oskmar

Alla inlägg den 15 juli 2023

Av Elsa Mårtenzon - 15 juli 2023 17:17

 

Halv sex och det ser ganska bra ut! Så när som på marken.

  

I dag har det varit en nästan helt klar himmel, lite lagom blåst. Men den kom från norr mitt på dagen och de vindarna var inte särskilt varma.

Nu ser jag att det vänt och det blåser sydostlig vind.

Just nu är det 22,6 grader varmt med måttlig vind och vackra moln har nu prytt himlen

 

    

Nu efter två timmar är det 18,8 grader och en del fina moln på himlen, vinden är svag och sydostlig.

 

Ja, det har inte hänt några stora omvälvande saker för mig, i dag heller.

Ganska enahanda dagar utan stora händelser, men jag begär inte så mycket heller. Jag har väl haft händelserikare liv än så här, men man anpassar sig med åldern och tur är väl det.

 

Ingrid och Nils Gunnar gjorde mig sällskap vid elvakaffet och det är ju trevligare än att sitta ensam och dricka kaffe, men det går ju också.

 

Så granna färger i gårkväll vid tolvtiden, men jag har skogen i vägen.

  

 

Laila var in som hastigast ikväll, hon kom från Åsele marknad, där hade varit massor med folk under dagen och hon klagade över att det varit varmt.

Men det var nog lindrigare än om hon varit i Italien på marknad, för där det är värme över alla bräddar nu, över 40 grader, det vill jag inte byta till mig.

 

Det är tio år sedan jag var på Åselemarknaden, före det var vi dit både lördagen och måndagen alla år.

Göte var väldigt förtjust i att besöka marknader, varför vet jag inte för han var inte särskilt förtjust i att handla. Men han gick där gata upp och gata ner, tills de stängde för dagen.

 

Ur boken 3000 otroliga fakta om Sverige, läser jag:

"Natten till den 18 juli 1867 kom frosten till Norrland med så svåra följder att folk kallade den "halshuggarnatten". Denna natt följdes av ännu flera svåra nätter, vilka resulterade i usla skördar och svält. Dödligheten i Norrland fördubblades till följd av svälten och 1867 kallades för "satans år" i Norrland."

 

Ja, det var nog en svår tid, i en inte alltför utvecklad tid både på det ena och det andra sättet. Men de tog sig ur det svåra efter många om och men.

Och gjorde sig nog också en del lärdomar av det svåra, hur de skulle klara sig framgent. 

Livet var ingen dans på rosor, men så bra som vi har det nu, har nog ingen riktigt förstått att så kanske det inte kommer att fortsätta.

Med tanke på att "förbättringarna" pågått så länge, så är det nog lätt att invaggas i att det ska så förbli och att det bara ska bli bättre och bättre framöver också. Det finns nog en hel del att göra för att ta vara på det goda livet.

 

Dagens namn är: Ragnhild och Rangvald. grattis till er!

 

Ragnhild som namn har förekommit i Bellvik, nämligen Laur och Magnhild Östlunds dotter, som tidigt begav sig från Bellvik, redan som 11-åring for hon till en moster i Äspnäs, Jämtand. Där blev hon kvar och skaffade familj så småningom.

 

Ha en fortsatt bra lördagkväll, vi ses!

 

Men tjugo minuter i ett i natt, då var det grant på himlen!

       

Hej då!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards