oskmar

Direktlänk till inlägg 25 juni 2020

Juni 2020 06 25 varmt

Av Elsa Mårtenzon - 25 juni 2020 18:35

 

En bild över viken, från Näsudden sedan solen gått ner.

 

 

Värmen tar musten ur folket, åtminstone ur mig, allt går tungt och trögt.

Det har varit lika varmt i dag, om inte varmare.

Det är inte utan att man längtar efter en rejäl regnskur och lite svalka nu. För att inte tala om den ljuva doften som brukar infinna sig när det regnat efter en sån här torr och varm period.

Just nu är det 25,6 grader i skuggan och så lite blåst som möjligt, det är knappt det syns på sjön att det rör sig.

Det är några små, små lätta skyar på himlen, knappt synbara för blotta ögat.

Och gräset är uppbränt, inte mycket till grönska hos mig nu i alla fall.

 

Nu ett tag senare på kvällen blåser det lite mera- skönt! Från norr...

 

I morse fick jag höra att Michaet hade blivit tvungen flytta hem till Hoting för att kunna sova. Han har så varmt i sin stuga på Näsudden att han inte kunnat sova på ett par veckor och det funkar ju inte om man ska kunna jobba.

I Hoting har han en luftvärmepump som han kan köra på kyla.

Det har jag i det här huset också och provade en sommar när det var så här varmt i veckor.

Men det hjälpte föga, jag har luftvärmepumpen nere i hallen och värsta värmen på övervåningen där jag har sovrummet.

När jag kom ner på morron var det svinkallt på nedervåningen, jag frös. Men uppe i sovrummet och på övervåningen var det hett som fasen hela natten och lika varmt på morron. Den tryckte bara upp ännu mera värme, även all den värme som var på nedre plan.

Sedan har jag inte använt den, inte annars heller.

Ett onödigt inköp, det var Göte som trodde att den skulle vara så bra och köpte den.

 

I dag blev Kalle klar med vedhögen till klockan elva.

Nu ligger det bara "sôrn" och en massa näver kvar -och vad fasen ska jag göra med det? Ja, det får så ligga tills det blir svalare väder.

Han har gjort det bra Kalle som stått ut i hettan uppefter ladugårdsväggen i fyra dagar.

 

Nu är det ett nytt steg i riktningen böter, en miljard, för banker, nu SEB för penningtvätt. Det verkar som att de inte behöver skämmas för sina "missar", de bara fortsätter.

En miljard i böter är väl småpengar för banker med de enorma vinster som de håvar in. Man får en känsla att de chansar, går det så går det- tills det upptäcks.

 

Dagens namn är: David och Salomon, grattis till er som bär de namnen!

 

Bibliska namn både det ena och det andra, det första är ganska vanligt nu också, men någon Salomon har jag inte hört talas om i nutid.

 

Ha en fin fortsättning på torsdagens kväll, vi ses!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 18 maj 16:52

  Så här ser det ut just nu på himlen, fina moln.      En dag till med sommarvärme, det är bara att hoppas nu att vi inte gör bort sommaren redan i maj. I dag har det kommit mer och mer moln under dagen och nu är det ganska mycket på himlen...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 17 maj 17:37

  Halv sju i morse, isen ligger kvar men solen är på god väg och högt på himlen redan.        Mörka moln på morron men de försvann varenda ett.      Hemma igen!    Vilken sommardag det varit och är fortfarande, och Bellvikssjön ha...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 16 maj 15:32

  Halv sju i morse och inte var det mycket moln, eller?      Är det verkligen sant? Att vi har så varmt och soligt i dag också, ja, det är sant! Som en riktig sommardag, 24-25 grader varmt när jag tittade. Det är hälsosamt för både kropp ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 15 maj 17:50

        Perfekt väder i dag, men jag min dumming har varit inne hela dagen ändå! Solen har gassat på från tidig morron och fram tills nu, och det ser ut att fortsätta. Ett tag idag var det nära 25 grader när jag kollade. Nu har isen på...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 14 maj 16:52

  Sommargardinerna på plats och den mesta snön är borta på gården.    Vilken solskensdag! Det har varit 23-24 grader varmt och solsken från tidiga morgonen. Äntligen kom den efterlängtade majvärmen! Det har verkligen tagit på snön och isen ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards