oskmar

Alla inlägg den 20 juli 2023

Av Elsa Mårtenzon - 20 juli 2023 16:51

 

En av himlens alla olika skepnader som jag såg igårkväll vid tiotiden.

    

Bra väder har det varit 20-21 grader varmt och mycket sol. Vinden kommer från norr och det är därmed inte för varmt, ganska måttligt.

Behövde jacka på idag när jag klippte gräset, igår kunde jag vara utan, det blåste mindre då.

Just nu är det 19 grader varmt, mycket moln och blåsigt.

 

Halv sju i morse var det här min utsikt, inget större fel på den.

  

Det bränns koraner, hot om bränning idag i alla fall, men de kom av sig. När ska det ta slut på detta fjask. De kommer ju ingen vart med det, det bara retar upp folk och det drabbar bara de som är helt oskyldiga. 

Det bråkas i alla världens hörn, och det finns viktigare saker att ta tag i.

Om koranbrännarna inte skulle få någon uppmärksamhet alls så skulle de komma av sig, tig ihjäl dem, det tar nog bäst. Det ändrar absolut inte de som de som de vill rikta sitt hat/uppmärksamhet emot, de blir bara ännu galnare och ännu mer hatiska mot väst. Hat föder hat åt alla håll!

Usch och tvi!

    

Ur boken 3000 otroliga fakta om Sverige:

 

"Under 1800-talet blev det populärt bland bondkvinnorna i Dalarna att röka tobak i små järnpipor. 

Nackdelen med dessa små järnpipor var att de blev snabbt brännheta."

Slut citat

 

Men jag råka veta om en kvinna i Bellvik som också rökte järnpipa och varifrån invandrade den ovanan till Bellvik så tidigt, undrar jag?

Det var en syster till min mormor som hette Margareta Sandin, född 1858 och var barn nummer två i en barnaskara på 17 syskon.

Men varifrån skaffade hon sig vanan att röka?

Hon kom med jämna mellanrum hit och hälsade på mormor, därför vet jag om hennes rökvana. Hon ville inte visa min morfar att hon rökte, varför vet jag inte, därför gick hon till ladugården när  hon skulle röka. Hon satte sig vid murgrytan och blåste röken upp genom skorsstenen.

Jag gjorde som barn ofta gör, jag följde med henne, tyckte väl att det såg spännande ut antagligen. Men jag kan inte minnas att jag hade några funderingar kring det och ingen annan sa något om hennes "ovana".

Det kan nog ha funnits någon fler kvinna i Bellvik som var rökare också, om det vet jag inget.

 

Svarta moln vid tre tiden i dag och jag trodde det skulle komma regn, men när jag gick ut och tittade efter en stund såg jag märken efter 10-15 droppar på stenen som ligger framför bron.

    

Dagens namn är: Margareta och Greta, grattis till er som heter så!

 

Och när jag tittar i almanackan ser jag att hon som var den tidiga rökaren i Bellvik som jag nyss berättat om har sin namnsdag i dag, hon kalldes Greta av alla i Bellvik, hon har alltså dubbel namnsdag i dag.

Det fanns en annan Greta som bodde i Bellvik, nämligen Greta Edin, född Björn och på Kronlunne, en by med vad jag vet endast en gård.

 

Ha en fin torsdagkväll, vi ses!

 

Borstnejlikor som inte orkar så mycket i torkan heller, enstaka som kommer i blom.

    

Hej då!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards