oskmar

Alla inlägg den 22 juli 2023

Av Elsa Mårtenzon - 22 juli 2023 17:07

 

 

Strax efter sex i morse, då såg jag ingen sjö, det var tät dimma som gömde den för mig.

  

Det har bjudits på flera vädersorter i dag.

Under tidig morron var det tät dimma över sjön och 9 grader varmt strax efter klockan sex.

Dimman lättade ganska tidigt och solen har lyst över gården av och till.

Mitt på dagen kom regnet och det öste ner ett par timmar, det blev till och med vattenpölar på vägen och delvis på gården.

Efter regn kommer solsken och så blev det den här gången också.

Just nu är det 18,4 grader varmt, det är ganska mycket moln. Men ibland tränger solen sig fram och förgyller tillvaron en stund, trots mycket moln lyckas solen. 

 

Men redan halv tio hade dimman lättat och då såg jag sjön igen!

    

Jag fick sällskap till elvakaffet i dag, Ingrid kom. Vi pratade om ditt och datt och efter det skulle hon hem och kasta sig över en del göromål.

Alltid roligare att inta fikastunden med sällskap, annars sitter jag med näsan i ett korsord och märker knappt att jag har fikapaus. Men jag gillar korsord och de är ett av mina vanligaste sällskap och jag gråter inte över det.

 

Käringholmen har fått en ram av fluffiga moln.

    

I morron är det loppis i Bellvik på gammelskolan, de är ett litet gäng som har satt igång den aktiviteten.

Jag ska åka ner för att möjligen köpa mig en kopp kaffe, absolut inte handla, jag har nog och mer än nog av grejer och behöver inte mera. Men jag hoppas att de får gör bra affärer, det är ju tur att det händer något på byn och loppis verkar ju vara populärt på alla möjliga ställen under sommaren.

 

Rökbastun, som för det mesta står oanvänd nu. Där rökte Göte mycket älgkött och skinkor under åren.

    

Vid ett-tiden i dag var jag på väg ut på en liten promenad, men när jag kommer ut ser jag en svart bil framför bron.

Jag blir glatt överraskad när jag ser att det är Lovisa och Alfons som kommer  och hälsar på.

De satt nog här ett par timmar och vi pratade och pratade. Och gissa vem som pratade mest, jag sa åt dem att de fick avbryta mig för annars passar jag verkligen på. Är ganska talträngd eftersom jag för det mesta inte har någon att prata med. Men de lät mig hållas ändå.

Nu är det inte så många dagar kvar förrän jag har lyckan att få bli gammelfarmor igen, för tredje gången, den förste har hunnit bli tonåring och nu kommer en ny.

En liten kille vet vi att det är, som är sååå välkommen till världen och jag hoppas att mina tre barnbarnsbarn får leva i en bra värld framöver, att deras framtid blir ljus och lycklig. Det är inte utan att jag tycker att det händer alldeles för mycket som inte är bra nu. Hoppas allt vänder till det bästa.

 

Rallarrosen sträcker på sig i solskenet.

    

 

Dagens namn är: Magdalena och Madelene, grattis till er!

 

Namnet Magdalena har funnits i Bellvik, nämligen Marianns och Runes dotter, som jag inte tror att jag sett sedan hon begav sig från Bellvik till Umeå, där jag tror att hon bor fortfarande.

 

Ha en riktigt fin lördagskväll, vi ses!

 

Ha en fin lördagkväll!

Hej då!

 

Hej då från akvilejan och mig!

  

 

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards