oskmar

Alla inlägg den 25 juli 2023

Av Elsa Mårtenzon - 25 juli 2023 16:51

 

Jag har inte tagit några nya bilder idag och kommer använda de som finns sen tidigare, de får uga ändå.

      

Ja, idag har jag känt mig lite halvfrusen, blåsten har kommit från norr och solen har varit mestadels osynlig, då är det inte särskilt varmt för  "n`frôsen Frans".

Just nu är det 18,5 grader varmt och molnen släpper fram solen av och till. 

Vinden kommer fortfarande från norr och den kunde få vara lite försiktigare.

 


Det ser ju grönt och frodigt ut när jag drar mig dit det inte klipps.

    

Men jag har ju inte en sommarsemester så det är inte så synd om mig.

Jag har nyss hört några semestrare bli intervjuade på radion, som inte tyckte vädret var så vidare värst bra.

Och jag har full förståelse för dem, jag minns ju själv när tiden var inne för semestern att man hade stora förväntningar på vädret. Hade man jobbat hela året inomhus såg man ju framemot sol och vackert väder på semestern. Men det är ju inte mycket vi kan göra åt vädret själva, man får ta det som kommer.

Jag minns när vi skulle måla det här huset under semestern. Det var färdigrenoverat hösten före och när jag fick semester då skulle vi måla och det såg jag framemot.

Första måndagen gick vi ut för att sätta igång, efter en macka och en mugg te var det dags.

Jag skulle börja med väggen uppe på balkongen och det blåste småspik och fanns inte tillstymmelse till solsken eller värme, ca 8-9 grader bara och kraftig blåst.

Efter ca en timme frös jag både om händer och fötter, ja, hel och hållen.

Jag gick in och tog på mig vindtät jacka, sockar och handskar, men frös ändå.

Det var varken bästa målarvädret eller bästa semestervädret, men vi ville få det klart första veckan hade vi bestämt. Vi  "hurvdes" och målade på ändå och hann klart första veckan och då kändes det riktigt bra ändå.

Nästa gång, efter ett antal år då vi målade om huset igen, det hade vi bestämt att vi skulle göra det under pingsthelgen. Då blåste det lika kallt och ingen sol uppenbarade sig.

Den gången började vi med söder väggen, i lä mot de nordliga vindarna.

Efter ett tag fick vi en glad överrasning, då kom Aina, världens snällaste granne. Hon hade tagit med sig egen pensel och började direkt, hon visste om vi hade vigt pingsthelgen för målande av huset, men inte sagt att hon skulle komma för att hjälpa oss.

Efter ett par timmar fick jag nästa glada överraskning, då ringde Gunnel och ville att vi skulle komma och äta pingstaftons- middag hos dem i Åsele.

Jag svarade gärna, mer än gärna, men på ett villkor, att vi får bjuda med Sigge och Aina och berättade vad vi höll på med.

Och naturligtvis svarade Gunnel, självklart att de också får komma.

Den pingstaftonen blev bara bäst, när man fick mötas av så snälla människor. Men det kyliga blåsvädret höll i sig hela dagen.

Vi målade väggen klar innan vi begav oss nyduchade och "hardasklädd" till Åsele och Gunnel som var en riktig matgorme` bjöd oss på en riktigt lyxig och god middag!

Jag säger som Michael sa när han gjort jobbet klart i badrummet här, han jobbade åt Anders då.

Han sa, när han var klar och kände sig nöjd med utfört jobb:

"Men nog är det synd att såna ska grävas ner en dag"!

Jag håller med dig Michael!

      

 

Nu är huset i stort behov av målarfärg igen, men nu kan inte jag göra något åt det.

    

Jag är mäkta förvånad över de som reser till Rhodos på semester nu när de tydligt ser på TV vad som händer där.

Vilket vansinne!!!!!

Jag hörde på en intervju på Arlanda med ett yngre par igårkväll, när reporten frågade om de inte hade funderat på att ändra sig och inte åka dit i detta läge?

Mannen svarade, aldrig i livet!

Men då ska de banne mig inte klaga heller över väder, hetta och bränderna, eller flygbolaget. De har hela livet på sig och ändå ta såna risker. De kan ha hur många såna turer som helst framför sig, varför ta en sån risk i detta läge? 

På Arlanda i väntan på att ta sig iväg mot detta heta helvete var det också flera barnfamiljer som var beredda att ta risken. Så bedrövligt!

 

Dagens namn är: Jakob, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

Rallarrosen gör vad den kan för att sätta färg på naturen.

Hej då!

  

 

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards