oskmar

Alla inlägg den 13 februari 2020

Av Elsa Mårtenzon - 13 februari 2020 16:18

 

I sista ögonblicket innan månen hinner krypa undan min åsyn i morse...

 

 

Dagen har varit solig och grann med lite moln ibland, det har varit omkring 7-8 grader kallt.

I morse pendlade termometern mellan 15-16 minusgrader och en färggrann gryning var att beskåda. Månen ståtade på himlen tills det ljusnade.

Just nu, under tidig kväll är det 7,5 grader kallt och molnen har hopat sig på himlen, utom i väster där aftonrodnanden är knallröd.

Nu en timme senare är det över 10,5 grader kallt.

 

I dag efter att jag var klar med den ständiga veckostädningen tog jag sparken och styrde stegen mot nybygget.

Det var riktigt skönt i solskenet och min första promenad utomhus den här vintern.

Den första beroende på dåligt väglag hela tiden i stort sett, i dag var både väglaget och vädret perfekt. 

Det dåliga väglaget tidigare har berott på blank is, regn eller ymnigt snöfall. Jag väljer när går ut eftersom jag har den möjligheten.

Jag har motionerat inomhus istället, tro inte att jag bara sitter i en fåtölj och käkar praliner.

Jag sparade utfykten till Näsudden tills i morron eftersom jag hade ofraktat dagens ved.


När jag kom hem i dag upptäckte jag att jag missat ett inslag på radion om Häxbränningen, jag hann bara höra litet på slutet.

Det måste ha varit en fruktansvärd period som pågick då, på grund av vidskepelse och tokerier vill jag kalla det.

 

Det avrättades omkring 400 personer mellan 1492 till 1704.

Av dessa inträffade de flesta under en kort period, åtta år, Det var en häxhysteri som kallades "Det stora oväsendet".

Det orsakade en stor mängd häxprocesser i Sverige, de allra flesta var kvinnor, omkring 80 %.

De flesta var väletablerade kvinnor som anklagades för Blåkullafärder och samröre med djävulen.

Bevisningen på detta byggde ofta på vittnesmål och fantasier från barn.

Om vi ska tro på historieskrivarna tycktes de största bovarna i dramat ha varit den uppskrämda allmänheten som villigt understöddes av nitiska präster,

Ja, präster förr gjorde vad de kunde för att skrämma folket, därmed hade de en väldig makt.

Över 50 000 avrättades i Europa under den här tiden när häxprocesserna pågick.

 

Åtta år efter ett barns berättelser om Blåkullafärder i Älvdalen och om förbund med djävulen, avslutades historien i Stockholm när ett annat barns bekännelse kom, att allt var påhittat.

 

Ja, nu är det skjutningar och bomber och förr var det bland annat häxbränningar på bål, av mestadels kvinnor.

Det finns hemskheter av stora mått i alla tidsepoker tydligen.

 

Dagens namn är: Agne och Ove, grattis till er som heter så!

 

Båda namnen har förekommit i Bellvik, Agne Backlund född i Bellvik har bott i Dorotea och levt sitt liv där med sin familj.

 

Ove Näsström född i Bellvik dog i Stockholm tidigt i sitt liv.

 

Ha en fortsatt bra torsdagskväll, vi ses och hej då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards