oskmar

Alla inlägg under november 2021

Av Elsa Mårtenzon - 30 november 2021 19:57

 

Efter vägen mot Strömsund med solsken och tjusig natur.

 

Kallt och grinigt har det varit hela dagen och jag har frusit och gör det än.

Där jag har varit har jag fått se solen belysa de rimfrostade buskar och träd och det var så grant.

Det var omkring 18-19 grader kaltlt i morse och där omkring har det varit i dag.

Just nu är det 21,2 minusgrader och en grå/svart himmel när klockan har hunnit bli 21.40

 

 

Vintermotiv är inte mindre fina än sommarmotiv, tycker jag.

    

 

Malin och jag har varit i Strömsund i dag och kom till Dorotea vid femtiden.

Då gick vi in på My Way och beställde mat med oss hem. 

Freja hade dukat när vi kom och tänt ljus och det var så mysigt att ha så trevligt sällskap till middan. Speciellt för mig som är van att ha inget sällskap alls vid middagsbordet, bara ett korsord.

Sedan jag kommit hem har jag sett sju-nyheterna, halvåtta- nyheterna och nionyheterna, det har ju hänt en del under dagen som jag missat när jag inte haft tillgång till radion och TV:n, men nu har jag tagit igen en del sedan jag kom hem.

 

 

Tyvärr kommer det med lite av bilen också, men vi låtsas som att det inte syns.

 

Dagens namn är: Andreas och Anders, grattis till er som heter så!

Och grattis till Andreas, Gunnel och Björns son och Anders som är min son!

 

Ha en bra fortsättning på tisdagens kväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 29 november 2021 16:25

 

Så här har det inte sett ut i dag, men en dag förra veckan.

 

  

Hela dagen har bjudit på en helgrå himmel, men det har inte snöat.

Under morgonen var det 9,5 minusgrader och under dagen har det hållit sig omkring 8-9 minusgrader. 

Just nu är det 10,5 grader kallt och himlen är fortsatt grå.

 

Ja, i dag har det varit en ny omröstning till statsminister och det blev Magdalena Andersson en andra gång som väntat. Då får man väl hoppas att det är till nästa val då, eller om det ska bråkas och strulas ännu mer.

Men Liberalerna kunde inte fullt ut lita på sitt "gäng" utan en vägrade lyda "order", vilket nu gör att de surar och är besvikna.

Det har hänt en gång förr också att de gått ifrån partilinjen och det var när det röstades om ATP- pensionen.

Nu kommer motparten att gå igång fullt ut, med KU-anmälningar och gå igång på att sätta käppar i hjulen.

 

Jag lyssnade ett tag, medan jag väntade på att degen skulle jäsa, på Åkessons tal från  i helgen på deras landsmöte.

Och jag är förvånad hur man kan ösa ur sig om andra valda politiker. Det är vidrigt, dessutom får man stående ovationer från sina partivänner. 

Jag tycker att det är vidrigt att nedvärdera sina medmänniskor på detta vis.

Men de tror att de kan göra allt bättre själv, utan att ens ha provats en enda gång i sammanhanget.

 

I dag har jag bakat min andra omgång lussekatter. Ingrid har varit hit ikväll och vi har provat mina nybakta pepparkakor och lussekatter till en stor mugg te och jag fick godkänt.

 

Dagens namn är: Sune, grattis till alla med det namnet!

 

Ha en fin fortsättning på måndagkvällen, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 28 november 2021 16:56

    

Det lättade i molntäcket på morron...

 

 

Det var ganska kallt även i morse, omkring 20 grader, men längst uppe i Lappland var det 37, 3 grader, det var lite mera det.

Det var grå himmel vid sextiden i morse men molnen glesnade och så småningom blev solen synlig, ett tag i alla fall på förmiddan.

Det blev en vacker himmel och som ett julkort med all snö i träden.

Just nu är det 17 grader kallt och när jag tittar upp i skyn ser jag bara en grå/svart himmel.

 

 

Pepparkakor och det doftar jul i hela huset...

 

 

Och där var degen äntligen slut...

  

 

 

Men det blev bara en burk i år!

 

I dag hade jag Lovisa och Laila här vid elvakaffet och jag kom sent igång med pepparkaksbaket, men 20 minuter i tre var det klart, tack och lov. Tur att det inte var lika stor deg som förr om åren.

Jag frågade Lovisa om hon ville sopa bort snön från bilen,så det slapp jag idag och nu kan det ge fasen i att snö mera på ett tag, tycker jag.

Det snöade igårkväll och möjligen under natten, men det var lätt och flygig snö.

 

Ja, bäva månde folket, nu sprider sig den nya coronasjukan. Smittan finns i många fler länder nu sedan i går, än vet de inte om den kommit till Sverige men en "förståsigpåare" sa på TV i morse att det kommer den nog göra.

Dessutom är det så mycket de inte vet om den den nya mutationen än, om den är mera smittosam, om vaccinerna biter på den eller ej, m m.

Men det verkar som att länderna är mer skraja nu i alla fall och restriktionerna haglar fram nu. Det är bra! Det är bara att hoppas på att folk håller sig på hemmaplan i jul och inte ger sig ut på resor som tidigare, det är då vi får hit smittan.

Någonting som är svårt att förstå det är de här galningarna som är ute och demonstrerar mot nerstängningarna och vaccinet, de tänker i längre än näsan räcker, om ens det. Och om de tänker så tänker de endast på sig själva och struntar i hur det går för alla andra och vad det kostar allt detta. De borde få sig en riktig näsbränna för allt de ställer till med.

 

Dagens namn är: Malte, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en fortsatt bra Första adventskväll och njut av den!

Vi ses och hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 27 november 2021 18:52

 

Snötyngda träd och i skymundan står morfars gamla smedja bland träden.

Det är många, många år sedan det pågick nån smidesverksamhet där nu.

 

            grå himmel med mycket moln.

 

I dag kan jag inte skryta med den minsta gnutta av solsken, det har varit grådis hela dagen och ganska kylslaget.

Just nu är det 12 grader kallt och heltät himmel. Det har inte snöat idag men under natten har det fallit någon cm. Jag klarar mig med den snö som finns ett bra tag. Det är precis lagom till advent, det ser lite jullikt ut med snötyngda träd, som jag tycker är vackert.

 

I dag har jag gjort min pepparkaksdeg så i morgon vet jag vad jag ska syssla med.

Men det har krympt när det gäller pepparkakor också, förr gjorde jag tredubbel deg, förra året tvådubbel. Men i år blev det inte mera än en-sats deg eller vad det heter, 150 stycken. Det räcker ett tag i alla fall, de säger att man kan köpa pepparkakor, men de är inte lika goda som mina hembakta.

 

I dag har jag gjort "tusentals" olika saker, men det är sånt som bara jag märker av. Och numera gör jag ju allt för min egen skull, alla klarar sig själv  och behöver ingen service från mig.

Min läkare från Umeå som ringer med jämna mellanrum och frågar hur jag mår, han frågar ibland om jag har hemtjänst eller färdtjänst. När jag säger att det har jag inte då tycker han att jag gör det bra och att det är nog bra för mig. Det tror även jag. Om jag sätter mig ner då blir jag nog både lat och sjukare.

Men när det ligger 2- 3 dm snö på bilen och bilrutorna är igenfrusna då skulle jag inte ha något emot att kunna ringa en byvaktmästare som hjälp, mot betalning.

Det är tur att de är förstående på sjukstugan när jag ska dit och ta prover, när det är sånt väder, då får jag komma när jag har hunnit klart och bilen är varm och körklar.

 

Dagens namn är: Malte, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en bra lördagkväll och riktigt fin och trevlig första advent i morron!

Och glöm inte släcka ljusen, det är många eldsvådor som sker i december på grund av glömda ljus!

Vi ses och hej då!

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 26 november 2021 17:24

 

Ett "julkort" med min bagarstuga i centrum...

  Och över alltihopa lyste moder sool...

 

 

Det har varit en kall och solig dag med knarr under skorna och röken rakt upp ur skorsstenen, då är det riktig vinter! Jag hade 27, 5 minusgrader som mest i morse och kallvädret har hållit i sig hela dagen, runt 20 grader och strax däröver.

Igårkväll klarnade himlen sedan jag skrivit här och jag hade en halv, liggande måne i orange/röd färg, det var så fint.

Just nu är det 18 grader kallt, himlen är helgrå än så länge men det kan ju hinna ändra sig, som igårkväll.

 

I dag har jag gjort advent i köket och det var ganska jobbigt eftersom jag bara sov ett par timmar under natten. Det känns ganska onödigt att ligga vaken nästan hela natten och bara längta efter att det ska bli morron så att jag kan kliva upp. Men så blev det och jag har gjort det jag skulle ändå, man tål mer än vad man tror.

  

 

Ut i kylan har jag inte varit mer än en gång i dag och då frös jag om öronen och var glad när jag kunde gå in igen, för inomhus hade jag 25 grader varmt.

Uppe vid taket var det nog 30 grader kände jag när jag hängde upp gardinerna, då blev jag svimfärdig av värmen.

 

Och så var det dags för en ny virusmutation igen, som de är ängslig för om vaccinet ska bita på. 

Än så länge är den väl mest och värst i Sydafrika, men finns äver i flera länder.

Än så länge, vad de vet bara ett fall i Europa i Belgien -  än så länge.

 

Men oj vad jag är lyckligt lottad som har allt jag behöver och mera därtill, jag behöver inte jaga runt på rea, Black Friday och hela veckan.

Och kanske känna sig lurad dessutom, eftersom de höjer priserna och det som de höjt med drar de till med samma reasumma.

Låter det för bra, då är det inte sant, en regel som man ska hålla sig till i dessa tider när det nästan inte finns nån som man kan lita på. Jag har aldrig känt mig så misstänksam i mitt liv som nu, därför att det finns så många skurkar numera.

Nu ska jag vara ledig resten av kvällen, det har jag gjort rätt för, i morron tar vi nya friska tag, eller hur?

 

Dagens namn är: Linus, grattis till alla med det namnet!

 

Ha en riktigt trevlig fredagkväll, vi ses och hej då!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 25 november 2021 16:34

  solsken från tiotiden tills den gick ner.

 

Det fanns litegrann att sätta snöspaden i när morgonen randades!

Nånstans mellan 15-20 cm, jag hade inte tumstocken med mig och mätte snödjupet, men uppskattade det ditåt.

Ganska tung snö som det blir med små mannagrynstora flingor, tung för mig i alla fall. Därför har jag flyttat den så långt jag orkade och då får jag väl se om det kommer någon traktor med snökanon på. Det är ingen brådska direkt bara jag kommer ut från gården på tisdagmorron, jag har skottat fram bilen och till vedboden, andra huset och ladugården.

Det har varit en jättegrann dag, för efter klockan tio kom solen fram och

(fortsättning under bilderna)

 

Jag förstummades över hur vackert det var på himlen i eftermiddags!

 

  belyste all snö som fanns på trädens grenar och så var ju allt vitt och rent.

Just nu är det 8,5 grader kallt och jag ser inget annat än grå himmel, inga stjärnor och ingen måne. Kanske kommer senare...

 

I dag har vi fått veta hur det går vidare till nästa statsministeromröstning. Jag tyckte mig höra att nästa gång blir på måndag.

Men i dag var talmannen stött i kanten och lite smått anklagade MP för att han inte fått reda på att deras planer var villkorade.

Han är nog så noga med att sköta sitt ämbete perfekt att han kände sig lurad när det gick så galet i går.

Men MP säger att de blev helt ställda för de var säker på att det skulle gå vägen med bugeten eftersom de suttit hela hösten och förhandlat med centerpartiet och till sist kommit överens.

Ja, gjort är gjort och går inte ta bort från historien.

 

Dagens namn är: Katarina och Katja, grattis till som bär de namnen!

 

Ha en fortsatt bra torsdagkväll, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 24 november 2021 17:38

Det har varit ganska enfärgat i naturen på eftermiddan som synes.

          

Hej till en onsdagkväll efter en mycket turbulent politisk dag, då man inget förstår! Vad gör det här med väljares förtroende?

Den här dagen går nog till historien på mer än ett sätt, verkligen!

Så mycket kan jag konstatera, att i dag har vi haft Sveriges första kvinnliga statsminister i sju och en halv timme!

För en halvtimme sedan hade Magdalena Andersson en presskonferens där hon meddelade, att hon varit hos talmannen och begärt entledigande från posten som statsminister!

Men, den enda som kan gå rakryggad och med högburet huvud i kväll av de så kallade huvudpersonerna efter den här dagen är Magdalena Andersson.

Och det finns nog många tappade hakor i kväll efter denna turbulens och bra kan det inte vara med tanke på förtroendet för politiken.

Nu börjar en ny talmansrunda och en ny statsministeromröstning efter det här, antagligen redan i morron.

Då blir målet som jag förstår, med en socialdemokratisk enpartiregering, men med en M, Kd och SD-budget, tyvärr.

Därför att nu har även Miljöpartiet avgått på eftermiddan.

Och efter deras beslut om avgång kan inte Magdalena Andersson vara statsminister, hon röstades ju fram för en tvåpartiregering i morse, ändrade förhållanden alltså.

 

Så till dagens väder då, som var helt perfekt ända fram till halv tre på eftermiddan. Men då började snöfallet som har varit ymnigt sedan dess och jag var ut tittade nyss och det ser att han fallit ca 7-8 cm redan och ska snöa hela natten.

När Laila var in med posten sa hon att det hade varit  väldigt dålig sikt när hon körde hem från Hoting, så nu är det nog vinter på riktigt då, vad det anbelangar snön.

Just nu är det 2,8 minusgrader och snön faller i oförminsakad mängd.

 

Dagens namn är: Gudrun och Rune, grattis till er som heter så!

 

En månad till julafton idag.

 

Ha en fortsatt bra onsdagkväll, vi ses!

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 23 november 2021 16:25

 

En björkstam kan vara väl så vacker, ja som vadå? Ja, som Greta Garbo kanske, eller?

  

 

 

Det var varnat för snöfall i dag, men här har det varit blygsamt, det märks knappt.

Men det är vitt på backen i alla fall och det räcker bra än så länge. Det kanske har kommit en cm och det märks knappt, men jag har inget emot det.

Vid det här laget är det dessutom ganska nära nollan på termometern, igen.

I gårkväll blev det så småningom klar himmel med månsken och stjärnprydd himmel och 10-12 grader kallt, morse var det bara 4-5 grader kallt.

Det går upp och det går ner, väldigt blandat.

Just nu är det 0,8 minusgrader och jag ser inga snöflingor i luften.

 

OBS! Nu ser jag månen!

 

I dag har jag varit till Dorotea, men så snabbt som möjligt hemma igen, jag längtade hem redan när jag startade bilen här hemma, borta bra men hemma bäst, alltid.

Jag hade inte så många ärenden att uträtta heller i dag. Jag tänkte köra ner till kyrkogården men just då snöade det så pass och jag kände mig så frusen så jag körde hem.

Jag har ju den där Luther som spökar i bakgrunden, så jag har dåligt samvete när jag inte besöker dem som lämnat sin vandring på jorden, men de känner nog att de finns ofta i mina tankar och kanske har de förståelse för mig.

 

Nu vägrar de kristna samfunden också att vaccinera sig. Men vad är det för "fjask"?

Nog kan man väl bli sjuk och smitta andra om man är religiös också, det finns tydligen hur mycket som helst att skylla på, löjligt. Det borde vara mindre religiöst att ta risken att smitta sina medmänniskor med en sjukdom som kan leda till döden. Tycker jag.

Ebba Bush kallade Löfven för massmördare för att så många dött i corona i Sverige och hon är väl religiös???? Och att vara massmördare måste väl strida mot både lagen och Guds vilja.

Men, det finns ju massor med människor som krigar i mellanöstern som säger att de krigar i Guds namn.

Det måste väl vara motsägelsefullt om något, vi har ju hört i alla tider att Gud är god, då kan han väl inte gilla krig.

I morse fick jag veta från nyheterna på TV, att i Jemen där svälter hela familjer ihjäl på grund av det krig som pågår där. Det kan väl inte vara Guds vilja?!

I den familjen som visades fanns en 10-årig flicka som vägde sju kilo och såg så livlös att hon knappt orkade hålla sina ögon öppna. Vem vill sånt?

Ja, jag inser att det är mycket som jag inte förstår och det tror att vi är många som inte gör.

 

Dagens namn är: Klemens, grattis till alla med det namnet!

 

Ha en bra fortsättning på tisdagens kväll, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards