oskmar

Alla inlägg den 29 juli 2021

Av Elsa Mårtenzon - 29 juli 2021 16:56

 

Spegel, spegel - nej det är ju Bellvikssjön, som fungerar som spegel och det är inte den sämsta.

 

  solsken i dag också!

 

Varmt och soligt, vindstilla tills på eftermiddan. Vid ett- tiden i dag hade jag 29 grader varmt i skuggan, det räcker och blir över för min del.

Nån timme efter det vände vinden från sydlig till nordlig, då hade det börjat blåsa litegrann.

Märkligt nog gick det inte lång stund förrän den vände en gång till och då blev det ostlig vind, svårt att bestämma sig kan hända.

Efter ett litet tag till kom det en kraftig vindby och jag gick ut för att stöka ihop utemöblerna innan de blåste iväg.

Men det kom av sig alltihop, jag trodde det skulle börja regna för åskan mullrade strax innan.

Inget hände, molnen försvann och regnet ångrade sig.

Just nu är det 24 grader varmt i skuggan, solen skiner och sjön är i det närmaste helt stilla igen. Några vackra sommarmoln svävar uppe i det blå.

 

Det var hit en mystisk bil för nån timme sedan, men den gjorde en tvärvändning när jag blev synlig och försvann illa kvickt och hej med den.

Det räcker med alla Somalia-samtal, för att inte säga alla försäljare som ringer, men som jag aldrig svarar.

Ringer det några utöver det, då måste jag be om ursäkt för att jag inte svarar, känner jag inte igen numret så vågar jag inte svara.

Det är ju dumt nu i sommar förstås, eftersom det kan vara några som vill besöka museet.

Men jag är ju i stort sett hemma jämt så man kan chansa på det också.

Så var det ifjol sommar.

Bland annat en gång som var riktigt roligt, både för henne och för mig som kunde vara till lite nytta. De ringde men fick inte svar efter flera försök. Då körde de hit och det ångrade de inte alls.

De var från Värmland och hade varit i Tåsjö och sökt efter rötter/berättelser om en släkting från 1700-talet som hade bott i Tåsjö.

De hade sett på Facebook där jag annonserat om museet och fick idén att åka och titta där också innan de vände neröver igen.

De kom till mig och kom helt rätt, när hon nämnde hans namn sa jag:

"Honom har jag skrivit om i Nybäcksboken."

Plötsligt så händer det, det hade hon inte räknat med.

Han hade även bott i Nybäcken en tid, vilket hon inte hade en aning om.

Hon köpte Nybäcksboken för att fylla på mera till sin släktkrönika.

 

Många, många olika och liknande historier har hänt under åren efter att jag skrev Bellviks historia och Nybäckens historia, vilket har förgyllt mina dagar och år sedan dess. Det har varit både roligt och spännande, tycker jag.

 

Dagens namn är: Olof, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en fin och solig torsdagkväll, det tänker jag ha, för här skiner solen fortfarande, vi ses!

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards