oskmar

Alla inlägg den 8 juli 2023

Av Elsa Mårtenzon - 8 juli 2023 17:14

 

För ett par timmar sedan såg det ut så här, men inget regn kom över sjön och hit.

      

Dagen har varit mest solig med lite moln här och där. Det har varit 21-22 grader varmt.

Nu har det ändrats en del, det regnar små skurar på andra sidan sjön och blåser ganska kraftigt från sydost. Himlen är i stort sett molnig runt om nu.

Just nu är det 17,5 grader varmt.

 

Men inte nu längre en timme senare, molnen har rensats bort och det är mycket blå himmel och solen skiner, blåsten har avtagit nästan helt och det är 18 grader varmt.

 

Solen skiner på båthuset...

  

Och inte har det hänt så mycket idag, jag har varit ute och trimmat gräs och är snart ikapp nu när det gäller långt gräs runt husen.

Och så har jag försökt att göra "livet" surt för en radda med aspar, men de är svåra, de har en himla växtkraft och bryr sig inte om torkan, de växer ändå.

 

Några flera tvåbenta än mig själv har jag inte sett idag heller, jag har sett några fjärilar och fåglar och det är ju vackert så. Men inte mycket att prata med.

    

Det är inte kruttorrt överallt som här hos mig. I Kina där håller de på att dränkas av allt regn som vräker ner och river med sig hus och Gud vet allt, det sa de på nyheterna alldeles nyss.

 

Jag läser ur boken "3000 otroliga fakta om Sverige att:

 

"Redan om 50 år kommer det att vara 6-8 grader varmare i södra Europa. Snögränsen i Sverige kommer då att gå i södra Dalarna, och inte som idag genom Småland."

Slut citat

 

Den här boken är tryckt 2007, en hel del har hänt sedan dess enligt forskarna och det går snabbare och snabbare.

Den som lever får se om det går att rycka på axlarna åt klimatförändringar.

 

Dagens namn är: Kjell, grattis till er som bär det namnet!

 

I Bellvik har namnet förekommit i två fall, nämligen en son till Viktor och Ingeborg Edin, född 1921, han begav sig från Bellvik redan i sina unga år och har bott i Stockholm, tror jag.

En till med samma namn är Kjell Lindström, son till Herbert och Anna Lindström, han bor i Dorotea.

 

Ha en fin fortsättning på lördagskvällen, vi ses!

 

Det var en himmel med mycket färg vid elvatiden igår kväll!

Hej då!

    

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards