oskmar

Alla inlägg den 18 februari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 18 februari 2020 16:26

 

Det var en vacker aftonrodnad, men jag glömde ta en bild på den så jag har lånat från ett tidigare tillfälle i vinter, med mindre färggrann himmel än i dag.

 

 

En härlig dag med vårkänsla i, plusgrader och växlande molnighet med en hel del solsken. Det har varit jätteskönt att vistas ute.

Jag har bland annat skottat fram ingången och bron till bagarstugan, det har varit orört ett tag tills i går när Nils Gunnar tog bort snön på vägen dit.

Snön hade lätt för att kladda fast på snöspaden i dag också på grund av plusgraderna, men det gick bra ändå.

Just nu är det 0,3 plusgrader och mycket moln på himlen nu, men i väster lite blå himmel blandat med vackra rosafärgade moln.

 

I dag träffade jag en före detta jobbarkompis i Dorotea och vi stod och pratade ett bra tag. Vi träffas inte särskilt ofta och sällan ringer vi varandra och ändå har vi mycket att prata om när det händer. Hon är en så´n som man vågar prata med och kan lita på, hon är den bästa jobbarkompis som jag haft.

När jag körde hem sedan lovade jag mig själv, att nu ska jag banne mig ringa henne nån dag framöver.

Det blir spännande att se om jag håller löftet till mig själv.

 

I dag har det diskuterats på radion om RUT-bidraget. En jättedyr reform.

Risksrevisionen har efter en utredning kommit fram till att det är inte alls så som påståtts att det är självfinanserat, långt därifrån.

Det blev jag inte särskilt förvånad över att höra, det har varit min övertygelse hela tiden att det inte är så.

Och de många arbetstillfällen som det sades att det skapades med den här dyrbara reformen stämmer inte heller.

Det är nämligen så, att en stor mängd av den arbetskraften kommer från EU-länderna, de som ligger nära Sverige, som Polen och Östländerna till exempel. 

Och det var väl inte grannländerna som Sverige var och är skyldig att hålla med jobb i första hand, det måste väl ändå vara de som finns inom Sveriges gränser.

 

Ja, om jag inte reagerade med att studsa över riksrevisionens nyhet, så kan jag tala om att, det gjorde när jag lyssnade på programmet, Ring P1 i morse. 

Då ringer det nämligen en kvinna till programmet som presenterar som pensionär och som lät väldigt alert, men arg över nyheten om RUT-bidraget.

Hon tyckte nämligen att RUT var en mycket bra reform, som hon använde sig av när hon skulle ordna kalas för sina vänner.

Då blev jag förbannad!

Är man pensionär och inte orkar ordna sina kalas, då får man banne mig sluta ha kalas, det har jag fått göra på grund av min hälsa.

Inte ska skattebetalarna betala mina kalas för mina vänner, tycker jag från mitt hjärta.

Vill man bjuda dem, då får man väl bjuda ut dem på middag på "lokal" då.

Har man inte ekonomi för det då får man skippa kalasen och säga till vännerna, jag orkar inte längre. Och jag tror vännerna har förståelse för att man inte känner sig  som en 25-åring hela livet.

Nu finns det dessutom en överenskommelse i Januari- avtalet att RUT ska kraftigt utökas.

Bedrövligt, när det finns saker som är långt nödvändigare än detta!

 

Lägg märke till att jag skriver RUT-bidrag, som jag tycker att det rör sig om. Medan de som använder sig av det och de som införde reformen säger RUT-avdraget.

För mig är det ett bidrag, man får igen pengarna man lagt ut för att få ett jobb utfört i sitt hem. Som man får igen via skatten, när man deklarerar.

 

Dagens namn är: Frida och Fridolf, grattis till er som bär de namnen!

 

Båda namnen har förekommit i Bellvik. Frida Moberg, född 1903 i Mårdsjön. Hon kom till Bellvik för att vara piga åt Sven Backlund, de gifte sig och bildade familj.

 

Fridolf Wiklund, född 1916 i Bellvik, son till Lars  Johan Wiklund och Ida Dorotea.

Fridolf lämnade Bellvik redan i sin ungdom.

 

Ha en fortsatt bra tisdagskväll, vi ses!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards