oskmar

Alla inlägg den 7 juli 2023

Av Elsa Mårtenzon - 7 juli 2023 17:39

Nää, det sitter fast, regnet. Nyss försvann el-srömmen och åskan mullrade, men inte en droppe regn ser jag till.

Elen kom tillbaka efter en stund, men åskan pågår fortsatt lite i bakgrunden. Jag ser en svagt färgad regnbåge och svarta moln här och där, men inget regn.

Det regnade pyttelite igårkväll och jag tror att det regnat under natten, men inte mycket, det var lite blött i morse i grusgången bara, de enda spåren.

I morse var det helgrå himmel men under dagen har det varit växlande molnighet, med solsken av och till och omkring 20 grader varmt eller mera.

Just nu är det 20,7 grader varmt mycket blå/svarta moln och solsken. 

Det verkar som att åskan har lagt av nu, jag hör inget muller från den.

 

Så ser det ut!

      

I dag har jag gjort rullrån, de skulle bakas till midsommar, men det blev inte av, men nu är det gjort. Annars har det väl inte hänt så mycket, annat än det som måste ske varje dag.

Det är tur att jag inte har någon som basar över mig, basen ifråga skulle nog tycka att jag skulle lägga på ett kol.

Men tji får de alla basar nu från min sida och de jag haft har inte behövt jaga på mig, jag tillhör inte de lataste.

 

Molnen speglade sig i sjön i morse.

        

Laila var hit för en stund sedan, jag har inte sett till henne sedan i måndagskväll. Men nu talade hon om att de har jobbat i Knackaitorpet hela veckan, 400 meter ifrån mig och jag har inget märkt. Det enda jag har sett av det var en lastbil igår och det var Lovisa.

Jag trodde att hon varit hit och hämtat något och sedan drog vidare.

Om jag är köket ser jag ingen trafik till och från Knackaitorpet.

 

Nää, det blev inget regn, nu har himlen klarnat igen och åskan har tystnat.

 

Växlande molnighet blev det!

      

Ur boken 3000 otroliga fakta om Sverige läser jag:

"År 1752 slog en blixt ner i Alva kyrka på södra Gotland under pågående gudstjänst.

Den predikande prästen träffades av blixten, varvid hans peruk brändes upp. kyrkan fylldes med rök, men prästen undkom med blotta förskräckelsen och en svedd huvudsvål."

 

Ja, men det ovädret väntar jag inte mig, men lite lugnare och lite rikligare regn skulle göra gott för växligheten.

Mamma väntade sig ofta regn, för ofta tyckte vi då. Om det inte regnat på en vecka då sa hon: "Nu skulle det ha kommit lite regn".

Men de var mer beroende av regn för att det skulle växa och bli en god skörd, det var en del av brödfödan för hela familjen. Man måste ha mat till djuren som stod i ladugården om de skulle ge mat till hushållet.

      

Dagens namn är: Klas, grattis till er som bär det namnet!

 

Det har funnits en med det namnet i Bellvik, nämligen en av Arvids och Sara Östlunds söner, född 1905 i Bellvik. Bodde i Dorotea där han skaffade familj.

I Saras och Arvids familj föddes 13 barn. Det "ränte" bra på den tiden med så många barn i en familj. Bra gjort Sara! 

 

Ha en fortsatt bra fredagkväll, vi ses!

 

Hej då!

  

 

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards