oskmar

Alla inlägg den 9 juli 2023

Av Elsa Mårtenzon - 9 juli 2023 16:54

 

Solglitter på sjön klockan sju i morse.

    

Ja, det har varit en varm och solig sommardag i dag också. Semestrare kan inte klaga på vädret, de kan både bada och sola, åtminstone i de här trakterna. 

Sjön har för det mesta legat helt stilla och det redan från tidig morron, säkert under natten också, så såg den ut klockan tolv igårkväll när jag gjorde kväll.

Himlen har varit prydd med fina sommarmoln i alla modeller och är så fortfarande.

Just nu är det 23,5 grader varmt och under dagen har det varit 25-26 grader, inte alls bra förväxligheten. Sjön ligger spegelblank framför mig som ett jättestort smycke.

      Min oas på jorden!

 

Men hur ska jag kunna dra ner rullgardinen och lägga mig och sova när kvällarna är så ljuvligt vackra? Klockan nio igårkväll...

            

Jag var ut på en promenad i dag i värmen, inte det bästa för mig kände jag men jag chansade.

Sedan satte jag mig ute i solen med ryggen emot den, så har jag minsann inte gjort förut. Jag löste korsord tills jag tröttnade på det sedan trodde jag att jag skulle kunna slumra till en stund, men icke.

Michael var hit några minuter, ville inte ha fika idag heller. Han har fått semester nu och har sååå bråttom, mycket att stå i.

Skulle hämta sin hundvalp nästa helg och längtar efter det förstås.

 

Michaels båt låg för ankar när jag var ute på vandring i dag.

  

 

Och de andra två låg i gröngräset...

  

Tim har varit på en fiskarhelg- semester med morfar och har nog njutit av den turen, han gillar att fiska.

Jan Peter skickade en film från igårkväll och idag på Tim och fisket.

Igårkväll höll han på laga mat på morikan, de skulle äta middag efter fisketuren. 

Tim hade fått flera fiskar än morfar, idag hade Jan Peter filmat honom när han rensade sina fiskar, stora, fina fjällfiskar.

Tim njöt och "smekte" dem i hela deras längd och såg överlycklig ut.

De har haft husvagnen med sig och haft ett bra boende och har säkert haft en härlig helg. De hade vackert väder med en spegelblank sjö där också, såg jag på filmen. 

   


 

Att blommorna på Näsudden överlever i värmen är förvånansvärt, de var kruttorra, jag delade en vatten kanna på tre urnor, de skulle behövt en kanna vardera.

  


Freja har nog varit hemma och med sin mamma och Bruno. Och kompisar, som har blivit så viktigt nu förstår jag.     Det är åldern!

    

Ur boken 3000 otroliga fakta om Sverige läser jag föjande:

 

"Den längsta fortlöpande serien av väderobservationer sträcker sig från 1756 fram tills i dag och har utförts vid Stockholms observatorium."

Slut citat

 

Det finns alltså ett långvarigt jämförelse-material. Bra att ha för att se alla förändringar över tid och det har verkligen skiftat under åren.

Till exempel:

"Numera är vi inte så bortskämda med snörekord i Sverige. Men 1926 föll det 327 cm snö över Kopparåsen som ligger nordväst om Abisko."

Slut citat

 

Ja, det var lite att börja med det! Och vad fanns det för snöröjargrejer på den tiden? 

  

 

Dagens namn är: Jörgen och Örjan, grattis till er!

 

Ha en fin fortsättning på söndagsskvällen, på återseende!

 

Kvart i tolv igårkväll och himlen sprakar av färger! Så grant!

      

Hej då!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards