oskmar

Alla inlägg den 20 juli 2022

Av Elsa Mårtenzon - 20 juli 2022 22:00

 

Färden kan börja när Ann Cathrine har lastat in all maten.

  

En underbar kväll! 

Dagen började  med grå himmel i morse vid sextiden, det kom till och med lite regnskvitter på morron.

Den här dagen som jag var så ängslig för att det skulle bli dåligt väder, men det löste sig.

Det har varit bra väder under dagen med sol och lagom värme och kvällen har varit perfekt med sol och sydostlig svag vind.

Just nu när klockan är 22, 05 är det 18 grader varmt nästan spegelblankt på sjön och i stort sett molnfri himmel.

 

Bättre matsal kan man knappast ha!

  och solen sken och värmde gott!

 Jag har nyss kommit hem efter en helt underbar tur på sjön med middag och allt vad man kan önska sig.

Michael rattade båten in i en vik nära Backsvedjan där viken låg blank som en spegel och den glänste vackert i kvällssolens sken, de stora stenar efter standkanten speglade sig så fint på den solbelysta vatttenytan, jättefin matplats. Jocke blev tydligen utsedd till grillare och det klarade han med bravur det var både saftigt och mört. Ann Cathrine som skött kryddningen hade lyckats som vanligt så smaken var perfekt. Tillbehören föll mig också i smaken, jag som inte har nån aptit alls för det mesta njöt av maten fullt ut. Men i trevligt sällskap dessutom blir det alltid gott.

Vi som var med på båtturen var Michael, båtens ägare och "kapten",

Ann Cathrine, Jan Peter, Jocke, Ingrid och jag. Nils Gunnar och Ingrid skulle ha varit med också men de fick långväga främmande och kunde därför inte vara med.

Jan Peter hade med sig kastspöet och fick många stora fina abborrar som han skulle file`a vid hemkomsten och som vi ska steka i morron och äta till middag.

Abborrar fångade i Bellvikssjön är de godaste abborrar som finns, knaperstekta i mycket smör och med en god kall sås, mums!

Den här kvällen kommer jag att lägga till minnesbanken och njuta av den så länge jag finns.

Tusen tack Michael, Jan Peter, Ann Cathrine, Ingrid och Jocke för trevligt sällskap och allt jag blivit bjuden på!

 

Manfreds fiskar strömmar till när de hör hans lockrop.

  

Vi gjorde två strandhugg på hemvägen i Nybäcken hos Manfred och Sylvia samt hos Tommy.

Hos Manfred fick vi se hans "tama" fiskgäng och de är många, som kommer när de hör Manfreds lockrop från stranden. Han bjuder dem på bröd och de nästan äter ur hans hand, så goda vänner är de med Manfred.

 

Det här var min bästa kväll den här sommaren, inte så konstigt att jag varit rädd för att det skulle storma och regna så den inte kunde bli av.

   

På väg hemåt och lite moln har uppenbarat sig för tillfället.

  

 

Michael kunde konsten att angöra en brygga...

        Tack för en underbar och minnesvärd kväll!

 

Dagens namn är: Margareta och Greta, grattis till er!

 

Ha en fin avslutning på onsdagkvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards