oskmar

Alla inlägg den 16 maj 2020

Av Elsa Mårtenzon - 16 maj 2020 17:09

 

Ja det finns både is på sjön och snödrivor på backen än, som synes...

 

 

Ungefär lika väder som igår och många dagar innan, men inte så blåsigt i dag.

Natten var kall med klar himmel, samt klar himmel med sol i morse, åtminstone tills halv nio. 

Sedan kom de i stora hopar, molnen alltså. Ibland har det blivit någon liten lucka som solen kunnat titta fram från några minuter.

Nu sedan kvällen är här börjar molnen bli lite glesare, men så har det ju varit länge nu, sol på morron och sol på kvällen.

Eftersom nätterna är så kalla så ligger snön ganska stilla, det hinner inte tina riktig efter natten förrän det är dags för nästa kalla natt.

Vad jag kan se på YR så ska det vara så en vecka till.

Det har varit snöflingor i luften i dag också, det är ovanligt segt denna majmånad. 

Och isen på sjön ser inte ut att vilja avlägsna sig i första taget den heller, ja,ja.

Ja, det är bara att gilla läget så klart.

Just nu är det 7 plusgrader, det var ju det bästa den här tiden på kvällen på ett bra tag och jag märker inte av någon blåst heller. 

 

I morse blev det ett jäkla pådrag här, den första som kom sa: Vad svarar du inte i telefonen för?"

"Därför att den inte ringt," sa jag

Och när jag kollar så har 14 missade samtal sedan i går kväll.

Jag hade varit ute på promenad med telefonen i fickan och kommit åt volymknappen för ringsignalen.

Den näste som kom och som försökt ringa mig utan resultat sa: "Ja, men du måste ju kolla telefonen innan du lägger ifrån dig den". 

 De kunde ju  nöjt sig med att säga, vilken tur att du lever", eller hur?  

Nu funkar telefonen i alla fall.

 

Om det inte blåser kallt i morron ska jag försöka ge mig på, åtminstone ett fönster, hoppas jag.

Jag har aldrig tidigare varit så sen med vårsysslorna något år tidigare, inte ens när jag legat på lasarett och blivit opererad i mars månad. Men det har inte varit så kallt och blåsigt i maj tidigare år, vad jag kan minnas.

 

Jag har kollat på vårfåglarna som kommit och de verkar inte hitta något att äta, det finns ju absolut inte några insekter.

Men däremot den ensamma tranan som brukar komma varje vår, den var här i morse när jag drog upp rullgardinen. Den stod nere vid förra årets potatisland, den stod där och grävde med näbben.

Men där gick den bet, jag lämnade inte en enda kvar av de rester som fanns efter tranorna förra hösten.

Och nu tänker jag inte sätta potatis åt tranorna flera gånger, nu får de skaffa sig potatis på andra ställen hädanefter.

 

Dagens namn är: Ronald och Ronny, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en bra lördagkväll, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards