oskmar

Alla inlägg den 5 maj 2020

Av Elsa Mårtenzon - 5 maj 2020 16:36

 

Ja, det är svårt att ta vackra bilder när det är så tråkiga färger i naturen...

 

 

Nää, ingen vårvärme i dag heller, det har varit kallblåst och solsken bara ibland.

Under natten hade det nog varit någon minusgrad för det var frost på bilrutorna i morse.

Det har inte heller rört sig nämnvärt på snön i dag, för kallt för det.

Just nu är det 4,7 plusgrader, himlen är helgrå och det fortsätter med lite snålblåst.

Isen på sjön har ändrat färg litegrann till grå/blå, men det är nog ett bra tag innan den försvinner.

 

Inte har jag nån större lust att vara ute i det här vädret, jag fryser rakt i genom kroppen och håller mig helst inne när det är så här.

Tänkte gå ut en sväng mitt på dagen, men det blev inte av, jag kände mig så "hôrven".

Vet du vad det betyder?

Och inte har jag gjort mycket nytta heller, jag gjorde glöhyppen på morron, bland annat.

 

 OBS!

Då kom jag ihåg att det var här på bloggen som en kvinna frågade mig om recept på glöhyppen. Det lovade jag att komma med och skulle göra det i dag.

Men upptäckte att jag glömt hennes namn, hoppas att du läser här och återkommer så jag vet vem jag ska skicka det till- skriv en kommentar, i det fältet så kommer receptet.

 

Nu på eftermiddan har jag lyssnat till en programpunkt på radion, där de pratade om ransoneringar  och ransoneringskorten under andra världskriget.

Då kom jag att tänka på när farmor blev anmäld för att ha sålt en kalv, slaktad, till en privathandlare i Dorotea. Det fick man ju inte göra, man fick bara behålla det man behövde för egen del. Det var väl en så kallad svart affär hon gjorde.

Det fanns en tillsyningsman på byn, en nitisk sådan som gärna anmälde henne, han hade fått en aning om hennes otillåtna affär och anmälde henne.

Farmor resonerade som så att det var hennes kalv. Hon visste nog om att det var fel det hon gjorde, men gjorde det ändå, på trots kan jag tänka mig.

Det var det många fler med henne som tyckte, att det som de slitit för var deras och därmed jämt.

 

Så en dag när farmor stod i bagarstugan och bakade tunnbröd kom polisen. Eller om det hette fjärdingsman då, osäker där.

Han hittade henne, han gick väl efter doften av brödet.

Hon åkte på förhör om kalvförsäljningen och medan han förhörde henne, (hon gjorde inte uppehåll i brödbaket) stod han och bröt bitar ur en brödkaka och stoppade i sin mun.

Då blev farmor förbaskad och slog honom på fingrarna med "brödspjälka" och sa: "Ge fachingen och knapper ti bröe!" (Hennes kraftuttryck)

Han ryckte åt sig handen och fortsatte förhöret.

 

Hon var inte så lättskrämd, trots att det var polismakten fick han ett slag på fingrarna.

Hon fick böta för kalvaffären och han kände sig väl lyckligare han som anmält henne.

 

Dagens namn är: Gotthard och Erhard, grattis till er som heter så!

 

Det ena namnet har funnits i Bellvik. Erhard Johansson, född 1900 i Bellvik, gift med Ester, född 1898 i Bellvik.

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards