oskmar

Alla inlägg under februari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 29 februari 2020 17:49

 

Så här såg det ut när solen rustade sig för nedgång, guld och rosa, grant...

 

 

 

Dagen har bjudit på omväxlande väder under skottdagen.

Det har gått ymniga snöskurar ibland och varit strålande solsken i nästa stund.

Så än en gång har YR lurats, enligt dem skulle det vara solsken blandat med moln och inget snöfall, över Bellviksjön och jag bor väldigt nära Bellvikssjön.

Det har varit 3-4 minusgrader under hela dagen.

 

Just nu är det 12 grader kallt och det var en guldfärgad solnedgång med rosa inslag.

 

I dag fick jag besök av Nils Gunnar och Michael som var ute och "mysåkte" snöskoter.

De hade varit till Backsvedjan bland annat, men där var ingen hemma.

Nä, det var länge sedan Backsvedjan tömdes på folk, det är omkring 60-70 år sedan som Vattenfall såg till att tömma den byn.

 

Därifrån hade de kört till Nybäcken och hälsat på Mikael Rönnberg som kommit i gårkväll för barnens sportov.

Det hade varit 17 grader kallt inne i stugan när de kom.

Men i dag när Michael och Nils Gunnar var dit hade det varit jättevarmt.

Men fy för att komma och ha så kallt inne och det sedan det är kväll. De fick nog elda på ordentligt och länge innan det gick att krypa ner i sängarna. Det finns ingen el-ström i Nybäcken, det är bara att trösta på björkvedsvärmen där.

 

Trump har kommit på varför coronaviruset kommit till världen. Det är demokraterna i USA, hans motståndare i valet som rår för det.

Men han vet också när det hela är över, han säger att i april, när värmen kommer då är det hela över. 

Han inbillar sig att han är Gud själv och vet det som forskare, professorer och hela

läkarvetenskapen och alla andra inte vet än.

Och hans åhörare som stod och lyssnade på hans valtal när han sa det, de jublade.

De tror på honom!!!

 

I dag har det konstaterats ett nytt fall i Sverige, en som kommit med flyget till väst- Sverige från Iran.

Hittills är det då 12 fall i Sverige, men det lär väl bli fler när sportlovsfirarna

återvänder från sina utlandsresor.

 

Nej, nu såg jag på nyheterna att det är två nya fall coronasmittade i dag, det är alltså 13 fall hittills då.

 

Dagens namn är: Inget namn i dag, det står Skottdagen.

Den som skulle ha sin namnsdag på skottdagen fick ju isåfall ha namnsdag bara vart

fjärde år och det går ju inte- sååå orättvist.  

 

Ha en trevlig lördagkväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 28 februari 2020 17:34

 

Äh, kamsen var godare, aldrig mer fläsksås!

 

 

I morse hade jag bara 26 grader kallt, något mildare än i går morse.

Det har varit lite tunna molnslöjor som gjort solen sällskap under dagen, men inte störande.

Nu i skymningen är det lite blå/svarta moln efter horisonten i väster och en guldkant längst ner, annars klar himmel med enstaka stjärnor här och där.

Just nu är det 9,4 grader kallt och som sagt var skymning på gång.

En och en halv timme senare är det 14,5 grader kallt.

 

Nyss var Nils Gunnar hit och hämtade en sak han glömde här i tisdags.

Han är ensam i helgen, Ingrid ligger på operationsbordet i Lycksele och ska plocka bort sin galla.

Det går nog betydligt smidigare nu för tiden, nu gör de ju den operationen med ett titthål bara,

Annat var det när Bernhard min fars bror opererade bort gallan för jättemånga år sedan i Dorotea på sjukstugan.

Då var det doktor Strömbom som höll i kniven och det blev en ordentlig öppning på magen.

Det tillstötte bukhinne-inflammation efteråt och det var fara för livet.

Men när man betänker resurserna som var i Dorotea på den tiden, inte var det konstigt att det blev "efterräkningar".

Men Strömbon räddade livet på honom och Bernhard levde ut sitt liv, trots komplikationerna, efter galloperationen, eller om det var en blindtamsoperation. Det kom jag på nu ocb blir osäker på vad, men endera var det i alla fall.

 

Strömbom opererade även bort halsmandlarna på Judith, min fars syster. Hon skrattade och berättade att det sprutat blod fullt i ansiktet på Strömbom och hans vita rock var helprickig med blod, men det gick bra annars.

 

Flera år efter det opererade doktor Hallström bort mina halsmandlar i Dorotea. 

När han var klar sa han: Inte en droppe blod utanför munnen!

Han kanske var något försiktigare, eller vad det berodde på.

Men bra gjort av dem båda att operera på en liten sjukstuga, det skulle ingen göra i dagens läge. Och jag har inte hört att det någon gång slutade med dödlig utgång, trots små resurser.

Både Strömbom, Hallström och Kerstell gjorde operationer i Dorotea, men jag tror inte det var någon läkare efter dem som gjorde det.

 

Och nu finns det, hittills, sju coronafall i Sverige och smittspårning pågår efter dem som träffat dessa personer.

På TV säger de just nu, 11 fall i Sverige, fyra nya fall i dag.

 

Det är bara att hoppas på det bästa. Och att resor blir stoppade, det är ju de som varit ute och rest som är smittade.

Världens börser störtdyker med anledning av coronasjukan, det här blir något som kommer i framtidens skolböcker, det går inte spårlöst förbi. 

Om det inte stoppar snart så kommer det nog innebära uppsägningar och arbetslöshet också. Hoppas på det bästa!

 

I dag är det 34 år sedan Sveriges statsminister Olof Palme mördades på öppan gata. 

Ingen mördare gripen och det är ju en skandal i sig.

 

Dagens namn är: Maria, Grattis till alla Marior!

 

Men mest grattis till min systerdotter Maria i Hoting!

 

Ha en fin fredagskväll, vi ses och hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 27 februari 2020 16:14

 

Gunnel kom med blommor i tisdags, det händer inte varje dag att jag får blommor.

Tusen tack!

 

 

Det var kallt om näsan i morse också, jag var inte längre än ut på bron och skakade mattorna och ville in så fort som möjligt.

Som mest läste jag 31,5 minusgrader på termometern och det räcker gott och väl för att man ska vilja gå in igen i värmen.

Det har varit en solig dag, så när som någon timme eller lite mer på förmiddan då det drog på med en del moln.

Men solen kom fram igen och molnen fick ge vika.

Just nu under tidig kväll, med fullt dagsljus fortfarande, är det 19 minusgrader.

Solen har inte hunnit dra sig undan riktigt ännu och det har kommit en del lätta skyar på himlen nu.

 

I dag har jag roat mig med att ta bort lite damm bland annat, varit ut en sväng, men det blev ganska kort för det var kallt om näsan.

På eftermiddan ringde Gunnel, i dag pratade vi inte så länge, ovanligt lite. Jag kom inte i gång riktigt och då blir samtalen kortare, har jag upptäckt.

Övriga dagen är det radion som hållit mig sällskap, det är så mycket som är intressant där så jag blir aldrig less.

 

Jag har undrat i dag hur fåglar håller sig varma såna dagar med riktig kyla?

De håller sig undan i alla fall, jag har slängt ut mat åt skatorna både i går och i dag, men det ligger kvar. Skatorna har nog en dragig boning, burrr.

Annars brukar de hämta det omgående, det verkar som att de sitter och spanar när det ska komma med nå´t ärbart till dem för det tar inte många minuter förrän de är där och hämtar det.

 

Men nog är det väl bedrövligt att människors hat ska gå ut över oskyldiga djur också.

Jag blev väldigt illa berörd och många med mig skulle jag tro, när jag såg de skjutna renarna på nyheterna i gårkväll, någon ren hade bara ett avskjutit ben för få att plågas dessutom.

Utan tvekan är det Girgasdomen som har orsakat detta hat som nu gått ut i första hand över oskyldiga renar.

Jag läste på FB en hel del hot som de hävt ur sig mot de som vann domen. De skulle skjutas och allt möjligt hemskt som de hotade med, "sjuka" människor som drivs av hat, primitivt.

 

Det pågår full spaning i Göteborg nu efter folk som den med coronasmitta varit i kontakt med sedan han kom hem från Italien, det kan röra sig om ett 40-tal tror de.

Ja, det är nog inget att leka med, det finns i många länder nu redan och flera lär det nog bli.

Nu pratar de på radion om att kanske OS blir inställt till sommaren.

Nog är det klokt, att inte ta några onödiga risker, särskilt när det är mängder med människor samlade.

De har sagt på radion i dag att det forskas för fullt nu för att få fram ett vaccin så snart som möjligt. Det kommer ta tid, men det har börjat forskas i alla fall.

Just nu säger de att det kan ta tio till fem år innan det är testat och klart att använda.

Ja, de lär ju inte vara sista gången mänskligheten blir ut för detta.

 

Dagens namn är: Lage, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en fortsatt bra torsdagskväll, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 26 februari 2020 18:22

 

Kolla på "snöhänget" som frusit fast på taket, som en jalusi hänger den där...

 

 

 

Jag hade som mest, vid koll på termometern, i morse hela 29,5 grader kallt och därrmed en vacker morgon.

Hela dagen har solen strålat och snön har gnistrat och bländat. Otroligt grant har det varit! Så ska en vinterdag se ut!

Under dagen har det varit omkring 14-15 grader kallt.

Just nu är 22, 5 minusgrader och månskäran är tunn och smal, men ett starkt sken på den.

 

I två timmar har jag försökt att komma ut på nätet och var redo att ge upp för den här kvällen.

Jag har provat allt möjligt och tryckt både här och där, dragit ur kontakter satt i dem igen, helt plötsligt gjorde något som hjälpte och jag var där. 

Men som vanligt vet jag inte vad jag gjorde som gav resultat, så nästa gång jag blir ut för samma sak så kan jag inte göra om det. Typiskt!

Mest orolig blev jag för att det är på gränsen att betala räkningarna och tänkte.

Men ska jag bli tvungen att köra in till banken i morron för att få räkningarna betalda

i tid. Men det gick vägen tack och lov!

 

Sedan så är jag kritisk till administratörerna för den här bloggen. Besökstatistiken har blivit en bluff och har varit så ett par månader nu. De ska inte utlova något som de inte håller, det är dåligt.

En dag hade jag t ex 100 besökare men på sammanräkningen var det endast 24 som var noterade. Så har det varit dag efter dag länge nu och det gillar jag inte.

Jag tycker faktiskt att det är roligare att skriva om jag ser hur många det är som läser, det må vara lite barnsligt, men då är jag väl det då.

Det är ingen mening att maila och klaga för de hör aldrig av sig, trots att vi bloggare drar in en hel del reklam till dem.

 

Nu tycker jag att det känns lite kusligt att coronaviruset sprider sig med vindens hastighet och fler och fler länder dras med.

Det verkar bara vara fråga om dagar när vi har det i Sverige också.

Och jag tror inte mycket på att Sverige är särskilt rustade för en massa sjukligar på sjukhusen. De verkar jobbigt nog redan nu och rent ut krisartat ibland med tanke vad som hände i helgen på Södersjukhuset i Stockholm. 

Och när de börjar syna föråden om vi skulle drabbas i landet så finns det knappt material som räcker.

Men det verkar i alla fall som att Folkhälsomyndigheten har vaknat till nu, men det var på tiden.

Det ska nog inte överdrivas i onödan, men nog bör de vara redo och ha tränat uti fall att.

Att se över förråden kan behövas, det visade väl höstens händelser när en del sjukhus blev utan t ex skyddshandskar, m m och fick dra ner på verksamheter och köerna växte.

Inte så mycket stöddighet i vissa situationer är nog så hälsosamt när det gäller coronaviruset, tror jag.

 

Fem dagar i rad har världens börser fallit på grund av oron för coronaviruset. Det är inte bara att folk blir sjuka och dör. 

Trump är i färd med att förneka coronaviruset, han ängslas för att han inte kan skryta och ta åt sig äran över USA-börsens framgångar. Han ska hålla en presskonferens sedan i kväll om detta.

 

Dagens namn är: Torgny och Torkel, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en riktigt fin och skön onsdagskväll, vi ses och hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 25 februari 2020 17:55

 

Hos mig är det hemmagjorda semlor, med icke spritsd grädde. Det smakar semlor trots att grädden inte är spritsad...

 

 

Den här dagen har bjudit på sol från en helt molnfri himmel och ganska kallt.

Jag hade 23 grader kallt i morse, men så blev det en vacker dag också.

Nu innan mörkret kom var himlen svag turkos/grön och fortfarande fri från moln.

Just nu är det 14,5 minusgrader och således blir det nog en kall natt igen.

Natten som var bjöd på mängder med stjärnor, det hoppas jag på den här natten gör  också.

 

Ja, jag fick ju lite hjälp med mina kams och semlor i dag ändå, men vi blev färre än vad jag trott. Jag har hållit mig till pensionärer som är lediga och kan komma tidigt.

Jag försökte med Michael, som inte är pensionär, men han var redan bortbjuden på Valågårdskamsen i Hoting och tackade för inbjudan - men nej tack.

Kamsätarna åkte hem till sitt klockan fem och jag har nyss diskat undan och ger mig ledigt i kväll.

 

I dag har Folkhälsomyndigheten höjt beredskapen för Sverige också när det gäller coronaviruset och det tror då jag är helt rätt.

De två männen som möttes i Nyheterna i gårkväll, tyckte jag den ene, som uttalade sig från ovanstående myndighet blev rätt försvarslös mot läkaren/professorn. Jag tror att han fick sig en tankeställare och det är därför de skridit till handling i dag.

Varför skulle inte Sverige kunna drabbas när vi har viruset så nära som i Tyskland nu.

Och i Italien växer skaran smittade, det känns också nära när man tänker på resandet länder emellan.

De konstaterar nu att det är bara en tidsfråga när och inte om.

 

Det är närapå en pandemi vid det här laget sån spridning som det fått över världen.

Vi får hoppas att det vänder åt rätt håll så snart som möjligt.

Fullt friska klarar sjukdomen bra rätt så bra, men hjärt/lungsjuka, diabetiker och äldre med nedsatt imunförsvar klarar sig sämre eller inte alls.

Det är dumt att chansa då och vänta länge med förberedelser utifall det kommer hit på allvar.

 

Nu tar jag ledigt!

 

Dagens namn är: Sigvard och Sivert, grattis till er som heter så!

 

Ett av namnen har funnits i Bellvik, Sigvard Korsén. De flyttade till Dorotes han och Aina för ett antal år sedan. Sigge har lämnat jordelivet för några år sedan, men Aina lever vidare, nu på Bergvattengården.

 

Det närmaste jag kan komma det andra namnet är Sivert Öholm, som jobbade i Dorotea för länge sedan som lärare.

 

Ha en bra fortsättning på fettisdagens kväll, vi ses!

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 24 februari 2020 17:24

 

I går snöfall och i dag solsken...

 

 

 

Hej igen!

Den här dagen kan man inte klaga på vädret, inte här i alla fall. Solen har strålat från en klarblå himmel hela dagen.

Men det har blåst kallt, när jag var ute och skottade bort den snö som föll i går frös jag om öronen. Borde haft mössa på men var för lat för att gå in och ta på den.

Men det var riktigt roligt att skotta i dag, jag kunde skotta av hela gårdsplanen för det var kall snö och den var lätt som en plätt.

Just nu är det 9,5 grader kallt och det är några lätta skyr i smala stråk längs horisonten, ser bra ut tycker jag.

I morse var det omkring 4 minusgrader som mest och klar himmel från start.

 

I morron är det ju fettisdag, men jag har gjort mina kams redan i dag. Jag delar upp det hela och fyller semlorna i morron.

Det blir lagom mycket på mig numera.

Jag får väl se om jag blir ensam om både kamsgrytans innehåll och semlorna i morron.

 

Än en gång har en galning till man medvetet kört in i en folkmassa i Tyskland, i dag.

Det är 30 personer skadade meddelar polisen, flera är allvarligt skadade, däribland även barn.

Polisen har inte ännu kunnat höra mannen och har inte sagt anledningen till att han mejat ner folk, det kommer väl framöver.

Fy vilka hemska människor som finns egentligen!

 

Sjukvården i Stockholm verkar vara på "topp", vad jag nyss hört på "Efter Fem".

Södersjukhuset har än en gång utlyst stabsläge i helgen.

På akuten var det sjuksängar lite överallt, i korridorer och i matsalen, och folk fick vänta i timmar innan de fick träffa en läkare, allvarligt sjuka.

Det hade bjudits in politiker till programmet men ingen sa sig vilja komma.

Tror jag det!

Trots att det ser ut som det gör så är ju både läkare och övrig personal varslade.

 

Men, Svenonius (M) kan ju inte se den kris som pågår. Nej hon ser väl bara dyra konsulter som "äter" upp vårdens pengar och spanar väl efter flera konsulter.

Vad har blivit bättre efter alla privatiseringar?!!!

 

Dagens namn är: Mattias och Mats, grattis till er som bär de namnen!

 

I Bellvik har det funnits mer än en med namnet Mats. 

Den förste nybyggaren i Bellvik hette Mats Johansson, född 1697 i Landträsk i Finland.

Han kom till Bellvik 1724 och började sin kamp med att bryta mark i Bellvik, på Näsudden. När han kom började han från ren vildmark. Han var ju först på platsen. 

 

En till med namnet Mats Näsström har det funnits i byn, som gick bort för några år sedan och gården står tyvärr tom nu.

 

Samt en tredje Mats, son till Ulla Britt och Sven Henriksson. Han bor inte i byn men är väl här och hälsar på sin mor då och då.

 

Ha en fortsatt bra måndagskväll, vi ses och hej då!

Av Elsa Mårtenzon - 23 februari 2020 16:09

 

Inte en gnutta snö kvar på träden ikväll...

 

 

 

Det här har varit en dag med omväxling när det gäller vädret, man skulle kunna tro att vi hoppat över mars och gått direkt på aprilvädret.

Jag som trodde att det skulle bli en dag med övervägande solsken fick bita i det sura äpplet och inse att min tro på YR och min fromma önskan om en solskensdag fick gå i stöpet.

Där fick jag!

Det har gått snöskurar innehållande så stora flingor att man fick ducka för dem när man var ute. Och jag borde haft vindrutetorkare på glasögonen.

En stund efter snöskurarna har solen tittat fram, men min upplevelse är att solskensstunderna har varit kortare och färre.

Det har varit plusgrader hela dagen och det har fallit ungefär 3 cm snö, inte mycket men det har väl plattats till en del genom plusgraderna.

Efter den här dagen finns det ingen snö på träden igen, på grund av tövädret och en del blåst.

Just nu är det 1,5 minusgrader och molnen har rensats undan, nästan allt. 

Då hoppas jag väl på en solig måndag då!

 

För första gången på ett par månader har jag tagit mig in i vedboden i dag. Anders var där med en traktor i morse och kunde med den få bort isberget som låg framför dörren.

Jag måste flina åt mig själv som var dit med en spade igår och inbillade mig att jag med den skulle kunna göra något åt det hela. Än en gång får jag konstatera, att en traktor är starkare än mig. 

 

I kväll ska jag berätta hur en skoldag kunde se ut i Bellvik i tidigt 1900-tal när min mor gick på skolan i Bellvik. Det här berättade hon ett antal gånger under sin tid.

Hon sa för det första, att de hade en så ilsken lärarinna att alla var rädda för henne.

På bandet som Helge Persson spelat in med Herbert Östlund säger Herbert:

"Ja, du vet ā Riken va rent oresonlig då hon vart etret". 

Hon hette Riken Granström, jag vet inte var hon kom ifrån, jag har en svag aning om att mamma sa att hon var från Dorotea.

 

I alla fall den här dagen hade de en läxa ur katekesen, som nog mamma hade läst, det var inte där hennes olösta fråga satt.

Hon var sån att om läraren bett henne rabbla läxan utantill hade hon nog kunnat göra det.

Men så enkelt var det inte, frågan hon fick löd så här:

"Vad menade Johannes med att ordet vart kött?"

Mamma hade ställt sig upp i bänken men något svar kunde hon inte lämna.

Hon hade bara stått där och varit rädd och svarslös.

Då blev Riken så fly förbaskad att hon skickade ut henne ur skolan och ut på ren backe, en kall vinterdag utan ytterkläder, barhuvad och med bara händer.

På det viset sprang mamma hem på Näset över vika, snabbaste vägen som mormor trampat upp åt dem med "trygen".

Så här berättade mamma vidare:

"Men då rann sinne på mamma, hon klädd på sä och gick med raska steg till skolan och läxade upp lärarinna."

 

Ja, hur stor var den lärarens bedömingsförmåga när det gällde ett barn på nio år, hon skulle fylla tio i maj månad. Skulle de kunna räkna ut i den åldern vad ´n Johannes menade?

Förbaskade eterlärarinnä! Jag håller med mamma och Herbert!

Och mormor var ju modig för den tiden, lärare, prästen och doktorn, det trodde ju folk då var några överväsen och som de var mer eller mindre rädda för.

 

Nu  är det ju nästan åt det andra hållet när det gäller lärare. Det är absolut inte bra det heller.

 

Dagens namn är: Torsten och Torun, grattis till er som bär de namnen!

 

Njut av söndagens sista timmar, vi tar nya tag i morron! Vi ses och hej då!

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 22 februari 2020 17:33

 

I går badade gården i solsken, men inte i dag...

 

 

Nej, det blev inget solsken i dag, YR lurades. Det brukar oftast stämma med YR det väder vi får, men inte i dag.

Det har varit plusgrader hela dagen och jag har hållit tummarna för att det inte ska rasa snö från ladugårdstaket, än har det inte gjort det.

Det har varit sur och tung snö i dag, jag har nämligen skottat bort en stor snöhög på vägen till bagarstugan och det var inte lätt, den var ju dessutom ihopkörd, ännu värre då. Och kladdade fast på snöspaden.

Annars var det väldigt skönt att vara ute i friska luften, det är vederkvickande om än inte solen skiner.

Just nu är det 3 minusgrader, skönt att det gått över till minus. Det är en uppklarnad himmel nu sedan det blivit kväll, men inte helt, hoppas på en solig dag i morron då.

 

Det har varit lugnt med skotrar i dag också trots att det är lördag. Skoterleden går ju över sjön nära gränsen till Nybäcken, inte långt från den här gården, men jag hörde inte några när jag var ute och jag var ute ganska länge. 

Har de respekt för isen på sjön möjligen? Det är ju vettigt i så fall.

 

Den enda kontakt jag haft med en mänsklig varelse i dag är per telefon och det var Gunnel, vi pratade nog en timme minst.

 

Många är rädda för coronaviruset i Europa också nu. Det finns i Italien och i Frankrike, vad jag hört idag.

I Syd Korea har det fått en farlig spridning nu, antalet smittade där har fördubblats sista dygnet, jag tyckte jag hörde antalet 300- 400 personer.

Det finns i Iran och i Libanon också, med flera ställen.

 

Hur ska det sluta, kommer det att bli som med spanska sjukan, spridning över hela världen till slut. Och på den tiden reste nog inte folk härs och tvärs världen över, det spred sig ändå.

 

I Sverige finns nu funderingar på ökad försiktighet, det har ju spridit sig till många länder nu och rätt vad det är så har vi väl det i vårt land också, med spridning. Sjukvården är ju väldigt ansträngd här redan, skulle vi få hit det här viruset vet man inte hur det ska klaras upp.

Jag tror nog inte att man ska nonchalera det hela, det är mycket resande hit och dit.

 

Jag som trodde jag kunde hålla på Bloomberg i demokraternas val i USA, men det kom fram många lik ur hans garderob i sista debatten, hans första, och han såg tämligen svarslös ut i debatten.

Ja, man får väl se hur det hela slutar, men det kan ju knappast bli värre än som det ligger till nu i Vita Huset.

I förra valet staplades liken i stora högar, det ena värre än det andra från Trumps garderob, men inget hjälpte.

Därvidlag är det som med SD, det är detsamma hur mycket fulheter som kommer fram om dem så blir de omfamnade ändå av sina trogna fans, svansen växer.

Men nu kör de hårt i de kommuner där de är regerande, det borde väl få upp ögonen på folk. Eller har de radkaliserats av JÅ helt och hållet?

 

Dagens namn är: Pia, grattis till er som bär det namnet!

 

Det har funnits en i Bellvik som alla kallade Pia, men egentligen hette hon Annette.

Även hon har lämnat jordelivet sedan några år tillbaka.

 

Ha en fin lördagskväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards