oskmar

Alla inlägg den 17 februari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 17 februari 2020 16:58

 

En skymt av månskäran i morse när dagen började gry...

 

 

Hej igen!

Ny kväll efter en härligt solig dag!

Ja, det kan jag då säga, att jag lyfte upp mina snöspadar alldeles i onödan.

Det blev ingen storm och det gråter jag inte över. 

Snö fick vi som oturligt nog avslutades med regn, när jag kom ut i morse för att till att börja med ta bort snön från bronstegen och en bit i från bron så gick det inte, det var för tjock isskorpa överst.

Jag gav upp och tänkte att efter elva kaffet ska jag ut och göra ett till "krafttag".

Men Ingrid ringde och sa att om tjugo minuter kommer jag.

Hon skulle ta sparken och märkte att det var oskottat så hon ringde Nils Gunnar, som redan var ute och körde snö med traktorn och sa att han skulle komma och fika, per traktor, för det behövdes skottas här.

Han kom och skottade allt här nere och glad blev jag för jag hade svårt för att gå i den isskorpa som jag hakade fast i med fötterna.

Det var bara synd att jag inte hunnit få bort snön/isen från bilen så att jag kunde flytta den och fick skottat där också. För det går jag då deffinitivt bet att fixa själv.

Det har varit en solig och grann dag som det var riktigt skönt att vara ute i, jag njöt i fulla drag. Väldigt nära nollan på termometern, men på minussidan.

Just nu är det 4,3 minusgrader, det är i det närmaste klar himmel och när dagsljuset fortfarande var kvar smög sig en dimma över sjön som blev tätare och tätare.

 

När jag såg på nyheterna i morse fick jag all anledning att undra, om de män som startat och startar krig i världen är riktigt kloka?!

I morse var det inslag på nyheterna med bilder från provinsen Idlib i Syrien, därifrån 800 000 människor är på flykt ifrån. Hälften av dessa 800 000 är barn, det är vinter där med snö på marken och de har flipflop- skor på fötterna. Flera barn hade frusit ihjäl under natten.

De har inget att fly till, gränsen till Turkiet är stängd, de försöker fly till ett annat läger, men var?

Nu är det Assad i Syrien, Putin i Ryssland som går fram både från luften och på marken och bombar och mejar ner, med understöd av Irans ledare, som jag inte kommer på vad han heter och Erdogan i Turkiet. Skäms på er usla människor som inte ser vilket elände ni ställer till med. Är det konstigt att man funderar om de är kloka?

Idlib är en enda stor grushög efter bomberna och tömd på folk, som flyr.

Vad kostar detta krig i Syrien i människoliv, flykt från det egna landet, till länder där de blir mötta med hat och förakt?

Och vad kostar allt det förstörda i pengar som ska byggas upp igen, sedan- om kriget tar slut, som nu pågått, jag tror det är 8-9 år?

Jag har inte ordförråd nog för att beskriva vad jag tycker om detta. 

Skicka alla krigslystna män till Sibirien barfota i kallaste vintern som någonsin varit och lås dem ute dygnet om.

Nej, det är för lindrigt straff, det finns inte straff nog när man ställer till såna plågor för barn!

 

Dagens namn är: 

Alexandra och Sandra, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fin fortsättning på måndagens kväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards