oskmar

Alla inlägg under december 2023

Av Elsa Mårtenzon - 31 december 2023 17:12

Det var en gråmulen morron till att börja med, men så småningom började solen bana sin väg genom molnen.

Det blev färggrann himmel den lilla stund den var ovanför horisonten som inte är så många timmar i slutet av december.

I morse var det ganska kallt och under dagen har kylan ökat på.

Trots kallt väder har det flingat snö ur molnen ändå, inte mycket och de var väldigt lätta.

Just nu är det 25 grader kallt och det får det gärna vara för då är risken liten att det vräker ner snö.

Jag var ut och tittade efter månen nu, men jag ser varken stjärnor eller måne.

Det var klar himmel när det började skymma, det kan ha ändrat sig sedan dess, jag får se om månen smyger sig fram sedan.

Jag hade "turen" att få skotta snö mellan tio i morse till tvåtiden på eftermiddan så när som på en stunds fikapaus klockan elva. Jag frös om fötter och händer så jag var in och bytte vantar och handskar 3-4 gånger innan jag var klar, usch och fy!

    

Ja, nu är det de sista skälvande timmarna kvar på det här året och det har inte varit det bästa och lyckligaste för många, många människor i vår oroliga värld.

Man vill ju verkligen att det ska vända det kommande året, men det ser absolut inte ut så, men hoppas kan vi ju göra.

Och i vårt eget land då?

Ja, om man tänker tillbaka 20-25 år så är det en väsentlig skillnad vad anbelangar tryggheten och lugnet i Sverige också, tråkigt nog. Något som vi också får oroa oss för är demokratin, och många tycker sig se spår efter förändringar därvid lag, jag tycker spåren är mer än tydliga. Det är fööör mycket kalla vindar inom de politiska områden i hela Europa nu, det verkar gå åt fel håll, till exempel när det gäller valen, inte bara i Europa utan länder runt om världen. Vakna medan tider är, vill man vädja!

Det håller på spåra ur, tyvärr.

  

Dagens namn är: Sylvester, grattis till alla som bär det namnet!

  

 

"I nyårsnattens tystnad så vi tänker

och planer välver inför nyfött år.

Vi hoppas lyckan följer våra spår.

Och rymdens stjärnor stilla ler och stänker

sitt sagoskimmer över frostigt snår..."

 

En vers ur dikten "Nyårsnatt av Birger Lundqvist

 

Jag önskar er alla mina bloggläsare Ett Riktigt Gott Nytt år!

    

 

Och så hoppas vi alla gemensamt, att alla krigshetsare världen över "domnar" bort för evigt och att det kommer andra kvinnor och män som har förmågan att tänka rätt och som har ett hjärta i kroppen och på rätta stället!

        

Hej då!

  

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 30 december 2023 17:41

Ja, lite snö har det kommit i dag också men lindrigt mot i går. Det som jag skottat i dag kom igårkväll och under natten, 5-6 cm ungefär.

Jag var ute före elva och föste ihop en snödriva framför huset, ladugården och vedboden, och det "snådde" kallt, det blåste inte mycket men snön hade hittat in i vedboden och därinne är det svårt att skotta.

    

Just nu är det 13,8 grader kallt och det finns ingen sikt alls åt något håll när jag går ut på bron och kollar, allt är mjölkvitt runt omkring gården.

      

I dag har det varít lugna gatan, tvärtom mot i går när vi var ganska många.

Men jag har sett spår efter en skata som varit hit och hämtat fläskranden som jag skar bort skinkskivorna i morse och slängde ut åt skatorna, de tog tacksamt emot dem.

 

Jag har levt på andra sedan julafton. Ja, jag har inte sökt mig till stadsmissionen, utan har blivit bjuden av mina barn och min systerdotter. 

De sa sig skicka med en portion till nästa dag också för att jag skulle slippa laga mat själv. Men de har lite andra mått på portionerna än vad jag har numera, det räcker i flera dagar.

 

På sena eftermiddan ringde Allan för att önska mig gott nytt år, som han alltid gjort sedan han köpte Bellviksboken och Nybäcksboken.

Vi pratade minst en timme och jag pratade mest, som vanligt så passar jag på när jag får chansen. Men jag lovar alla att de får begära ordet så ska jag vara tyst.

  

När vi avslutade samtalet skulle han äta ris ala malta, en efterätt som hans dotter varit dit med. Och jag skulle äta saffranspanakotta som Maria lämnade åt mig igår. Och jag har en till i morron också, det är tur att det inte längre går att "gö kråkan nedanför knäna", inte annars heller.

  

 

Dagens namn är: Abel och Set, grattis till er!

 

Bibliska namn igen, jag har lite svårt att tro att det är några som bär dessa två namn nu.

 

Ha en bra fortsättning på lördagens kväll, vi ses!

 

I morron är det sista dagen på år 2023, ta väl vara på den och framförliggande dagar!

        

Hej då!

Av Elsa Mårtenzon - 29 december 2023 19:56

Dagens väder har bestått av snöfall hela dagen men har lyckligtvis upphört  nu, åtminstone för tillfället.

Jag vet inte hur mycket det kommit, det började i gårkväll och pågått under natten och dagen. Det är andra som skottat åt mig i dag, jag har inte varit längre än ut på bron.

Handskottningen har gjorts av Lovisa, Brage, Hilda m fl.

Bortforslandet med traktor kom Michael hit och gjorde, som slutkläm. Nu ser det riktigt ordningssamt ut, om det kunde få fortsätta så, men det ska snöa i morron också, så jag ropar inget hej förrän jag kommit över ån.

Tack till alla snöskottare, bilsopare,  traktorförare och vedfraktare, jättebussigt!

      

Det har varit full rulle hela dagen, det började halv elva med att Laila ringde och sa att hon, Lovisa och lill Edvin skulle komma och hälsa på.

Det är så roligt att få träffa lillgodingen och se alla hans framsteg undan för undan, som har blivit flera sedan sist vi träffades, på julafton.

Jag dukade för dem i rummet för elva kaffet, jag hade redan dukat för nästa gäng i köket. Maria ringde igårkväll och sa att hon, Matti, Caroline, Hilda och Brage skulle komma och hälsa på idag vid ett tiden.

De hade med sig mat som de lagade klart här sedan vi fikat och så har vi ätit middan tillsammans.

Klockan sex ikväll begav de sig hemåt och de hade verkligen gjort rätt för sig hela gänget, alla hjälptes åt och jag satt bara på en stol och pratade och pratade.

Jag har blivit bjuden på god mat och trivsamt sällskap, nästan från morron till kväll.

Tusen tack till er alla som verkligen gjort min dag till en minnesvärd dag!

    

Jag ville att Michael skulle komma in och äta med oss när han var klar med snön, men har var genomförkyld så han skulle fara hem när han gjort klart.

Synd för han har gjort det så bra som tog bort snön här, det var behövligt eftersom det inte var skottat sedan före hjul. Anders var borta på jobb så han hade lejt Michael. Tur att Michael finns tillgänglig såna gånger.

Tack Michael för att du finns!

 

Dagens namn är: Natalia och Natalie, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra fredagskväll, vi ses!

      

Hej då och ha det bäst!

  

Av Elsa Mårtenzon - 28 december 2023 17:10

I morse var det nära 21 grader kallt och jag såg månen bakom ett töcken, inte klar himmel, utan tjocka och dålig sikt.

Det har varit en dag utan nämnvärt synlig himmel ock kallt, omkring 20 grader.

Just nu är det 17,6 grader kallt, jag ser månen men fortfarande genom ett töcken.

    

Jag har varit i Strömsund idag och fått mina glasögon lagade, känns som jag vunnit en miljon nu. Tycker att jag gått i en dimma sedan före jul och nu ser jag klart och tydligt igen! Vilken lättnad för ett blindstyre!

Jan Peter skulle dit och prova in nya glasögon i dag och det passade mig alldeles ypperligt för de frågade om jag ville följa med.

På ca en halv timme var det fixat och jag kunde "se" igen.

De är så bussiga på Optikerna i Strömsund, jag hade inte tingat tid men det fixade sig ändå. Det kostade inte mer än 100 kronor, men jag var beredd betala vad som helst bara jag fick synen tillbaka. Jag var till och med inne på att behöva byta glasögon om det skulle visa sig omöjligt att åtgärda på annat sätt, men hon bytte skalme och de fungerar perfekt.

Superbra! Tack Jan Peter och Ann Cathrine för den åkturen, det bästa som hänt på länge!

      

I morron får jag kärt främmande, det fick jag veta redan efter vägen hem från Hoting, när jag satt och väntade på en lastbil av någon sort, som stod tvärs över en smal väg, Rörströmsvägen, samt en bil bakom mig, ca tre meter bakom mig, som det stod bred last på. Jag kände mig instängd och trängd när jag längtade hem till mitt lilla bo och värmen.

Det var en tjej som rattade den bilen som stod på tvärs, det gjorde hon med bravur när hon var klar för det.

  

Dagens namn är: Benjamin, grattis till alla med det namnet!

 

Ha en fortsatt bra torsdagkväll, vi ses!

    

Av Elsa Mårtenzon - 27 december 2023 16:47

 På morron blåste det och kändes kallare än vad termometern visade, blåsten avtog senare.

I dag har jag inte sett några snöflingor falla och tackar för det, första dagen på länge, men det fanns nog av den varan att jobba med i dag ändå.

På eftermiddan har himlen varit helblank utan moln, men sen det började skymma har månen förgyllt tillvaron för både mig och andra.

Just nu är det 9 grader kallt och en vacker fullmåne pryder himlavalvet.

    

Det hade snöat under både kvällen igår och under natten, jag har varit ute och skottat snö och hämtat ved, ute två timmar nästan, mycket frisk luft är ju nyttigt.

Har också gjort bilen ren från is och snö, jag behöver den i morron. Jag gillar inte bilen vintertid det är ett himla sopande och skrapande av is och snö.

  

I dag har jag hört en mycket intressant och duktig kvinna på radion. Tyvärr missade jag en hel kvart på grund av snöforslandet.

Men programmet räckte länge, det var "Vinter", tror jag det heter, motsvarigheten till "Sommarprataren".

I dag var det Karin Götblad, inom polisområdet, kan inte hennes titel, men jätteviktigt uppdrag har hon. Jag tror hon är länspolismästare, men inom vilket område i Sverige är jag osäker på.

Hon sa, att aldrig tidigare hade de sett henne som en så viktig kvinna på jobbet.

Och det har man ju hört att inom polisen är det inte alla gånger så lätt att vara kvinna.

Men nu har många på många olika områden insett att det uppdrag hon har är jätteviktigt. Hon jobbar med-  och för unga pojkar som hamnat snett och utnyttjas av kriminella, bland annat.

Jag håller alla tummar för att hon ska lyckas med sitt uppdrag. Henne tror jag på till 100%, har alltid tyckt om att lyssna på henne och hennes åsikter, mycket klok och förståndig kvinna och orädd som är viktigt i det här fallet.

Och med hjärtat på rätta stället!

    

Dagens namn är: Johannes och Johan, grattis till er!

 

Det har funnits många Johan i Bellvik, men jag nämner bara min farfar, som var PerJohan Oskarsson, född 1884 i Lövstrand. Han kallades för det mesta för Per Johan eller Johan Oskarsson, han var en karl som stod med båda fötterna på jorden, en arbetsmyra så länge han kunde. 

Han dog två veckor innan han skulle fylla 91. Sista åren bodde han på Bergvattengården och vid det laget läste han travvis med böcker, ständig kund på biblioteket i Dorotea. 

Han följde med i världshändelserna till punkt och pricka och var klar i skallen till sin sista stund.

Var aldrig sjuk mer än de två sista veckorna av sitt liv, dem tillbringade han på sjukstugan i Dorotea. En sann krutgubbe!

    

 Ha en fin avslutning på onsdagkvällen, vi ses!

    

Hej då!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 26 december 2023 16:45

Juldagen och annandagen, ihopbakade.

I går var det snöfall och omkring 10-12 grader kallt och snöskurarna bytte av varandra.

  

I dag har det varit ringa snöfall, lite flingor då och då som dalat mot marken.

Just nu är det 19 grader kallt och månen har fritt spelrum på himlen, det får gärna fortsätta så.

    

Att sätta in bilder går fortfarande inte, så det blir bildlöst ikväll också.

Malin skulle hjälpa mig att fixa det igår när vi var i Hoting, det är på mobilen det ska åtgärdas, men jag hade slarvat när jag skrev upp lösenordet, så hon gick bet. Mitt fel!

Jag kom hem sent och var för lat att skriva i gårkväll, därför blir det två dagar ikväll. Kanske lika bra det?

 

Jag blev hämtad av Jan Peter klockan två igår och kom hem nästan mitt i natten.

Först var det julfika med ett "frôdigt" kakfat.

Sedan umgicks vi, det delades ut julklappar i etapper, bra knep för det blev inte så bökigt då.

Framemot kvällen blev det middag och efter det julklapps-utdelning igen.

Vid det laget var Freja ganska less på att vänta, ville få resten nu utan längre dröjsmål.

En tomte gjorde två besök under kvällen men var inte in, han barade spanade på oss genom fönstren, spännnade, han var inte inblandad julklapparna.

Allra sist blev det en god efterrätt.

När det var dags för mig att åka hem kom Tim också ut i hallen och tog på sig ytterkläderna.

Malin frågade: "Vart ska du?

"Jag ska följa med", sa han.

Han gjorde mig sällskap hem till Bellvik för att serva mig. När vi var framme hoppade han direkt ur bilen med julklapparna, la dem på och sedan tog han snöspaden och skottade från bron för mig, så jag slapp kliva in med snö på skorna.

Han gick in med julklapparna, gav mig en kram och sa hej då.

Han är otroligt påpasslig och snäll och rask i vändningarna, tack för det Tim!

    

Nu har jag blivit servad och bortskämd i två dagar och jag säger som mamma, nu är det "ren vecke igen".

  

 

I dag var jag ute i en och en halv timme och skottade snö, omkring en dm igen, samt hämtade ved.

Skottningen blev bara halvfärdig, det blir fortsättning i morron.

 

Tack alla för igårkväll. för fika, mat, julklappar och en mysig kväll!

    

Gårdagens namn är: inget alls...

Dagens namn är: Stefan och Staffan, grattis till er!

 

Staffan har funnits i Bellvik, nämligen Staffan Östlund, född i Bellvik och son till Viola och Herbert Östlund.

 

Ha en fin fortsättning på annan -dagskvällen och njut av julen en tid till, sedan tar vi nyår!

Hej då!

    

Av Elsa Mårtenzon - 24 december 2023 15:17

Hej!

Hemma från Knackaitorpet efter julaftonskvällen.

Ingenting fungerar här när det gäller bilder så jag ger upp. Lille Edvin var roligast av dem alla, han gjorde min julafton.

Ha en fin fortsättning på kvällen och hej då!

Av Elsa Mårtenzon - 23 december 2023 16:24

 

    

 

Nu är vi framme vid dan före dan, som så många barn väntat på med spänning. Och måtte de alla få en riktigt bra jul. Men tyvärr vet vi alla att så är inte fallet, vi kan bara önska dem den goda julen av hela vårt hjärta!

    

      

Med de här tre små tomtenissarna, de bästa småtomtarna i min värld, vill jag önska er alla en riktigt god och härlig jul.

Tomtarnas namn är Tim, Freja och lille Edvin.

      

I dag har det varit uppehåll på snöandet, åtminstone under dagen, den passade på att falla under natten och morgonen.

Just nu är det 9,6 grader kallt och månen lyser upp från himlen och in genom fönstret. Den är så välkommen!

 

 

Anders var här i morse och tog bort snön, det han kunde med maskinen. Resten har jag själv föst undan.

Tänk, att det inte snöat sedan dess!

 

Välkommet med snöröjning!

    

Resten av dagen har jag hållit på med lite småpyssel, bland annt griljerat skinkan och ska avsmaka den när den kallnat.

 

Ensam numera, när Göte fanns kvar här brukade vi alltid göra det kvällen före julaftonen, på egetbakat tunnbröd, som Göte skötte gräddning och paketering av.

Nu måste jag avsmaka skinkan i min ensamhet och vara nöjd med det.

Men det är tidens gång och inget man göra något åt, annat än göra det bästa av åren som kommer i ensamhet också.

Och nu när allt är klart kan jag faktiskt njuta ändå, trots tidens gång.

   

Nä, nu ska jag vara ledig resten av kvällen och slutar här.

 

 

Dagens namn är: Adam, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en riktigt fin dagen före dagenkväll, i morronbitti när du vaknar är det julafton.

Ha en riktigt fin jul!

 

Kakelugnen är sin egna julprydnad!

Hej då!

        

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards