oskmar

Direktlänk till inlägg 23 maj 2018

Maj 20180523 sol och blå himmel

Av Elsa Mårtenzon - 23 maj 2018 18:20

Underbara sommarkvällar, redan i maj. Finns det något bättre?

 

 

Inte ett moln på himlen i dag och för det mesta helt stilla sjö, vad mera kan man begära?

Det har varit svalare i luften i dag än i går, men bra när man ska jobba ute. På natten tronar en halv måne som nu är vit för det är ju ljusa nätter nu. Sommaren är ju härlig, synd bara att den årstiden går så fort och blir för kort. 

Nu är klockan 18.45, det är 16 grader varmt i skuggan. Inga moln nu heller och spegelblank sjö, sååå vackert på sjön.

 

Det är en himla tur att jag är så misstänksam nu för tiden. Varför det då, det var jag ju inte förut?! Jo, därför att nu behövs det verkligen. 

Vid fyratiden ringde telefonen, jag svarade och någon påstod sig ringa från Handelsbanken/Sparbanken. Han frågade om jag just nu höll på att betala 7000 kronor till utlandet?

"Nej jag har inga utlandsaffärer", sa jag.

Han försökte på alla vis försöka övertyga mig om att det var så. 

Jag sa att, "hur ska jag kunna lita på att du ringer från banken"?

"Om du kopplar in din bankdosa så ska jag hjälpa dig, annars försvinner 7000 kronor för dig nu", sa han.

 "Var sa du att du ringde ifrån", frågade jag.

"Från Handelsbankens huvudkontor i Solna" fick jag till svar.

"Vet du, jag tror att Solna är full av skurkar", sa jag.

"Sätt in bankdosan nu så ska jag hjälpa dig innan dina pengar försvinner", envisades han.

"Nä, du får ringa till min bank i Dorotea", sa jag

Då la han på och samtalet var avslutat. 

Tjyvjäklar, säger jag. Att det inte går att lita på folk nu för tiden, tur att man inte är lättlurad!

Och ännu mera misstänksam kommer jag att bli efter detta!

 

Dagens namn är: Ivan och Vanja, ingen Vanja härifrån känner jag till.

Men Ivan, äldst pojken åt ´n Amandus och á Bojan. Visserligen flyttade familjen från Bellvik men inte längre än till Hoting. Och de har varit trogna Bellvik på somrarna och är fortfarande. Tre ur grundfamiljen familjen har lämnat sin jordiska vandring, samt en av mågarna. Men resten är trogna Bellvik när sommaren kommer och Ivan och Hans fru var här senast förra hösten. Så hoppas jag denna sommar också blir, eller hur Kerstin?

Ha en riktigt fin kväll i sommarvädret, vi ses!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 15 april 16:22

  Upplyftande?    Ja, men det är borta nu - tills nästa gång.         Vitt på taken i morse och vitt på backen. Men Gumman Tö har skött jobbet bra, allt är borttinat nu. Det har ju varit både plusgrader och regn och snön som kommit är borta...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 14 april 16:42

  Just nu är det grått och det regnar.        Det började med en solig morron, men det räckte inte så länge förrän molnen tog över. Sedan ett-tiden har det regnat utan uppehåll i stort sett, uppe bland bergen har det eventuellt snöat för dä...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 13 april 16:48

  Klockan nio igårkväll lyckades jag hitta månskäran och kunde konstatera att jag missat fullmånen på grund av molnig himmel den här gången.    En dag med mestadels grå himmel och 9-10 plusgrader. Alldeles nyss började det blåsa och det ble...

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 12 april 16:23

    Vad sägs om vårens framfart i Bellvik? Men det kan fortfarande komma bakslag, säger jag med många års erfarenhet.      I dag har det varit blandat därovan ibland sol och ibland moln, det har inte regnat och inte snöat. Det har varit plus...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 11 april 16:21

  Det är väl det här som kallas, att det våras!    En solig morron byttes ut till en dag med både sol och moln. Plusgrader från morron till kväll, kanske även under natten. Nu är himlen helgrå så grå den kan bli, det väntas annat väder för ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards