oskmar

Direktlänk till inlägg 2 juni 2024

Juni 2024 06 02 solsken

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 2 juni 16:31

 

Så här ser det ut just nu, inte så tokigt, eller?

    

I dag har det varit svalare väder, solsken men lite mera blåst.

Det har lugnat ner på sjön nu och finns en del moln på himlen, är det annat väder i faggorna nu tro?

Just nu är det 19,8 grader varmt, solsken, det ser inte ut som att vädret tänker tvärändra sig i alla fall.

 

Solglitter på sjön i morse halvsju.

    

I dag har jag börjat mitt sommarjobb, jag har klippt gräs ett par tre timmar, men det räcker inte långt på den här gården om jag ska klippa som förut.

Trots att det inte regnat ordenligt här sedan snön försvann så har det växt sig jättelångt på de flesta ställen. Men nu måste jag fylla på dunken för att kunna fylla på tanken och macken är i Dorotea, det blir således ingen fortsättning i morron, tyvärr.

 

Åkersenapen och rödbläran lyser så fint, så det tänker jag inte klippa bort!

Dessa ängsblommor fanns inte här förra sommaren och det har en alldeles egen historia, som jag inte berättar ikväll.

 

    

Innan jag började klippa fick jag lov att gå in och ta på min långa jeans och en varmare överdel samt riktiga skor på fötterna för det blåste lite väl kallt för en "frôsenhära", annars var det riktigt skönt.

Men det började inte så bra, Jan Peter hade satt batteriet på laddning och skulle köra ut klipparen åt mig, men den startade inte.

Batteriet var slut, men som tur är så ställde Magnus W upp, han gick och tog ut ett batteri i Hoting hos Benka och kom hit med det. Det finns snälla kompisar som inte är sena att hjälpa till, inte min kompis direkt. Men han ställer upp för för mig ändå, men han är väl mera kompis med Anders och

Jan Peter. Jättesnällt Magnus!

 

En annan upptäckt som jag gjort i vår är, att nu finns det vitsippor nära huset, som inte funnits på Näset tidigare. Hur har det gått till då?

    

I dag har det varit en sommardag som jag är mest van vid här nere, vi var fullt fikabord ute, det är roligt tycker jag.

Det var sedan alla återvänt till sitt som jag började klippa gräs.

 

Ett flygplan som spyr ut avgaser...

  

Nu har Anders varit här och klippt "hägna" och bara den tar sin runda tid. 

Ändå har han en klippare som tar minst dubbelt så brett som min.

  

 

Ja, n´Isak Rönnberg med flera vänder sig i sina gravar när de ser hur lite värde vi sätter på det gräs som växer, det som för tidigare generationer innebar en vinterföda för alla djuren i ladugården, som skulle stå för maten i stora famíljer. Som de hade slitit för att bryta marken och odla för att det skulle bli deras levebröd.

Nog är det andra tider minsann!

  

Dagens namn är: Rutger och Roger, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra söndagkväll, vi ses!

 

Vid midnatt igårkväll.

Hej då!      

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 24 juni 17:14

  Ikväll kommer jag bara lägga in bilder från igårkväll, för de var färggranna. Tagna mellan halv tolv och tolv.    En dag med lite blandat väder, det började ganska bra från morron, men sedan mest moln och blåst. Ingen sommarvärme här i al...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 23 juni 16:48

    Jämngrå himmel i morse!        I dag har jag inte sett ens skymten av solen, den har inte haft chansen för alla moln. Vinden har hållit sig ganska stillsam i dag och det har varit omkring 15-16 grader varmt. Det har småstrilat eller duggr...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 22 juni 17:37

  Klockan två under natten som var och det var så vackert!      Bra väder idag och det har blivit varmare. Det har varit moln men även solsken och inget regn. Just nu är det 19 grader varmt och vinden kommer från syd och det känns ju att de...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 21 juni 20:10

  Solblänk på sjön tidigt i morse!      Äntligen fick jag göra kväll, men jag rår helt och hållet för det alldeles själv, det är ingen som har jagat mig. Halv åtta hällde jag bort sista diskvattnet och då fick det vara bra för i dag! Jag ...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 20 juni 17:03

  För ögonblicket försöker solen komma fram, hur länge räcker det?    Nu är jag urless på regnet, det skvätter på heeela tiden, med några minuters uppehåll. Jag är övertygad om att jorden har fått det som den behöver nu på ett bra tag. Ju...

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards