oskmar

Direktlänk till inlägg 24 juli 2022

Juli 2022 o7 24 bra väder

Av Elsa Mårtenzon - 24 juli 2022 17:24

 

Jag njuter när det ser ut så här på sjön!

  

Det har varit en bra dag vädermässigt.

Hela eftermiddan har sjön legat blickstilla och glänst i över 20 graders värme, det mesta i värme var 22 grader, som jag sett i alla fall.

Ingen sol har jag sett men det har varit väldigt skönt att slippa blåsten och det har varit hur ljummet som helst i luften, även i skugga.

Just nu är det 19,5 grader varmt, på sjön är det en knappt synlig vind, det syns inte varifrån den kommer, jag förmodar att det är från söder.

Himlen är överhopad med moln, men inga tunga svarta utan luftiga blå och vita.

 

Nu när klockan hunnit bli 21,30 är det 17 grader varmt och vinden kommer från sydost och är hur synlig som helst vid det här laget.

Jag fick främmande innan jag skrivit klart här, nu är jag ensam igen och ska göra klart.

  

Så här har det sett ut hela eftermiddan.

  

Jag har varit ute hela eftermiddan och jobbat, eller jobbat, suttit på gräsklipparen, det är armarna som jobbar då, men det behövs också för att hålla igång dem.

Jag körde ner till sjöstranden för att klippa där och gjorde bort mig direkt.

Jag hann inte köra mer än 7-8 meter så hängde jag med ett hjul i luften som fick till följd att den stannade och jag satt så snett att det gick inte ens lyfta upp klippaggregatet.

Jag var så inställd på att ta kål på aspskotten som hunnit växa sig riktigt långa sedan sist jag klppte där. Det gjorde att jag inte såg gropen jag blev hängande i, det gick naturligtvis inte starta när jag hade aggregatet som ett strykjärn mot backen. Klantfia, men det är så där när man är för ivrig och inte ser riktigt alla hinder.

Försökte lyfta den men, det var som om jag skulle rubba ett helt berg.

Försökte ringa Laila för hjälp, jag tyckte jag hörde deras hundar och trodde att de komit hem från fjället, men icke. Och Michael var borta på grävjobb.

Men det gäller att inte ge upp, jag gick till ladugården och hämtade järnspettet och baxade ett bra tag med det, lyckades rubba den ett par dm och kunde dra upp aggregatet och starta den och köra ur gropen. Adjöss med den gropen, nu vet jag var den är!

"n` bäge ske rå"!

 

Nu har Jan Peter och Ann Cathrine åkt hem och när jag var ute kom det tre bilar på rad som åkte hem från sina stugor vid sjöstranden bortanför skogen. Nu är det bara jag och Michael kvar här tills Anders med familj kommer från Dabbnäs.

Michael kommer hem ikväll, då är vi två på Näset, han på Näsudden och jag här.

 

Ja, så fort gick den semestern för dem som haft det, tillbaka i selen igen.

Det är tur att jag inte har nån semester, det går jämt över hela tiden och jag bestämmer takten själv, förutom Luhter då förstås. Men ibland skiter jag i honom och gör som jag känner, tänker att, har jag tur så kommer det en dag i morron också. Och hittills har jag haft tur!

 

Dagens namn är: Kristina och Kerstin, grattis till alla som heter så!

 

Ha en fortsatt bra söndagkväll, vi ses!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 7 juli 17:18

  "Nu kan jä si, sa käringa, då hon klifft tå sä yngbrynen"! Just nu klockan halv åtta, "sola sken"!    Hej igen! En riktigt rejäl regnskur pågick under 300-årsfirandet på gammelskolan, tur att vi hade tak över våra huvuden. Det har hän...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 6 juli 17:21

  Jag fick främmande i dag på eftermiddan, en liten solstråle som heter Edvin.        Det har förekommit regnskurar även i dag, lite då och då, nu får det vara nog, enl mig! Just nu är det 14,7 grader varmt och det är väl där det hållit sig...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 5 juli 16:37

  Det är länge sedan det doftade av rökt älgkött från den här byggnaden nu. Det saknar jag, har alltid tyckt att det var jättegott pålägg på tunnbrödsmackorna. Under Bellviksdagarna var det också en begärlig vara, det var alltid lång kö till "b...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 4 juli 20:23

Ostadigt väder, det kan man verkligen kalla hela den här veckan, så också idag. Och det verkar som att det ska fortsätta tråkigt nog. Just nu är det 13,8 grader varmt, vinden har faktiskt vänt till syd nu ser jag, det är bara hoppas att det betyder...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 3 juli 19:20

  Halv elva igårkväll såg det ut så här, varierade moln, vilket jag gillar. Skrik till om du inte gillar mina molnbilder!     Äntligen kom jag in för att skriva, det bara krånglar och krånglar. Hela dagen har det varit tjockt med moln och i...

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards