oskmar

Direktlänk till inlägg 14 maj 2019

Maj 2019 05 14 gråmulen dag

Av Elsa Mårtenzon - 14 maj 2019 16:19

 

Just nu ser det ut så här på himlavalvet...

 

 

En riktigt molnig och grå dag vad gäller vädret, men det visste jag om i förväg tack vare YR.

Det blåser betydligt mindre i dag och det är ju bra och det har inte snöat, regnat eller haglat. Termometern har visat ca 8-9 plusgrader under dagen.

Det grönskar mer och mer trots att det inte har varit bästa vädret i maj.

Men Bellvik ligger inte i Spanien eller på andra sydliga breddgrader, ingen fara, det kommer varmare och soligare dagar.

Just nu vid halv fem är det 7,8 grader varmt och några små ljusare fält på himlavalvet och en ytterst svag krusning på sjön.

 

Nu är klockan 17.45 och det är mycket som är blått på himlen nu och 9 grader varmt med tillfälligt solsken.

 

I morse var det ett intressant ämne på SVT Forum om förslaget i Försvarsberedningen, som jag tyvärr inte kunde följa hela eftersom jag skulle till Dorotea.

Men jag kan konstatera att det är onödigt höjda brösttoner, som jag tror mycket beror på att man vill visa upp sig- det löser sig nog.

Egentligen tycker jag att det är onödigt att det ska behövas rustas för krig, var det än är någonstans. Vansinnigt att ledare i världen inte begriper bättre när vi hunnit in på 2000- talet.

Men det ligger alldeles för mycket pengar i försvarsindustrin och pengarna styr "de stora" i världen- girigbukar. Då kan de offra både stora värden och människoliv,

kortsiktigt tänkande.

Tänk om alla kunde enas världen över om att aldrig kriga mer, vilken lycka!

Som i visan, "I natt jag drömde", men det lär aldrig ske annat än i visan.

 

Sedan jag kommit hem från Dorotea och satte mig med ett försenat elvakaffe slog jag på TV: n i fika pausen och där var ytterligare ett intressant ämne.

En pensionerad lärare hade fått uppdraget att utreda privatiseringens följder i svensk skola, segregationen och betygsinflationen bl a. Samt om  kommnaliseringen i skolan, som inte blivit som den var tänkt.

Regeringen Bildt fick bråttom att få till en privatisering i skolan, som skulle ge oss Europas bästa skola genom konkurrens och som blev helt tvärtom.

OECD varnnade dåregeringen för detta men de gömde undan OECD:s varning och genomförde privatiseringen på reckordsnabb tid. Ingen hann  debattera och det var nog det som var meningen, därav brådskan. Det gjordes heller ingen konsekvensanalys, det skulle gå så snabbt som möjligt, så klart.

 

Och i dag har vi facit, nu är det inte längre Europas bästa skola, som det var före denna eländes privatisering, svenska skolan som man världen över berömde.

Så går det när man till varje pris ska gynna kapitalet, men det är svenska barn och ungdomar som får lida för Sveriges största tabbe.

 

Dagens namn är: Halvard och Halvar, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses och hej då!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 22 april 17:51

  Halv åtta i morse och det ser lovande ut på väderfronten.      Kalasväder i dag, solsken från en klarblå himmel, men kallblåst idag också! Under natten var det 7-8 minusgrader och riktigt frusen mark i morse. Solen har tyvärr inte orkat...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 21 april 16:26

  Klockan nio igårkväll lyckades jag fånga månen, det var svårt att hitta en bra bild när jag inte ville gå ut i kallblås´n. Jag hade fel förra veckan när jag skrev att den var på nedåtgående, det var tvärtom, den hade bytt läge och det tänkte ...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 20 april 17:43

  Kvart över sex i morse och jag anar vilken sorts väder det blir i dag, inte det sämsta.      Lite blandat på himlen idag men kallblåst som inte lockade till att hålla sig utomhus. Jag var ut på en promenad på eftermiddan men frös in tidigar...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards