oskmar

Alla inlägg den 13 mars 2020

Av Elsa Mårtenzon - 13 mars 2020 16:54

 

Solsken i dag, men kallt och blåsväder...

 

 

Hej igen!

Ny kväll med ännu mera av nya händelser i Sverige och världen.

Jag har nyss sett ytterligre en presskonferens och är ännu mer övertygand om hur allvarligt det är.

Jag hoppas att alla och envar förstår att vi alla har ett ansvar när det gäller coronasmittan och att man inte sitter och skyller på myndigheterna och regeringen.

På den här presskonferensen vädjades till alla att inte resa i onödan, bara om det är absolut nödvändigt.

Nationellaprovet som det är dags för nu, för att söka till högskolor och universitet blir inställt, trots att det är så nödvändigt, m m.

 

En annan stor nyhet i dag är att Riksbanken lånar ut 500 miljarder till Sveriges banker, som ska sätta fart på utlåning, utan ränta, för att låna ut till de företag som nu fått stora problem, bara den sista veckan har mycket rasat. Detta så att inte Sverige fryser ihop och stannar av efter allt elände med corona. Ingves sa också att, om det behövs mera så kommer det att bli möjligt till ytterligare satsningar från Riksbankens sida. De kommer att hålla koll på att det inte stannar i bankerna utan går vidare dit det är ämnat. Det får vi hoppas!

500 miljarder är så gott som halva statsbudgeten, så det är mycket pengar.

 

Nu till dagens väder, som vanligt, det bytte bara plats ikväll.

Morgonen började med en klar himmel och strålande solsken. Så trodde jag att hela dagen skulle se ut.

Men vid elvatiden drog det fram en del moln på himlen med snöskurar som följd.

Snön kom på tvären för det har blåst rätt bra i dag och blåst kallt. Men efter det blev det en solig eftermiddag och kväll.

Jag tyckte det blåste rätt i genom ytterkläderna när jag var ut och gick in igen ganska omgående.

Just nu är det 7,9 minusgrader, klar himmel och blåsten fortsätter.

 

Dagens namn är: Greger, grattis till er som bär det namnet!

 

Det har funnits en med det namnet i Bellvik, Greger Edlund, född 1925 Anundsjökullarna i Vilhelmina där familjen bodde då. De flyttade till Bellvik ganska snart där de blev bofasta.

Greger och hans syster Sonja var trogna tunnbrödsköpare hos mig när jag bakade och sålde tunnbröd.

Det var Sonja och Gerger som satte priset på mitt tunnbröd. En gång när de kom tillbagarstugan för att handla bröd sa Sonja så här:

"Nä, nu Elsa höjer vi priset på ditt tunnbröd från och med i dag och då tar du samma pris av alla!"

Och så blev det, Sonja och Greger tyckte att jag tog för lite betalt för brödet.

 

Det var som när Karolina Sandin hade fik i Bellvik. Hon tog i många år endast 40 öre för en fika med en rejäl skiva jättegod sockerkaka och tre sorters kakor.

Men en kväll när byns ungdomar var där och fikade bestämde de, att från och med den kvällen skulle hon få en krona per fika. Och så blev det.

Jag tillhörde inte fikagänget, det var före min tid, det här fick jag berättat för mig när jag skrev Bellviksboken och jag har även berättat om det i boken.

 

Ha en riktigt fin fredagkväll, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards