oskmar

Direktlänk till inlägg 9 mars 2020

Mars 03 09 soligt och grant

Av Elsa Mårtenzon - 9 mars 2020 16:31

 

Solens sken är verkligen vederkvickande för själ och hjärta!

 

 

Den här dagen har solen verkligen strålat emot oss!

Det var plusgrader hela natten och omkring 2 plusgrader på morron. 

Under dagen har det varit många fler plusgrader och det märks för nu är det blank is lite här och där ute på gården. Det blir till att ha broddskor igen nu.

Det rasar snö från taken och det är ju bra om jag slipper skotta undan den.

Jag har skottat bort det som rasat från taket på vedboden under dagen och jag kunde gå in och hämta ved där.

Nu har det rasat massor av ladugårdstaket och det ser jag då att jag inte klarar själv, där går det upp över halva dörren.

Jag får hoppas på en traktor när det gäller den snöhögen.

Just nu är det 3,3 plusgrader och nästan helt klarblå himmel, lite lätta skyar bara.

Nu står månen uppe på trädtopparna mitt över sjön och är röd/guldfärgad och helrund ikväll.

En timme senare och molnen har kommit...

 

Nu är det riktigt kraftiga börsfall över hela världen på grund av coronaviruset. 

Det första jag hörde på radion i morse var att Oslo-börsen fallit med 12 %.

Stockholmsbörsen med nära 7%, bland annat. Under dagen har det varit upp och ner i omgångar och en del börser har stängt.

Och oljepriserna har kollapsat och det finns många nu som är skakade över det som händer.

Jag blir förvånad när jag ser på TV när de intervjuar folk på gatan och de rycker på axlarna och tycker att media förstorar upp både coronasmittan och börsfallen.

Det verkar som att inget biter på en del och de tror att allt ska fortsätta som de är vana vid. Allt ska bara gå sin gilla gång och vi ska kunna fortsätta att bara frossa och leva i den bästa av världar alltid utan störningar.

Så enkelt är det inte, vi vet inte alltid vad som väntar bakom nästa knut.

Nog för att vi varit otroligt förskonade i Sverige och har det väldigt bra, men för den skull måste man ta det på allvar när det blir överraskningar av det här slaget.

 

Förra veckan var det en som ställde frågan till mig: "Hur har du det då?"

Svaret han fick av mig var: "Jag känner mig som drottningen av Saba och har det hur bra som helst."

Jag tycker att det klagas mycket i onödan, vi behöver bara titta på TV och se hur det ser ut på många, många ställen i världen och då känner då jag en oändligt stor tacksamhet över min tillvaro.

Jag lever inte i lyx och överflöd men jag har det jag behöver och jag kan kliva ur sängen varje morron och sköter själv det jag behöver göra för att klara dagen. Det om något är väl nå´t att vara tacksam över.

Men, de som rycker på axlarna och tror att coronasmittan är som en vanlig förkylning ungefär, de kan nog få tänka om mer än en gång.

 

Dagens namn är: Torbjörn och Torleif, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

 

 
 
Ingen bild

Mona

9 mars 2020 20:33

Hejsan!
Tänk så rätt du har med att vi klagar över lite och ingenting.
Att ta sig ur sängen själv och sköta sin dag efter bästa förmåga är guld värt. Nu kan vi börja vända näsan mot söder och få lapa sol, härligt.
Hejdå!

Elsa Mårtenzon

14 mars 2020 16:50

Ja, visst är det så Mona. Hur uselt det än är så finns det alltid de som har det värre. Bara det är ju något att vara tacksam över, att man inte har det värst.
Ha en trevlig fredagkväll!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 24 juni 17:14

  Ikväll kommer jag bara lägga in bilder från igårkväll, för de var färggranna. Tagna mellan halv tolv och tolv.    En dag med lite blandat väder, det började ganska bra från morron, men sedan mest moln och blåst. Ingen sommarvärme här i al...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 23 juni 16:48

    Jämngrå himmel i morse!        I dag har jag inte sett ens skymten av solen, den har inte haft chansen för alla moln. Vinden har hållit sig ganska stillsam i dag och det har varit omkring 15-16 grader varmt. Det har småstrilat eller duggr...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 22 juni 17:37

  Klockan två under natten som var och det var så vackert!      Bra väder idag och det har blivit varmare. Det har varit moln men även solsken och inget regn. Just nu är det 19 grader varmt och vinden kommer från syd och det känns ju att de...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 21 juni 20:10

  Solblänk på sjön tidigt i morse!      Äntligen fick jag göra kväll, men jag rår helt och hållet för det alldeles själv, det är ingen som har jagat mig. Halv åtta hällde jag bort sista diskvattnet och då fick det vara bra för i dag! Jag ...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 20 juni 17:03

  För ögonblicket försöker solen komma fram, hur länge räcker det?    Nu är jag urless på regnet, det skvätter på heeela tiden, med några minuters uppehåll. Jag är övertygad om att jorden har fått det som den behöver nu på ett bra tag. Ju...

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards