oskmar

Alla inlägg den 3 juni 2022

Av Elsa Mårtenzon - 3 juni 2022 17:29

Vid midnatt i går var himlen rödfärgad bakom lagårn.

    

Hej igen!

Det har blåst ganska friskt i dag och inte har det varit mycket sol, den har bara visat sig små korta stunder.

Men bra väder ändå för jag har kunnat vara ute hela dagen och fått en hel del gjort, min hållning påminde om ostkrokskröken på ryggen än mer än sist.

Jag känner tydligt att jag tagit ut mig alldeles för mycket igen, men jag blir för ivrig och vill få klart så att jag kan njuta lite av årstiden också.

Just nu är det 16 grader varmt, det har lugnat ner sig litegrann på sjön.

Solen tittar fram lite då och då bland molnen, det är både mörka och ljusare moln, en spännande himmel.

 

Och den färgade sjön rosa samma tid på kvällen, klockan tolv, det är synd att gå och lägga sig när det är så vackert.

 

Jag som trodde jag skulle få ut gräsklipparen i morron, på en del ställen är gräset alldeles för långt och jag måste kapa av det.

Hoppades på att Laila skulle hjälpa mig med batteriet och att få igång den, men de skulle bort i morron.

Ofta önskar jag hett att Tim bodde närmare, han är klurig på det mesta och skulle gladeligen hjälpt om han var här, men så är icke fallet tyvärr.

Gräset har växt sig så långt de här sista dagarna att jag snavat i det dag på sina ställen. 

 

Ur "3000 otroliga fakta om Sverige":

"De personer som skrev läkarböcker på 1400-talet trodde att alkohol var en bra medicin mot olika sjukdomar.

I en av böckerna kunde man läsa:

Brännvinet fördriver kräftan och likmasken. Det gör magen stadig och smälter väl maten. Detta vatten är gott för huvudvärk, det styrker hjärnan. Det dräper gnetter i håret och driver löss från huvudet."

Med kräftan menas cancer och med gnetter menas lusägg.

Slut citat

Var man verkligen så blåögd på 1400-talet eller skyllde man på att det var medicin för att kunna dricka sig fulla.

Den medicinen funkar nog hellre tvärtom, det var nog rent önsketänkande för att ursäkta ett hejdlöst drickande. För det var verkligen inte sparsamt på den tiden med drickandet.

Det är många små berättelser om hur det gick till på den tiden i boken och mycket är direkt hårresande.

 

Dagens namn är: Ingemar och Gudmar, grattis till er!

 

Ha en fortsatt braa fredagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards