oskmar

Alla inlägg den 27 juni 2022

Av Elsa Mårtenzon - 27 juni 2022 17:04

 

En hel drös med svampar på en björkstubbe och midsommarblomster.

Det växer hejvilt ute i naturen nu.

 

Det har varit lika varmt i dag som under helgen!

På eftermiddan kom vinden igång och det blev lättare att "överleva", det är för mycket med omkring 30 grader om man ska uträtta något.

Från morron var sjön stilla och lugn och då blev det övermäktigt, svettigt att sitta på gräsklipparen också. Jag som brukar tycka att det är rena semestern att köra den, men inte när det är vindstilla och så här varmt.

Vid tvåtiden då blev det friska vindar från söder och det var skönt.

Just nu är det 28 grader varmt i skuggan och vågor på sjön i samma riktning som under eftermiddan.

 

Jag hoppas det blir lättare att sova den natt som kommer, jag hade korsdrag från alla håll och fläkten på högsta farten den natt som var, men det går inte sova när man inte vet vad man ska göra av sig själv, jag var för mycket.

Jag fattar inte hur de överlever de som haft omkring 40 och till och med nära 50 grader varmt.

Allra skönast är det med 20 grader varmt, klar himmel, sol och vindstilla.

 

I dag har det varit tomt på Näset så när som på mig, ingen kom på elvakaffet.

Ja, Anders var in en liten sväng nu när han kom hem från Hoting och han såg rätt sliten ut av värmen han också.

Alla har varit i vardagsselen i dag förstås, det är inte helg alla dagar och om det var det så skulle vi bli ganska less, det skulle då jag bli. Jag säger som mamma, det är bra då det är "ren vecke", det är ju det vi är mest vana.

Men jag tror många nu ser fram emot den analkande semestern, som kan behövas mer än väl efter ett års jobb utan längre ledighet och vila. Det är dem väl unnat.

 

Och jag har sluppit fiskmåsen sedan jag var ute och jagade den med sopkvasten före helgen. Jag har inte kastat ut nånting ätbart heller och det kan de titta i stjärnorna efter. Det var skatorna som jag skulle bjuda på matresterna, de hör hemma på de här breddgraderna, men inte fiskmåsen.

Skatorna är inte folkilskna, men det är fiskmåsen, den försöker jaga bort mig när jag går ut, men det kan den glömma. Skatorna hämtar tyst och stilla det som jag slängt ut åt dem och så försvinner de.

Förra veckan hade de konkurrens från en räv också, men den fick ge sig, skatorna jagade iväg den.

 

Så förfärligt det som hänt i Norge under helgen! Det är så mycket hot och hat och till och med krig på alla håll och kanter.

Tänk vad lugnt och skönt det skulle vara i vår värld om det inte fanns så mycket onskefulla människor som ställer till det för oskyldiga.

Vad är det för fel på dem när de inte kan räkna ut att det vore bäst för alla om de la bort både hot och hat ur sina tankar och om inte krig och knark fanns?

 

Jag avslutar med en av helgens härliga solnedgångar...

 

Dagens namn är: Selma och Fingal, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards