oskmar

Alla inlägg den 2 maj 2020

Av Elsa Mårtenzon - 2 maj 2020 16:20

 

Nej, vintern hade inte rasat ut, den bara lurades litegrann...

 

 

Kväll igen! Nog är det väl väldigt ofta som det är kväll, jag skulle kunna tänka mig att bromsa tiden. Det har jag velat göra länge, men tyvärr, jag har upptäckt att det inte går, det är bara att följa med och vara glad så länge man får göra det.

 

När jag tittade ut klockan sex i morse blev jag varse att det pågick ett lika ymnigt snöfall som det gjorde klockan tolv i gårkväll. Det hade snöat hela natten.

Det snöade tills tidig eftermiddag, lika ymnigt och stora lapphandskar.

 

Jag försökte sopa av brostegen på morron, det låg mer än 1 dm, genomsur snö så att det gick inte sopa bort den men en vanlig riskvast.

Jag bar bort piasavasopen för tidigt ändå. Men jag tänker inte hämta den- det får töa bort. Brostegen har jag fått bort snön på till slut.

Nu har det inte snöat på några timmar och jag säger: DET RÄCKER NU!

Det har också ljusnat på himlen och ser ut som att bättring råder.

Just nu ser det hoppingivande ut och det är 5,5 plusgrader.

 

Solstolen som jag bar ut förr förra veckan har jag således inte haft användning för i dag heller, det ligger en snödriva i den.

Jag har inte varit längre än ut på bron i dag. jag bar undan vinterskorna förra veckan och stövlarna är för halkiga i djup snö.

 

Jag har pratat med Mary i dag, ett riktigt långsamtal per telefon. Jag pratade tills jag var hes, hade inte hunnit sjunga upp mig innan.  

Jag har också pratat med Gunnel i dag, inte fullt lika länge.

 

För övrigt har jag inte sett annat än hjulspår efter dem som kört förbi. Jo, jag såg en på fyrhjuling som körde förbi också med en människa på. Annars har jag haft det vanliga sällskapet, radion, TV:n och datorn.

Har under dagen hört en del försiktigt positiva besked vad det gäller coronapandemin i Sverige.

Jag hoppas verkligen att det visar sig att Sverige valt den rätta strategin.

Till och med Trump funderar ju i de banorna om Sverige nu. Men i nästa stund funderar han tvärtom, så han är inte mycket att lyssna till, det flinar man ju bara åt.

 

En liten snutt historia, med rubriken, "Kvinnliga pionjärer i Sverige":

"Fredrika Bremer (1801-1865).

Den svenska feminismens portalfigur växte upp i en förmögen familj i Stockholm. 

Genom den banbrytande romanen Herta från 1856 uppmärksammade hon bland annat ogifta kvinnors situation i landet. Hennes skrifter översattes till flera språk."

Slut citat.

Detta påminner mig om hur "hemmanspapperen" var skrivna här på gården när morfar och mormor skrev bort fastigheten till två av sina söner.

I båda husen på gården var den övre våningen inredd med spis i ena rummet och ämnad att inredas som kök.

Det stod att, om någon av döttrana skulle förbli ogifta så skulle de ha rätten att bo på övervåningen så länge de ville och var i behov av husrum.

Det var den tidens sätt att ordna för ogifta döttrar när sönerna tog över efter sina föräldrar.

Jag träffade inte på några övriga fastighetshandlingar med den ordalydelsen i byn.

Det var så de tänkte för att "rädda sina döttrar från att bli uteliggare".

Nu blev de tre döttarna gifta så de fick det ordnat utan övervåningarna på Näset.   

 

Spisen på övervåningen i huset som jag bor i rev vi ut så klart när vi flyttade hit, den fanns i det sovrum som jag har.

I det andra huset finns spisen kvar på övervånigen, med tillhörande spispanna.

 

Dagens namn är: Filip och Filippa, grattis till er som heter så!

 

Ha det så bra på lördagens kväll, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards