oskmar

Direktlänk till inlägg 30 april 2024

April 2024 04 30 Solsken

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 30 april 16:53

Vintern rasat ut bland våra fjällar...          

      bara glädje!

 

Halv sju i morse dimman drar bort från holmarna och solen kommer!

  

En helt underbar dag med sol hela dagen och lagom värme!

Det får inte bli för varmt så att snösmältningen leder till översvämningar!

Men efter alla dagar med snöfall, regn och grå himmel så gjorde den här dagen susen för vårkänslor och glädje.

Just nu är det 12 plusgrader när klockan är halv sju på kvällen, solen skiner och det finns lite luftiga och fina molntussar mot den blåa himlen, som förgyller det hela ännu mera.

     

 

Pricken över i!

       

Jag har varit till Dorotea och på sjukan och fått mitt sedvanliga dropp som pågått i snart åtta år nu.

Två jättetrevliga sjuksystrar satt inne hos mig och pratade under tiden så halvtimmen gick sååå snabbt, jag hann knappt vara med så var det klart.

    

 

Så fint moln som svävar i det blå!

    

Men vägen från Bellvik till asfaltvägen mot Dorotea måste vara helt bortglömd. Det går inte köra mer än ungefär 20, 30 och 40 efter det den, det är gropar på en till två dm djupa och så många att det är jättesvårt att parera mellan dem. Skandal vilka vägar vi måste färdas efter, den måste vara bortglömd totalt.

  

Nog var det annorlunda på den tiden det fanns ett så kallat "vägverket" i Dorotea, då fanns det också en vägmästare som körde med jämna mellanrum och kollade hur det såg ut och de åtgärdades innan de var ofarbara. Men inte nu!

Efter Stenbackarakan där går vattnet jäms med vägkanten, hoppas det inte går över vägen nästa vecka när jag ska köra den.

Vid hällorna i Nappsjön där är det nära att den svämmar över och rinner ner i  sjön, där går vattnet också jäms med vägkanten, börjar det tina snabbt från berget nu då är det risk att vägen far åt fanders. Usch för urusel väg!

Stackars de som måste köra/åka den morron och kväll varje dag.

  

 

Små lätta moln, så fint!

  

Dagens namn är: Mariana, grattis till er som bär det namnet!

 

Namnet har förekommit i Bellvik, nämligen Mariana Sandin, född 1904 i Bellvik, hon kallades Maja, dotter till Olof Axel Sandin, född 1854 i Bellvik, gift med Sara Margareta Rönnberg, född 1858 i Bellvik, kallades Greta, hon var syster till min mormor.

Maja begav sig även hon till Stockholm i sin ungdom och där gifte hon sig och blev bofast där resten av sitt liv.

 

Ha en riktigt fin och trevlig Valborgsmässoafton, vi ses!

 

Utsikten från Nappsjöberget, på väg hem!    

Hej då och trevlig Valborg!

    

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 21 maj 16:42

  Åh, vad jag kommer att sakna den utsikten jag ser nu när jag tittar ut genom fönstret! Men vilken lycka, att jag haft tillgång till den i 45 år av mitt liv!!!                        Blött om rötterna för den tallen.    På för...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 20 maj 14:37

(Här skrev jag inget igårkväll, jag var för deppad för att ha lusten att göra det.)   Halv elva igårkväll, solen färgar himlen vackert rosa.      Natten mot i dag var betydligt svalare än de tidigare nätterna. Det har också varit svalt unde...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 18 maj 16:52

  Så här ser det ut just nu på himlen, fina moln.      En dag till med sommarvärme, det är bara att hoppas nu att vi inte gör bort sommaren redan i maj. I dag har det kommit mer och mer moln under dagen och nu är det ganska mycket på himlen...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 17 maj 17:37

  Halv sju i morse, isen ligger kvar men solen är på god väg och högt på himlen redan.        Mörka moln på morron men de försvann varenda ett.      Hemma igen!    Vilken sommardag det varit och är fortfarande, och Bellvikssjön ha...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 16 maj 15:32

  Halv sju i morse och inte var det mycket moln, eller?      Är det verkligen sant? Att vi har så varmt och soligt i dag också, ja, det är sant! Som en riktig sommardag, 24-25 grader varmt när jag tittade. Det är hälsosamt för både kropp ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< April 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards