oskmar

Alla inlägg den 4 juli 2023

Av Elsa Mårtenzon - 4 juli 2023 17:00

 

 


Grå himmel hela dagen men klockan sex i kväll kunde jag skönja solen bakom det här svarta molnet.

        

En dag med helgrå himmel och blåsväder, nu sedan det blev kväll finns det små luckor som solen tittar fram i små små stunder.

Det har varit rätt så friska vindar även i dag och 16-17 grader varmt, men inget regn här. När jag körde mot Dorotea under tidig förmiddag föll det lite regn, men ytterst lite, det har fastnat nånstans och får inte komma fram som det verkar.

Det ser inte så trevligt ute på gården hos mig nu, den är gulbrun med små öar här och där, där gräset är långt med lite ängsblommor i öarna som ser förkrymta ut.

Just nu är det 17 grader varmt och blåsten ser ut att komma från sydost, men är ganska frisk nu också.

 

Klockan elva igårkväll lyste hela himlen i rosa/rött.

Kolla gräsmatten hur bränd den är.

  

När jag tittar ut över "kohägna" där mormor och morfar hade sina kor så kan jag konstatera att i dag skulle de inte ha något att äta där över huvudtaget, där är bara torrt och uppbränt gräs.

Jag kan inte minnas att det sett ut så här på hägna förut och har heller inte hört talas om det. Och det är jag övertygad om, att om det varit så då hade mamma berättat om det.

När jag hör dagens bönder på radio och TV nu om dagarna så är det bara oro de känner för hur de ska kunna ha sina djur kvar när skörden verkar utebli och de förmodar att det måste bli nödslakt om det fortsätter så här.

Bönderna i södra delen av landet vill köpa hö från bönder i norr, men det måste de säga nej till säger de, för de har inget att sälja, de sitter i samma knipa själva. 

Tråkigt på alla sätt och vis, det här sätter verkligen priset på maten vi behöver äta framöver.

Mig går det ingen nöd på i den vägen, jag hittar inget jag vill ha när jag ska handla. Men det är klart jag märker skillnad på slutsumman i kassan ändå och förstår mer än väl hur slutsumman kan drabba de som har flera barn som ska mättas när allt har blivit så dyrt som det är nu.

Medan jag också förstår att det kan vara väldigt olika i olika familjer och det säger också de som utalar sig i mediakanaler om ekonomin. Det finns de som klarar sig hur bra som helst, som har helt annat utgångsläge.

Det finns ju också uttalanden, som till exempel följande fråga: Vad är det för fel på havregrynsgröt då?"

Men man kan väl knappast låta sina barn äta bara havregrynsgröt dag efter dag, då får de väl skörbjugg, eller?

 

Halv tolv igårkväll brann himlen, tur att det inte var skogsbrand! 

Det vill vi inte ha, försiktighet bör råda nu i alla lägen, det är ytterst farlig i den här torkan som råder.

      

Dagens namn är: Ulrika och Ulla, grattis till er!

 

Namnet Ulla har funnits i Bellvik, nämligen en av Harald och Svea Wallins döttrar. Hon var lika gammal som mig och vi gick i samma klass i Bellviks skola. Hon dog tidigt, hade hunnit skaffa familj men dog nog av någon sjuksom helt ung. Jag tror knappast att jag såg henne nån gång sedan hon i sin tidiga ungdom flyttade från Bellvik.

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

Se så uppbränd "hägna" är nu! Här kan ingen ko äta sig mätt som det ser ut.

Bilden tog jag vid tolvtiden i gårkväll. 

Hej då!

    

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards