oskmar

Alla inlägg den 16 februari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 16 februari 2020 17:44

 

I dag blev det en vegetarisk middag och ett vattenglas. Men efterrätt i alla fall...

 

 

Ja, inte blev det som "prästerna" skrek till, åtminstone inte här.

I morse var det täta snöbyar och riktigt stora flagor, lapphandskar i skurarna. 

Men redan på förmiddan slutade snöfallet och den blåst som jag trodde skulle komma blev väldigt blygsam.

Det hade nog snöat under natten också vad jag kunde se på bilen. Antagligen har det varit delvis regnblandat så genomblöt som snön var och är.

Det var en genomsur snö, när jag skulle sopa av brostegen på morron gick det inte, den bara kletade ihop sig, så skottningen den har jag fått skippa.

Nu går jag och gruvar för att det ska bli snöras från ladugårdstaket, då tar jag mig varken in i vedboden eller ladugården efter ved.

Vedboden har jag gett upp för länge sedan för den här vintern, men in till ladugården vill jag komma.

Just nu är det 0,3 plusgrader, under dagen har det ibland varit över 3 plusgrader. Det faller snö som ser ut att vara blandat med regn, ganska tätt snöfall, det är inte över än.

 

Nu gjorde jag en paus och såg på nyheterna och kan konstatera att vi är verkligen förskonade uppe i norr den gången också när det gäller vädret.

Annat är det i västra delen av Sverige, den södra delen. Där stormar det och regnar och är vatten över alla bräddar.

 


Ja alla, nästan alla ska ju envisas och bo där ändå, neröver landet alltså. Ni skulle bara veta hur mycket bättre det är norr över. 

Men vi är inte bortskämda här med fina vägar och service av alla de slag. Det är inte krogar och nöjen i varje gathörn, men det klarar vi oss galant utan.

Vi har annat som är så mycket bättre. Vi har ren och frisk luft, vi har utrymme åt alla håll, vi har inga gängligor här. Vi har den eftersträvansvärda tryggheten och fridfullheten.

Och inte kostar vårt boende miljoner kronor heller. Vi bor billigt men med en god standard. 

Vi river inte ut köksinredningar stup i kvarten för att göra nytt som vi har till visning, om det skulle komma grannar som kanske har det ännu finare.

Men, vi använder våra kök för att laga mat, oftast från grunden. Det är vi vana med från barnsben och det sitter i, vi springer inte iväg och köper en pizza i all hast för att mätta oss i all hast.

De flesta av oss tycker inte direkt att det är riktig mat heller.

Nån gång ibland kan vi väl offra oss och ta en pizza!

Hur många tycker, att nu går hon för långt?

Men det här har jag lärt mig ifrån olika inslag på TV:n, hur man lever i storstan. Har jag fel så skyll på media det de upplyser oss om norröver.

Men, delvis har jag hört det här i höst från en byggnadsentreprenör. Han berättade att både han själv och hans far hade byggt om sina kök nyligen och de hade köpt begagnade köksinredningar, hur fräscha som helst.

Och det var inga dåliga grejer, det var "märkeskök", det bästa tänkbara, det syntes inte ens att de var använda.

Och inte ens hälften så dyrt som om de skulle köpt nytt. De tidigare ägarna hade väl blivit less och ville ha nytt.

Inte är det konstigt att sopbergen växer sig hur höga som helst. Det är enastående tur att det finns de som kan tänka sig att köpa andrahandsvaror till halva priset. Och få det fint och fräscht ändå! För fräscht vill vi ha det uppe i norr också.

 

Dagens namn är: Julius och Julia, grattis till er som heter så!

 

Ha en fin fortsättning på söndagens kväll, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards