oskmar

Alla inlägg den 18 juli 2023

Av Elsa Mårtenzon - 18 juli 2023 16:48

Det här är min utsikt just nu när jag vänder blicken mot sjön, från köksfönstret

               

Vädret har varit omväxlande under dagen, medan jag var inne på ICA hade det kommit en regnskur men var över när jag kom ut. Det är nog det närmaste jag varit regnet i dag, möjligtvis hade det gått en regnskur i Bellvik också medan jag var borta, det såg så ut.

Det har varit solsken blandat med moln hela dagen, eftersom vinden kommer från norr i dag så är det svalare.

Just nu är det 17,8 grader varmt och ganska lagom vind.

Jag är glad över att vi inte har 50,2 grader som de hade i Kina igår. Huvva!

 

När jag gick ut på bron och riktade mobilen åt andra hållet så ser bilden ut så här, inte så tokigt med alla prydnader på himlen.

    

Jag har varit på sjukstugan och tagit nya prover i dag, som jag har tjorvat på med i ganska precis sju år vid det är laget. Första tiden en gång i veckan, sedan en gång i månaden och nu var sjätte vecka.

Det var väldigt lugnt på sjukstugan i dag, lite personal och ingen läkare fanns där sa hon som tog blodproverna på mig. 

Det är semester och det verkade som patienterna även tagit semester, de var inte många, endast tre stycken som jag såg.

Men sjukstugan är i gång i alla fall, jag såg igårkväll på nyheterna att på en del ställen har de blivit tvungen att stänga för semestern, det har inte gått att fylla upp med semestervikarier.

Det verkar bli svårare år för år och man tar sig en fundrare, hur det ska gå?

Det verkar inte gå att hålla igång verksamheterna längre utan inhyrd personal, som kostar massor och därför saknas det pengar i regionerna.

Så här kan det väl inte fortsätta hur länge som helst, det är något som politiker, alla politiker, bör ta sig en ordentlig funderare kring.

Men de verkar ha helt andra saker på sin agenda, som att bygga ut fängelserna med 19 000 nya platser, t ex.

Jag får inte ihop det hela, alla som står inför skranket säger ju att de är oskyldiga och även deras advokater säger så och det ska överklagas och kosta hur mycket som helst, igen.

Men tydligen finns det i planerna att det ska buras in minst 19 000 framöver.

Ojoj, vad kostar allt detta? Det finns funderingar om att spara inom vård, skola och omsorg. Men är inte det början i fel ände.

Jag tror benhårt på att få bort alla knarkare som göder brottsigheten, utan det minsta samvete!

      

Men desto gladare blev jag när jag såg den här lille 13-14- åringen på TV häromkvällen, som jobbade stenhårt på att alla ungar skulle ha en chans att träna fotboll. Han var en superduktig ledare för dem och hade dragit igång det själv. Han hade inte betalt för det han gjorde, annat än glädjen över hur att se hur lyckliga alla barnen var, som hade fått chansen till detta under sommaren. Alla barn i bygden var där i alla åldrar. Jag blev rörd till tårar när jag såg hur glada och lyckliga de var.

Sånt blir man lycklig av att se och såna supereldsjälar behövs det många av!

        

 

Dagens namn är: Fredrik och Fritz, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, på återseende!

 

Kvart i elva igårkväll var himlen en riktig färgklick igen!

Hej då!

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards