oskmar

Alla inlägg den 21 juni 2020

Av Elsa Mårtenzon - 21 juni 2020 18:32

 

Vackra färger därovan när kvällen är riktigt sen...

 

 

Nää, nu är det för varmt, det är inte skönt längre!

Det går inte att sätta sig ute och njuta när solen steker och svetten rinner.

På väderrapporten på TV säger de att det ska fortsätta den vecka som kommer också och bli ännu varmare, men de kan ha fel, hoppas jag, Vi kan plocka bort några grader i alla fall.

Nu har jag så torrt på gården att gräset vissnat där det är mest sandig jord och det knastrar när jag går i det.

Blommorna, perenna, börjar sloka och ser vissna ut och de som hunnit blomma ramlar av. "Dit det vink dit skvink dä".

Just nu är det 25 grader i skuggan och vinden kommer från söder, svagt måttlig. Några små ullliga/gulliga moln i öster.

 

I morron ska jag få hit en som ska lasta in min vedhög i lagårn. Jag är lite rädd att han ska få dåndimpen i värmen. Han ska lägga veden på ett transportband som ska föra den vidare. Men det är ju alldeles för varmt att stå i solen mot ladugårdsväggen, jag får nog gå dit ibland och kasta en hink kallvatten över honom, om han ska stoppa för värmen. Eller han får gå in i ladugården och kyla ner sig lite då och då för där är svalt som i en gammeldags stenkällare. Där är ju cementgolv och halva väggarna murade, det gör det extra svalt.

 

När det var slåttanna förut och jättevarma nätter, då fanns det inte några fläktar, om nån trodde det.

Då fann Enar och Eivin på råd, de gjorde sig var sin bädd i logen och sov där på nätterna. Den står i kanten innan myren och med träd runt om, samt det stora cementgolvet som höll bra temperatur, det blev svalt och sovvänligt.

Men där skulle inte jag kunnat ligga, jag skulle bara tänka på alla råttor och spindlar som kunde överraska. Huvva!

När jag sa det till Enar, i vuxen ålder, sa han: "Stinta va du ä fjasket"!

Det tyckte han, men inte jag.

 

I dag har jag äntligen fått upp parasollen så vi kan dricka elvakaffet i skugga om det är för varmt.

Det var Ann Cathrine som såg till att sätta fart på Michael och Jan Peter.

Det blev en väsentlig skillnad minsann! Det ska vara en kvinna i många lägen som ska få till det. Jag tycker inte om att be om hjälp, utan hoppas att "de ska begrip nånting själva." 

 

Jag tittade nyss på nyheterna på 4:an och ett klipp från Trumps valmöte igårkväll. 

Men fy vilken otrevlig människa, han drar sig inte för några otrevligheter och

påhopp mot dem som är hans motståndare. Hur kan någon vilja ha en så´n president?

Och han har tydligen stora problem med Sverige som han har på tapeten väldigt ofta. 

 

Fegis som måste ge sig på lilla Sweden, han som har hela stora USA, och största, bästa och vackraste presidenten därtill!  

 

Dagens namn är: Alf och Alvar, grattis till er med dessa namn!

 

Ha en bra fortsättning på söndagens kväll, vi ses och hej då!

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards