oskmar

Alla inlägg den 12 juli 2023

Av Elsa Mårtenzon - 12 juli 2023 16:58

 

Så här lugn och fin har inte sjön varit idag och jag har tagit några bilder ute i dag.  

 

I dag har det inte varit den minsta gnutta sol och det gör inget, det måste vara såna dagar också.

Det har varit omkring 19-20 grader varmt och frisk sydostlig vind.

Men inte det minsta i regnväg i dag heller, det kom några droppar och då betonar jag verligen några få, det blev inte mer än så.

Just nu är det 17,7 grader varmt, vinden fortsätter komma från sydost och jag ser en ynka liiiten strimma av blått i ostlig riktning.

        

I dag har jag varit nere i museet och städat, så sent har jag aldrig gjort städningen där. 

Jag annonserar inget om visning varken förra sommare och tänker inte göra det nu heller.

Men, det innebär inte att jag inte välkomnar de som kommer ändå, eftersom jag tycker att det är så roligt att träffa folk och tycker om att berätta om tider som varit.

Så om det finns några som är intresserad så är välkomnandet från min sida som alltid, VÄLKOMMEN!

 

I dag har Laila varit hit och vi satt nog och pratade minst en timme, innan hon åkte mot Knackaitorpet. De jobbar sista veckan nu före sin semester som de tillbringar i Dabbnäs, fjällnära, några km från Borga.

 

Texten finns ju under bilden som jag tog upp från museet idag.

Men när jag tittar på bilden i dag så efterlyser jag kvinnor på det här sammanrträdet. Det är bara gubbar och fyra småflickor, som nog inte var mötesdeltagare utan passade på att ställa sig där som fotoobjekt, det var nog spännande på 1930-talet och inte så vanligt.

Jag frågar mig, var inte kvinnor intresserade under tidigt 1900-tal av politik och samhällsfrågor? Fick männen ensam stå för dessa frågor, varför?

Kände inte kvinnorna sig bortkomna i dessa frågor då de alltid var utanför sammanträden och diskussioner?

Synd, att i dag kan jag inte fråga dem och inte kom jag på att fråga min mor heller. Men jag vet ju att hon röstade som pappa gjorde och var nöjd med att han höll reda på såna frågor.

Så tror jag ju att det var i de flesta familjer på den tiden, otroligt, men så tog det tid också innan kvinnor fick rösträtt.

(Kolla på de stora hattarna och kepsarna, de fick akta sig för blåsvädret)

    

 

Dagens namn är: Herman och Hermine, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fortsatt bra onsdagkväll, vi ses!

 

Hej då och ha det bra!

 

 

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards