oskmar

Alla inlägg den 20 februari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 20 februari 2020 16:33

 

Det snöar just nu på mormors ladugård, där hon slitit och släpat, i glädje över alla djuren de hade, som gav mycket mat till gårdens folk.

 

 

En grå dag utan solsken, men det går bra det också.

Jag trodde i morse att det skulle bli en solskensdag, det var nära 17 grader kallt och det kan ju betyda solsken ibland.

Under dagen har det inte varit mer än 3-4 minusgrader.

Just nu är det 1,5 grader kallt och fortsatt grå himmel.

 

I dag när jag var i ladugården och slängde fram veden för att den skulle vara bekvämare att lasta kom jag att tänka på hur många timmar som min morrmor har jobbat i den ladugården och det var inget som hon inte gillade.

Morfar och hon gifte sig 1906, men jag tror nog att de byggde större ladugård, tidigare ägare hade nog inte så många djur som det blev sedan.

På 1950-talet sålde Enar och Eivin bort djuren, tömde ladugården och slutade vara bönder. Det tyckte mormor var sorgligt, det hade varit hennes liv i många år.

En dag när hon kom  och hälsade på mamma stannade hon länge för att följa med mamma när hon skulle mjölka korna på kvällen, jag följde med dem till ladugården.

Mormor satte sig på en mjölkpall som var ledig, mamma mjölkade och mormor satt i tankar och tittade på. 

Och plötsligt så satte tuppen igång att gala.

Då sa mormor: "Tänk om jä had en kanke som ha göle ändå!" Och så trillade tårarna på hennes kinder.

Hon kände sig nog då mer ensam här nere än vad jag gör. 

Nu först kom jag att tänka på att jag blev nästa kvinna på den här gården efter min mormor, det har jag aldrig tänkt på förut.

Jag kanske ska översätta mormors uttryck, om det finns läsare som inte förstår vad det betyder. "Tänk om jag hade haft en tupp som kunde gala ändå".

Hon saknade alla djuren hon haft under sin aktiva tid och då trillade tårarna.

 

Det hände ett otäckt terrordåd i Tyskland i gårkväll, med jag tror tio till elva döda. Enligt tysk polis, en högerextrimist som mejat ner oskyldiga människor. Det finns gott om den sorten nu. Otäcka typer som verkar bli fler och fler.

I Tyskland sägs det vara särskilt gott om dem nu för tiden.

 

Nu tittade jag ut och det har börjat snöa riktigt ordenligt. Jag vill inte ha mera nu! Fy!

 

Dagens namn är: Vivianne, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en fin fortsättning på tordagens kväll, vi ses och hej då!

 

PS/ Nu har du fått receptet Ingegerd. /DS

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards