oskmar

Alla inlägg den 18 juni 2020

Av Elsa Mårtenzon - 18 juni 2020 17:16

 

Så här såg himlen ut klockan tolv i gårkväll, solen fixar till det verkligen, strax innan den kryper ner.

 

 

Det var mycket moln tidigt i morse och hade regnat litegrann, men väldigt lite vad jag kunde se.

Under dagen har det varit värme och sol, som i går och dagarna före.

Just nu är det 24 grader varmt i skuggan, sjön rör sig ytterst lite. Det har uppenbarat sig en del moln därovan nu, inte störande, bara lagom och vackert.

 

Jag har gjort midsommarstädningen på förmiddan, jag har prutat ner den en hel del numera. Jag levde tydligen i den tron förut att det behöves vändas och flyttas på allt. Endera har jag blivit lat eller gjort upptäckten att allt det var inte så nödvändigt alla gånger, jag gjorde det ändå.

 

Oj då, alldeles nyss kom Ann Cathrine med tre vackra blommor från henne, Malin och Michael i födelsedagspresent.

Jag har beklagat mig att alla mina blommor inomhus har lagt av i vinter och det hade Ann Cathrine lagt på minnet förstås.

Tur det, nu är det betydligt flera på plats i fönstren och det syns att det bor folk här.

Ja, jag överdriver litegrann, alldeles tomt har det inte varit men det blev fylligare nu. 

Tack, tack, tack!

 

En lite upplysning om läskedrycksläget?  

Svensken dricker omkring 53 liter läsk per år, norrmannen 76 liter, medan amerikanen dricker 200 liter läsk per år.

 

Men nog måste det vara en onödig konsumering det som amerikanerna häver i sig, men det syns ju mer än väl.

 

Ransoneringarna under andra värlskriget ledde till att folkhälsan blev bättre än någonsin. Mindre fett och socker och mer rotfrukter visade sig vara en hälsosam kosthållning.

 

Ja där ser man, jag såg till exempel inte ett överviktigt barn på den tiden och knappast överviktiga vuxna heller.

Då var inte lördagsgodiset uppfunnet och läsk tror jag knappast heller, åtminstone kan inte jag minnas någon från min barndom.

En annan sak som var nyttigt då, var att dit man skulle fick man gå eller cykla. Nu ska ungarna skjutsas överallt, hur än kort sträcka det rör sig om.

Det fanns det som var bättre förr, eller var det bättre att lägga på sig kilon och åka bil, äta kilovis med godis och dricka massor med läsk.

Nää, det tror inte jag, Jag led ingen som helst nöd under min barndom.

 

Men vad anbelangar läsken är vi ju bättre än amerikanerna i alla fall.

Men, Amerika first, säger Trump, är det han menar kanske? Hahaha!

 

Dagens namn är: Björn och Bjarne, grattis till er som heter så!

 

Och grattis svåger Björn i Åsele!

 

Ha en fortsatt solig och fin torsdagkväll, vi ses!

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards