ett offer för knarket, ett av världens värsta otyg. Som det nu utvecklar sig så är det en stor fara vi ser för barn som växer upp och ungdomar som borde få gå en trygg och härlig framtid till mötes egentligen. Men som tyvärr, väldigt ofta slutar med döden och därmed en svår sorg för de anhöriga som drabbas.

Den här berörde mig väldigt mycket och som jag har svårt att släppa tankarna på.

Det är ingen pojke som jag är släkt med, men som jag träffade på ganska många gånger när han var i 8-10 - årsåldern och därför berör det mig ännu mer.

Det är inte detsamma som när hör om sånt och det är en i mängden och som man inte har ett ansikte på.

Det får mig också att tänka på hur tryggt man hade turen att få växa upp i själv.

Allt som förändrats till det bättre har väl ingen något emot, men så mycket fel och så mycket dumt som följer i spåren, det är av ondo från början till slut.

Och alla som sköter om att odla knarket och distrubiera det vidare uti världen och förgöra unga människors liv, som alltid förr eller senare leder till deras död och under tiden det pågår är ett enda helvete för människan i fråga. 

Alla langare som lockar barn och unga in i detta borde få ett straff som inte är nog på något vis, så hårda straff är inte uppfunna ännu. Oförlåtligt, det är vad det är!

 

Dagens namn är: Lage, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en fin lördagkväll, vi ses och hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 26 februari 2021 20:16

 

Solens strålar är vederkvickande för alla och envar!

 

Dagen har varit solig och vacker och i kväll skiner månen stor och rund!

Hur mycket mera kan man begära?

Det är inte utan att såna dagar känns det som vårvinter, men det kan komma surt efter. 

Så jag ska inte ta ut något i förväg men glädjas åt det så länge det varar.

Just nu är det 2,3 minusgrader och under hela dagen har det varit 5-6 plusgrader.

 

Jag är en lyckans ost i kväll för jag har efter tre månader fått klippa bort min "corona- frisyr",

Vilken lättnad!

 

Solen och plusgraderna har verkligen gjort sitt på vägarna den här veckan, asfaltvägarna var i stort sett utan snö och is.

Men vägen mellan Rörström och Bellvik var inte lika rolig, på många ställen var det blank is. Det hade nog inte varit så lyckat om det hoppat ut en älg på vägen hux flux, det hade inte gått att bromsa. Tur att älgarna stannade kvar i skogen när jag kom körande. Tur för mig och älgen!

 

I morse när jag kom ner från sovrummet var det första jag kollade på, om snön rasat från ladugårdstaket under natten? Det låg 60-70 cm snö mot dörren, jaha. I samma veva kom Anders farande med hjullastaren och tog bort det innan han körde vidare mot Hoting, Tack och lov!

 

När Jan Peter och jag kom till Hoting ikväll från Strömsund så hade Ann Chatrin gjort pizza sedan kom hem från jobbet och jag blev inbjuden på en jättegod hemlagad pizza innan jag körde hem. Det var länge sedan jag åt en hemlagad sådan och det var så gott!

Och att få äta tillsammans med tre andra, det händer inte mig varje dag numera.

 

Tusen tack Ann Chatrine, Jan Peter och sällskapet Michael!

 

Nu bestämmer jag att jag ska titta på TV!

 

Dagens namn är: Torgny och Torkel, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt trevlig fredagkväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 25 februari 2021 17:32

 

Den här maskinen var starkare än "trasdockan". Och månen bevakar hur jobbet utförs.

 

Hej igen!

Vilket härligt väder att vara ute och jobba i idag! 

Ute i två timmar och inte behöva frysa om vare sig händer eller fötter, det var skönt!

Det var 5 plusgrader i morse och under dagen har det varit omkring 7-8 och solsken för det mesta.

Just nu är det 1,7 minusgrader och en stor härlig måne som tittar in genom rutan. 

 

I natt hade all snö rasat från vedbodtaket och det var en hel del som var både isig, hård och tung. Jag är i dagens läge stark ungefär som en trasdocka, men jag klarade ändå upp att ta bort så jag kan ta min in och hämta ved i alla fall.

Ikväll har Anders varit hit med hjullastaren som han hade med sig från Hoting och den var betydligt  starkare än trasdockan. Snödrivor åkte iväg i ett huj och det är lurt om inte min bondsyren åkte med också, men det struntar jag i, nu kan jag ta mig fram i alla fall.

Jag skulle tro att i natt rasar det från ladugårdstaket,  men den dagen den sorgen. (Nää, för nu har det blivit minusgrader)

 

Apropå trasdocka, när jag var 7- 8 år fick jag en trasdocka av min faster Alice när hon kom hem från Stockholm på sommaren. Det var min första och enda docka, som jag haft.

Men jag hade den inte så länge, en dag kom en flicka från byn och hälsade på mig, då hade vi flyttat väst i byn till pappas gård. 

Jag kände henne inte för här nere på Näset hade jag inte träffat andra barn än mina kusiner, men nu vet jag  att hon var två år äldre än mig.

Vi lekte ett tag och sen skulle hon gå hem och med henne försvann dockan och jag förstod genast hur det hade gått till, men jag sa aldrig till nån att min docka var försvunnen.

Jag undrar varför det egentligen fick bli min hemlighet?

Men för några år sedan, efter att huset hon bodde i som barn fick nya ägare kom det paret med några saker som de hittat i huset och ville lämna till mig som gåvor till museet och då kom min docka tillbaka till mig!

Till saken hör, att dockan var lika fräsch och som ny, som när jag fick igen den. Jag tror att hon gömt undan den så att hennes mamma inte skulle upptäcka att hon kommit hem med en docka som inte var hennes.

På en gång som de nya husägarna kom med den så kände jag igen den.

Det var ju min enda och första docka och den hade fastnat i mitt minne. Man var inte bortskämd med leksaker när jag var barn.

En kringelkrokig väg för min docka, men den hittade tillbaka till mig efter många, många år. Nu finns den i museet och jag brukar berätta om dess "livsöde" för mina museibesökare, jag tycker att det är som en liten fin saga.

Den kvinnan som hade haft hand om den efter mig, gjorde många besök i min bagarstuga för köpa tunnbröd. En härlig och trevlig kvinna!

Ibland har jag tänkt, mindes hon den dagen när frestelsen när blev för stor och hon tog med sig dockan hem till sig?

 

Dagens namn är: Sigvard och Sivert, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en riktigt bra torsdagkväll, vi ses!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 24 februari 2021 17:08

   

Jag har sagt till flera gånger att jag inte behöver mera snö, men vädergudarna struntar blankt i vad jag tycker!

   

Äntligen har jag min nya dator på plats, efter många om och men. 

I dag fick jag ett telefonsamtal från en av mina läsare som undrade om det hänt mig något eftersom jag inte skrev på bloggen. Det är ju tur att det finns de som saknar mig  så det inte blir som det händer i Stockholm då och då, de hittar någon som legat död i flera månader.

 

Ja, vädret det är ju också hit och dit, det har varit omkring 5-6 grader varmt i dag och plusgrader redan klockan åtta i morse.

Snön den var tung redan igår men idag ännu värre när den var blöt.

Jag har nu cirka en meter hög snödriva liggande, en och en halv meter från huset, som jag inte orkar flytta längre och Anders kan inte ta den med snöslungan när det är sursnö. Han måste ta hit hjullastaren från Hoting för att ta bort snön här.

Det är bara att vänta, jag har skottet runt bilen och det var mer än vad jag skulle gjort känner jag. Det ska ju vara töväder i flera dagar nu, det är bara att se tiden an.

Just nu är det 1 plusgrad och det bästa av allt jag ser månen och den är i det närmaste helrund, jag har missat  den hela vägen dit.

 

Ja, det har pratats mycket Corona i dag och ikväll, mer än vanligt egentligen. Det har varit presskonferens, där det kommit ytterligare restriktioner och det verkar behövas.

När ska folk inse att det är vi själva i första hand som det ankommer på om vi ska fortsätta att ha det så här eller inte, framöver. 

Om än FHM ansåg att folk kunde åka till fjällen på sportlovet, ja, men det var under stränga förhållningsregler i så fall.

Nu tror de enligt vad hört på nyheterna i dag, att de åkte dit och var redan smittade. När jag tittade till på nyheterna nyss från en fjällanläggning så såg jag med egna ögon hur de trängdes. Man kan ju undra i vissa lägen om de är ute efter att trampa ner varandra?

Men så går det som det går också!

 

När jag skrivit så här långt så märker jag att jag måste hämta ner en lampa till datorn som jag inte behövt med den gamla, det är inte lika tydligt tangentbord på den här.

Den förra var det svart bakgrund med vita siffror/bokstäver/tecken på, den här är det ljus bakgrund på.

 

Dagens namn är: Mattias och Mats, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en riktigt fin onsdagkväll och må så gott! Och håll avstånden, vi ses!

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 21 februari 2021 16:35

 

Nu har jag fem blommor kvar som är levande. Jag har burit ut tre idag med ingen livslust alls. De har inte klarat de sista veckornas brännheta element när det var omkring 30 grader kallt ute. Och inte kan man åka och köpa några nya heller, med risken att åka på covid-19.

Ja, men har man inte värre saker att klaga över, så ber jag så mycket om ursäckt för detta mitt klagomål.

 

 

I dag har det snöat precis hela dagen och därtill blåst. Jag gillar inte yrsnö för den är tungskottad och ihoppackad.

Precis nu snöar det lite mindre, men det blåser fortfarande och det finns mycket lätt och flyktig snö sen förut, den flyttar sig lätt märkar jag.

Just nu är det 11 minusgrader, i morse var det 7-8 grader kallt, något liknande under dagen. Men kallt nog när det blåser, när jag var ute och skottade mitt på dagen var jag tvungen att gå in och värma mig två gånger.

Jag skulle behöva en mössa med öronlappar, för fy vad jag frös om örsnibbarna idag i "blåsväre".

För en stund sedan var Anders här med traktorn och tog bort snön.

 

Förra veckan kom det är brev från Handelsbanken i Dorotea, med meddelande, att de stänger banken i Dorotea från och med den 1 maj 2021.

Ett är alldeles säkert, bankerna bryr sig inte och tar inget ansvar. Inte ett dugg för befolkningen på glesbygden. Det enda de bryr sig om är bankens vinster och att den ökar hela tiden. Men när det var finanskris och bankerna fick känna på den, då skrek bankerna på staten.

För 3-4 år sedan fick jag likadant meddelande från Swedbank i Dorotea, då var det klart för dem att de skulle lägga ner banken i Dorotea.

Då hade jag både Handelsbanken och Swedbank och jag flyttade till Handelsbanken helt då, men nu är det dags för den banken också att stänga dörren i Dorotea.

Nu finns det alltså inget val och nu har jag sju och en halv mil till närmaste bank efter första maj. Men vad bryr sig banken om det, det viktigaste för banken är att jag är till så lite besvär som möjligt och kostar dem så lite som möjligt. Men att ta betalt för sina tjänster har de varit och är väldigt duktiga på. Klagomålen gäller naturligtvis inte personalen, de har nog inte mycket att säga till om.

Glesbygden ska fortsätta att utarmas, tydligen.

Jag undrar hur det kommer gå med Bankomaten nu när sista banken stänger.

I Hoting där kämpade Hervor för att den skulle bli kvar när Handelsbanken stängde där för 3-4 år sedan. Och hon lyckades, än så länge.

I Dorotea finns ingen Hervor, vad jag vet.

Bankomaten har jag slutat använda, man vågar ju inte ha pengar hemma numera på grund av alla tjuvar som stryker omkring.

 

Dagens namn är: Hilding, grattis till er som heter så!

 

Ha en riktigt bra söndagkväll, vi ses!

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 20 februari 2021 17:37

 

Jag tycker det verkar räcka med snö för den här vintern, eller vad tycker du?

 

 

Idag har det varit en molnig himmel hela dagen och vid tretiden infann sig snön på allvar. Det har kommit nån flinga då och då före det också.

Men vid tretiden på eftermiddan började det snöa mera på allvar, det är små flingor, ungefär som mannagryn.

Klockan sex i morse kom Anders och tog bort snön, mitt på dagen skottade jag det som han inte kommer åt med traktorn, lagom motion.

Just nu är det 6 minusgrader och det snöar fortfarande.

I morse var det 7-8 grader kallt och under dagen har det varit 4-5 minusgrader. 

Nu är det ganska lagom väder för att man ska kunna vara ute längre stunder utan att frysa.

 

Nu är det en himla tur att jag har en ny dator på väg, så långt som hit har jag fått logga in på nytt och skriva om från början flera gånger.

Det vete fasen var felet ligger men så här kan jag inte ha det i fortsättningen. Jag hinner tappa lusten flera gånger för att skriva de här stackars raderna.

 

Nyss hörde jag på nyheterna att nu är det ett nytt virus, från Brasilien i Gävleborgstrakten, ett virus med snabb smittspridning igen, mycket snabbare än grundviruset. Exsperterna var oroliga för alla nya mutationer nu, att inte vaccinerna ska kunna bli till någon nytta.

Fortsätter det så här så tar det ingen ände känns det som, det kommer något nytt hela tiden. När vi tycker att det börjar vända, ja, då börjar det om igen.

 

Nej nu ger jag upp, bilden på skärmen hoppar upp och ner och i sidled och så försvinner det jag skrivit gång på gång. Och jag har fullt upp med att jaga fast med "pekaren". Usch!

 

Dagens namn är: Vivianne, grattis till alla som heter så!

 

Ha en bra fortsättning på lördagkvällen, vi ses!

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 19 februari 2021 16:07

 

Älgkött igen...

 

I dag har himlen varit helgrå och det har snöat i stort sett hela dagen, men inte speciellt mycket.

I morse var det 8-9 grader kallt och under dagen har det hållit sig omkring 4-5 grader.

Just nu är det 5 minusgrader, det snöar fortfarande och är ganska dålig sikt åt alla håll.

 

I dag har jag ätit älggryta till middag och det är nog ganska vanligt, fast numera är jag ganska less på det. (Men å andra sidan är jag less på det mesta nu för tiden.)

Det har alltid funnits gott om den varan i mitt hushåll och många älgjägare också för den delen.

Mormor och morfar hade tre söner och tre döttrar, av dessa var två söner älgjägare.

Farmor och farfar hade tre söner och tre döttrar, av dessa var två söner älgjägare.

Men i de familjerna förekom det nog inte så mycket älgkött på grund av att det fanns mindre älg förr än vad det gjort och gör nu. Men i sina ladugårdar hade de mycket kött.

I min familj var Göte älgjägare och båda söner, samt tre barnbarn, så nog har jag ätit en hel del älgkött.

Sedan Göte gick bort är det Anders som håller mig med älgkött.

Min far var absolut inte älgjägare, där åt vi nötkött, bland annat. 

Jag minns en söndag morron när jag var barn, 8-9  år, när pappa hängde hagelbössan på axeln och gick till skogs. Det var säkert farfars bössa för vad jag vet hade pappa ingen.

Han återvände efter några timmar med tre järpar i ena handen. Mamma flinade och frågade vilka han skulle mätta med den "köttbördan"?

En järpe är ungefär som min knytnäve stor iklusive dun och ben. De djurkroppar mamma var van att hantera var ju betydligt större. Jag kan inte minnas att vi åt några järpar heller, vet inte vart de tog vägen.

Han var inte den ivrigaste fiskaren heller, som mamma var van härifrån.

Men en regnig dag en sommar när det inte gick att vara ute med lien eller slåttesmaskin då klädde han sig mot regnet och begav sig ut på sjön för att meta. Mamma blev glad för fisken var slut, men nu skulle det bli fisk!

Han satt i fem timmar på sjön och vi såg båten mot "öern" hela tiden och mamma sa, "nu fo ´n fisken då ha bli så länge".

Efter fem timmar kom han hem med fem abborrar och mamma sa, "en fisk i timmen" och skrattade. Ja, pappade skrattade han också, det "va in´t anne å göra".

Men matlös var vi aldrig, de hade ju djur fulla lagårn.

 

Dagens namn är: Gabriella och Ella, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fortsatt bra fredagkväll, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards