oskmar

Alla inlägg den 8 juli 2022

Av Elsa Mårtenzon - 8 juli 2022 16:39

 

 

I kväll lånar jag bilder från finare dagar vädermässigt.

  

Mycket moln på himlen idag och regnet har hängt i luften, men inte så mycket har fallit till marken för det.

Det har blåst ganska friskt under dagen och inte varit så särskilt varmt heller, svensk sommar.

Just nu är det 16,5 grader varmt och precis nu tittar solen fram, men det blir nog inget långvarigt besök vad jag kan se. Vinden kommer från norr och är inte så hård, den har avtagit en del sedan i dag.

 

Käringholmen måste få vara med, den här kvällen sken solen!

  

Det känns som att sommaren glider mig ur händerna, veckorna går så fort, de är slut inom en blinkning känns det som.

Hur ska det då kännas för dem som bara har några veckors semester och så är de slut. Då vill man ju att det ska vara bad- och solväder så att man kan både bada och sola. Jag minns ju själv när jag hade semester, jag hade stora förväntningar på vädret. Och inget kan vi göra åt det, det är bara att ta det väder som kommer.

 

I morron ska Ingrid och Nils Gunnar baka tunnbröd här och jag har så tur att de bakar åt mig också. Det har de gjort nu snart i tre år, de säger att de gör det för att de får använda bagarstugan. Jag är glad för det förstås, men jag känner mig som en "börda" för dem, men om jag säger det så "trätt" Ingrid på mig. Och jag är så tacksam för att de bakar åt mig, eftersom jag tycker mig vara matlös om jag inte har tunnbröd i frysen. De behöver ju inte baka så mycket åt mig, jag klarar mig länge med 20 brödkakor, 10 påsar.

Jag har fraktat dit ved nu på eftermiddan och såg att jag bör försöka städa där riktigt i sommar, jag gjorde inte det förra sommaren. Det är tunga grejer som måste flyttas och det har jag inte så lätt för numera. 

Jag ska ta mig i kragen nån dag framöver när det är lämpligt väder, jag får väl ta två dagar i anspråk så går det nog.

 

Det blir lite rusch nu i två veckor, i helgen startar travveckan i Hoting och på måndag startar återvändarveckan i Dorotea kommun. Men sedan brukar det kännas som att klockorna stannat. 

Men efter Hotings travvecka och Doroteas återvändarvecka blir det Åselemarknaden- sedan är allt över, nästan.

Mig berör inte detta nu men förut var det bråttom de här tre veckorna, om man skulle vara med på det mesta.

När vi hade Bellviksdagen och allsången skedde det ju under återvändarveckan, då satt man inte och rullade tummarna precis.

 

Dagens namn är: Kjell, grattis till er med det namnet!

 

Ha en riktigt fin fortsättning på fredagkvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards