oskmar

Alla inlägg den 11 juli 2022

Av Elsa Mårtenzon - 11 juli 2022 16:55

 

Klockan tolv igår kväll såg det ut så här på himlen och jag fick hopp om en fin måndag och det blev det!

  

Tänk om det kunde vara så här resten av sommaren, önsketänkande.

Det har varit solsken hela dagen men inte för varmt utan precis lagom.

Inga moln på himlen och en sydlig svag vind, ibland ingen vind alls och omkring 20 grader varmt eller strax över. Det kan inte vara bättre, enligt mig.

Just nu är det 19,5 grader varmt på skuggsidan, sjön är nästan helt stilla och längs efter horisonten har det uppenbarat sig en del vackra sommarmoln som prydnad på himlen.

 

Så här såg det ut klockan sex ikväll, inte illa alls.

  

Jag har varit ute hela dagen tills klockan var halv fyra när det var dags att fixa lite mat.

Det har varit jätteskönt att sitta på åkklipparen en dag som denna. 

Det har växt så det går inte tänka som så, att jag klipper nästa vecka, då är det för långt och för tjockt igen. På ett ställe som jag klippt idag har jag varit tvungen att köra två gånger för det var för långt.

Före klippningen var det trimmern som gällde, när batteriet laddat ur då är det bara att sluta och ladda igen, men klipparen är det bara att fylla tanken på och sedan fortsätta igen. Den är otroligt bränslesnål i alla fall tycker jag och det är ju bra.

 

Sol sol strålande sol!

          

Det vackra vädret verkar ha lockat hit folk till småstugorna i dag. .

Här nere vid sjön intill skogskanten, som var min dagliga lekplats när jag var barn och det var sommar och vackert väder. Där gjorde morfar en gunga åt mig och där fanns mjärdar som var små och lätta så jag kunde hantera dem. Dem fiskade jag "solskensabbarn" i.

Jag valde ut de största fiskarna och bar upp dem till mormor och hon tog hand om dem. 

Jag lärde mig också att simma här nere, det fanns nog inga så kallade simdynor på den tiden, utan jag använde mig av "båtskôtte" som jag la mig framstupa på. Det var ingen som sagt hur jag skulle göra, men jag listade ut det ändå och till slut upptäckte jag att jag inte behövde något att ligga på, jag kunde flyta ändå med hjälp av simtagen.

Haha, det var ingen som talade om hur jag skulle göra simtag heller. Det var som med min slalomåkning, jag uppfann dem själv.

Där finns nu sedan många år en fritidsstuga och dit har ägarna kommit ikväll.

På Näsudden har det också infunnit sig folk på grund av det vackra vädret i dag.

Solsken och vackert väder lockar barn utom vägg, som det heter i visan.

 

Dagens namn är: Eleonora och Ellinor, grattis till er!

 

Ha en fortsatt fin måndagkväll, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards