oskmar

Direktlänk till inlägg 2 juli 2022

Juli 2022 07 02 perfekt väder

Av Elsa Mårtenzon - 2 juli 2022 17:34

 

Friska vindar men sommarvarma och härliga!

  

En dag med inte så mycket sol, ganska lagom värme och lagom blåst.

Det känns bra med lite lagom nu efter all värme, man måste kunna vara ute och njuta också. Det har varit 23-24 grader varmt under dagen, men om det blåser och finns en del moln då tål man det galant.

Just nu är det 22,5 grader varmt, lite moln här och där.

Nu har vinden tagit i på riktigt, det går vita vågor på sjön, men det är ljumma vindar för de kommer från sydost.

 

Jag har suttit på gräsklipparen flera timmar i dag igen, det växer så jag skulle egentligen inte kliva ner från den. Det som jag klippte på måndag är jättelångt i dag, det får jag ta i morron om vädret tillåter.

Det fungerar som rena växthuset utomhus nu. Det är klart i den här värmen och nu har det ju regnat ett ljummet sommarregn i natt och igår natt och under de senaste dagarna flera skurar med mycket vatten i, det är ju perfekt för växtligheten. Och varmt både natt och dag.

Jag har tänkt på de som var bönder i Bellvik förut som skulle jublat nu. De gladde sig åt alla grässtrån som kom dem till del. Och de tog reda på dem till fullo också, sedan de börjat använda slåttesmaskiner, dragna av hästen så gick de först och slog med lien så nära stenrösen, hagar och alla hinder först.

Nu genas det hejvilt för sånt och följden blir så klart att det kommer sly där man inte slår och det ser inte så snyggt ut heller.

Tänk om min morfar såg hur jag mejar ner gräset med en gräsklippare och det får ligga på backen bara, de grässtrån som han var så rädd om. Och den åker som han och sönerna hade odlat fram för att det skulle bli så många "koföer" som möjligt. Men nu finns det ju inte en enda ko på Näset, den tiden är sedan länge förbi. Det var Enar och Eivin som var de sista bönderna här och de som avvecklade jordbruket.

 

Nu är himlen täckt med grå/svarta moln och sjön har tagit sin färg av himlen, det verkar som att regn är på väg, men det är 22 grader ändå.

 

Det blommar och blommar över snabbt i värmen...

   

Michael körde nyss förbi med maskinen som han tar bort det långa gräset på vägkanterna med och det är bra.

  

 

Dagens namn är: Rosa och Rosita, gratttis till er!

 

Ha en riktigt fin lördagkväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 4 juli 20:23

Ostadigt väder, det kan man verkligen kalla hela den här veckan, så också idag. Och det verkar som att det ska fortsätta tråkigt nog. Just nu är det 13,8 grader varmt, vinden har faktiskt vänt till syd nu ser jag, det är bara hoppas att det betyder...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 3 juli 19:20

  Halv elva igårkväll såg det ut så här, varierade moln, vilket jag gillar. Skrik till om du inte gillar mina molnbilder!     Äntligen kom jag in för att skriva, det bara krånglar och krånglar. Hela dagen har det varit tjockt med moln och i...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 2 juli 17:46

  Det ser lite hotande ut för mera regn.       I dag har det varit grått hela dagen tills det blev kväll. Det regnade på morron men molnen hängde kvar under dagen. Det är jättegrått nu också och det ser ut som att mera regn finns i faggorna...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 1 juli 16:33

  Just nu vattenpölar både här och där.        Nu är jag less på det här skvättandet av och till dag efter dag. Det kan få bli en hel vecka utan regn nu, om jag får välja.  Från halv tvåtiden i dag har det regnat hela tiden, det är blött no...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 30 juni 16:21

  Just nu är läget så här!      Hej igen! Det har varit moln, regnskurar, ganska kraftig var en av dem och nu är det solsken, med rätt mycket moln. Just nu är det 16 grader varmt, vinden kommer från nordost och är sparsam.   Nu finn...

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards