oskmar

Direktlänk till inlägg 14 mars 2020

Mars 2020 03 14 solsken

Av Elsa Mårtenzon - 14 mars 2020 16:45

 

Morgonstund har guld i mun...

 

 

Den här dagen har vi haft mest solsken men även lite moln frampå dagen. Jag vaknade till en klarblå himmel i morse, men det kom lite moln till slut ändå. Fast jag trodde inte det när jag tittade ut i morse.

Det var nära 18 grader kallt som mest i morse och under natten var det stjärnklar himmel och vackert därovan.

Just nu är det 4,6 minusgrader, lite moln utspridda här och där och fortfarande skiner solen.

 

Jag har tänkt i dag att jag inte skulle skriva om coronaviruset ikväll, men kan inte låta bli ändå.

Spanien kommer nu att sätta hela landet i karantän.

Danmark har stängt sin gräns för både in och ut- resenärer.

Bland annat.

 

Och Trump verkar ha vaknat till efter alla framhoppande grodor ur sin mun. Och jag säger igen, hur kunde de välja en så´n president?  Ja, det är frågan det!

Statsmanna- mässig? Nää!

 

I dag fick jag sällskap till elvakaffet av Laila, sedan har det varit bara jag resten av dagen.

Och telefonen är åt fanders, det går inte att komma ut på den, jag kan inte ringa.

Det känns ju tryggt, tur att datorn fungerar och radion och det hoppas jag TV:n gör också. 

Annars skulle det vara som att sitta på en öde ö någonstans.

 

Nu byter jag ämne ett tag och rapporterar följande:

 

"En mjölkbonde har idag i genomsnitt en timlön på ungefär 20 kronor, medan en spannmålsbonde i bästa fall kommer upp i 70 kronor per timme.

Lönsamheten inom jordbruket är vikande. De flesta bönder är beroende av bidrag från EU.

En köttproducent kan få närmare 80% av sina inkomster från bidragen. 

Pengaflödet från EU till lantbruket är stort. Hälften av EU:s totala budget går till jordbruket. Sverige fick år 2004 cirka 7,74 miljarder kronor i bidrag från EU till jordbrukssektorn". Slut citat.

 

De här uppgifterna härrör sig sedan 2007 ur boken Otroliga fakta om Sverige.

Detta säger mig att, det skulle således inte finnas en enda bonde i Sverige om det inte var för bidragen från EU, det skulle inte gå att leva på 20 eller 70 kronor i timmen i dagens läge.

Men dyra blir bönderna, eller hur? Nära 8 miljarder till Sveriga bara och det här var uppgifter från 2007, det är nog mera vid det här laget.

Men det var inte så fett för bönderna när mamma och pappa var bönder heller och inga bidrag. 

Då fick kvinnorna sköta jordbruket helt och hållet själva vintertid för männen var i skogen och jobbade hela vintrarna.

Annars skulle det nog blivit magert med pengar från det som jordbruket gav. Det fanns inga bidrag från något håll på den tiden till bönder.

 

Dagens namn är: Matilda och Maud, grattis till er som heter så!

 

Ha en fin lördagkväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 
 
Ingen bild

Gunnel

14 mars 2020 20:47

Ha datorn på och ring på Messenger.
Försökte ringa dig på messenger, men du svarade inte.

Elsa Mårtenzon

15 mars 2020 17:08

Jag hade redan meddelat på messenger och det vet du också vid det här laget.
Jag håller tummarna och önskar lycka till för morgondagen!

 
Ingen bild

Gunnel

15 mars 2020 21:31

💕 Tack för tumhållandet! 💕

Elsa Mårtenzon

16 mars 2020 16:56

Hoppas på att du kommer få ett bra besked efter den här dagen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 24 juni 17:14

  Ikväll kommer jag bara lägga in bilder från igårkväll, för de var färggranna. Tagna mellan halv tolv och tolv.    En dag med lite blandat väder, det började ganska bra från morron, men sedan mest moln och blåst. Ingen sommarvärme här i al...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 23 juni 16:48

    Jämngrå himmel i morse!        I dag har jag inte sett ens skymten av solen, den har inte haft chansen för alla moln. Vinden har hållit sig ganska stillsam i dag och det har varit omkring 15-16 grader varmt. Det har småstrilat eller duggr...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 22 juni 17:37

  Klockan två under natten som var och det var så vackert!      Bra väder idag och det har blivit varmare. Det har varit moln men även solsken och inget regn. Just nu är det 19 grader varmt och vinden kommer från syd och det känns ju att de...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 21 juni 20:10

  Solblänk på sjön tidigt i morse!      Äntligen fick jag göra kväll, men jag rår helt och hållet för det alldeles själv, det är ingen som har jagat mig. Halv åtta hällde jag bort sista diskvattnet och då fick det vara bra för i dag! Jag ...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 20 juni 17:03

  För ögonblicket försöker solen komma fram, hur länge räcker det?    Nu är jag urless på regnet, det skvätter på heeela tiden, med några minuters uppehåll. Jag är övertygad om att jorden har fått det som den behöver nu på ett bra tag. Ju...

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards