oskmar

Alla inlägg den 13 april 2024

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 13 april 16:48

 

Klockan nio igårkväll lyckades jag hitta månskäran och kunde konstatera att jag missat fullmånen på grund av molnig himmel den här gången.

  

En dag med mestadels grå himmel och 9-10 plusgrader.

Alldeles nyss började det blåsa och det blev spöregn helt plötsligt, samtidigt som solen lyckdes tränga sig fram mellan molnen.

Just nu är det 6,8 plusgrader och solen tittar fram ibland.

        

 

Det regnar helt plötsligt!

  

Det enda liv jag sett idag är två för tidigt hitkomna tranor, eller om det var kanadagäss, det var på långt håll och lång hals hade de. Samt har jag sett en  fyrhjuling som körde förbi. Telefonen har varit heltyst och jag också.

Jag var ut på en promenad mitt på dagen och vet nu att det är snöfri väg upptill landsvägen, tack vare att Michael och Anders både snödikt och skrapat undan överflödet av snö, den har heller inga vattenpölar eftersom den är nygrusad sedan förra hösten och så kom snön på det.

Nu ser sjön ut som den brukar göra i slutet på maj och början av juni, blåsvart och fullt med vatten på ytan.

 

Mycket vatten på isen nu...  

 

Jag har varit såå omodern i dag igen. Omodern för jag har strukit in veckans tvätt.

För säkert 45 år sedan hade jag två jobbarkompisar som tyckte att jag var omodern som gjorde ett så onödigt jobb som att stryka tvätt, den kunde man bara vika ihop och lägga in i skåpen.

Men jag fortsätter i samma spår fortfarande och tycker att det går som en dans och det ser bättre ut i skåpen när det ligger slätstrukna lakan och handdukar där och de tar mindre plats.

Andra får göra det de tycker är bäst och det gör jag också.

  

 

Mitt på dagen och helgrå himmel...

      

Ur boken 3000 otroliga fakta om Sverige:

"En av Sveriges mest kända vetenskapsmän och författare utomlands under 1700- talet var Emanuel Swedenborg (1688- 1772).

Han var en framåt pojke och tog studenten redan vid 11 års ålder."

Slut citat

 

Oj då, det låter för mig som att det är en skröna, hur kunde han över huvud taget hinna med det?

Hur ska jag kunna tro på det? Jag vet, jag ska googla på det, jag har då inte hört talas om det förrän jag läser det nu. Han var ju tvungen att vara ett övergeni minst sagt, på så kort tid!

Men att han blev en känd vetenskapsman och författare tvivlar jag inte på.

    

Dagens namn är: Artur och Douglas, grattis till er!

 

Artur har som namn förekommit i Bellvik, två stycken dessutom.

Nämligen Artur Näsström, född 1900 i Bellvik. Han blev handlare i byn vid 27-års ålder enligt de upplysningar jag fick när jag skrev Bellviksboken. Han sålde varulagret till konsumbutiken i Bellvik 1957 och slutade som affärsman för gott.

Artur var gift med Hilde Näsström, född 1907 i Bellvik, hon var en av min mors systrar.

 

Den andre var Artur Korsén född 1904 i Korsele, gift med Magnhild Rönnbrg, född 1904 i Bellvik.

De bedrev jordbruk och skogsbruk.

 

Ha en fortsatt bra lördagkväll, vi ses!

 

Nu skiner solen!

Hej då!        

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards