oskmar

Alla inlägg den 6 maj 2019

Av Elsa Mårtenzon - 6 maj 2019 16:49

 

Så här ser det ut just nu, bilden tagen genom köksfönstret. Den snö som fallit igårkväll och i dag är nu borta.

 

 

 

I dag har jag funderat på om årstiderna gått vilse, det har liknat mera slutet av november än början på maj.

I morse var marken vit med snö igen, det började redan igårkväll med stora lapphandskar i ymnigt snöfall och träden blev helt vita.

Likadant i morse föll det stora lapphandskar igen. 

Under dagen har det vari både hagel och snö i omgångar. Solen har tittade fram lite smått på eftermiddan, men ångrade sig snabbt igen och gick i moln.

Just nu är det en del sprickor i molntäcket och lite ljusare. Det är 3 plusgrader och vinden kommer från norr.

OBS! En timme senare och sjön ligger spegelblank.

Fortfarande finns det is  på sjön, den ligger nu mot Långön och framför Käringholmen, samt en rejäl driva is uppe på holmen. Att den är så seg beror nog mycket på att det har blivit kalla nätter och ingen sol nu.

 

I dag har det lämnats en rapport från ett antal forskare och exsperter om den biologiska mångfalden.

Minst 1 miljon olika arter inom djur- växtriket har försvunnit ur vår fauna på grund av förändringar i vår natur.

Det låter hemskt, för om vi än tycker att det är skönt att slippa t ex myggen på somrarna så är de högst nödvändiga ändå, för bland annat fåglarna.

Jag tycker att jag märker stor skillnad på bara min lilla plats på jorden, det är mindre småfågar här nu mot vad det var i början när vi bodde här och jag ser mycket mindre fjärilar här nu än i början.

Fjärilarna det skyller jag mig själv för också, för att jag klipper bort allt gräs och därmed alla vilda blommor. Förr fick ju blommorna stå kvar tills "slåttanna" och den kom i början av juli. Då hade insekterna haft lång nytta av dem först, nu klipper vi bort dem så fort de sticker upp några cm ur gräset.

Och utan insekter kommer det inte att finnas bär som förr, bl a.

Numera är det mera plast i haven och naturen än det som ska vara där för att det hör hemma där.

 

Det sker många förändringar och inte är det till det bättre, programmet jag såg i gårkväll på TV, en samisk dokumentär, om förhållanden för samernas förutsättningar när det gällde klimatförändringarna var också skrämmande. Deras landskap och utrymmet för deras näring krymper oroväckande, isen försvinner och landskapet krymper, likaså permafrosten, det här var långt norrut.

 

Dagens namn är: Marit och Rita, grattis till er som har dessa namn!

 

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards