oskmar

Alla inlägg den 28 juli 2022

Av Elsa Mårtenzon - 28 juli 2022 17:04

 

Sjön är mörkt blå och blåsig...

  

I dag har det varit ett blåsigt men i övrigt bra väder. Mycket solsken mellan molntapparna och omkring 17-18 grader.

Klockan sex i morse var himlen helt klar utan moln, men det ändrade sig, som väntat.

Just nu är det 16 grader varmt i skuggan, blåsten är densamma och kommer från nordost, en hel del moln men solen skiner.

 

Mörka moln men solen skiner...

  

I dag har jag haft min städdag och den blev väldigt lång, ända till klockan tre.

Efter det gick jag ut i solen tills klockan fyra och det var härligt.

I morron hoppas jag att det blir längre utomhusvistelse och bra väder med solsken och mindre blåst, det gäller att ta till vara på dagarna med sol nu, snart knackar hösten och vintern på.

Hösten kan ju vara riktigt fin också, ibland finare än sommaren.

Jag ser på Facebook att folk plockar hjortron för fullt nu och det verkar finnas hur mycket som helst, skrev en från Avaträsk igår.

Jag har en myr bara 10-15 meter från bagarstugan och det känns för bedrövligt att jag inte kan gå dit längre, det är för mycket att snava i.

Förra sommaren köpte jag 4 kg och det mesta är kvar, jag är ingen storförbrukare på sylt nu. Godast är de ju när man får plocka dem när de fortfarande är lite röda och inte helgula.

Men å andra sidan har jag haft så mycket hjortron i mina dagar så jag överlever nog om jag inte har några mängder nu.

Och mängder hade jag förut, för mycket jämt. Göte var galen i att plocka hjortron och han kände ju till minsta lilla myrrå och myr och tyckte att det var jätteroligt att plocka bär, alla sorter utom blåbär.

När jag vägrade ta reda på mera så plockade han och gav bort.

 

I dag har Malin, Tim och Freja skickat bilder stup i kvarten på lilla Bruno, han blir nog så omhuldad att han orkar inte mera än så, han sover på många bilder.

Frågan är om Tim fåt tid att plocka några hjortron i år nu när Bruno pockar på hans intresse.

De har en jättemyr där de har sin stuga och Tim har varit duktig att plocka hjortron, men nu är de i Dorotea och där är inte myren.

 

I tisdags när jag handlade såg jag att svenskt smör, ett paket närmar sig nästan 70 kronor nu. Varför har svenskt smör gått upp så mycket kan man fråga sig? 

Det kan bli så att smöret köps inte längre annat än i yttersta nödfall, är det bättre?

Allt har gått upp otroligt mycket i pris nu, det blir inte lätt för barnfamiljer som måste handla mycket, jag som är ensam klarar mig nog, men nog finns det saker jag undviker ändå nu.

 

Dagens namn är: Botvid och Seved, grattis till er!

 

Ha en fin fortsättning på torsdagskvällen, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards