oskmar

Alla inlägg den 15 maj 2020

Av Elsa Mårtenzon - 15 maj 2020 16:29

 

Än finns det gott om snödrivor hos mig, det här inte alls den enda heller...

 

 

Ja, inte roligare väder i dag heller!

När jag var ute på en promenad i dag fick jag en snöskur över mig. 

Och det har inte varit den enda under dagen. Blåsten har nog varit lite, lite lindrigare i dag än tidigare dagar i veckan. Men nu tycker jag den kan hälsa hem den också, det räcker nu!

Det var en solig morron, så pass att man hinner börja hoppas, men det var också allt. 

Just nu är det 7 plusgrader och det mesta av himlen är molntäckt.

 

Men vädret är inte det som oroar mig mest just nu. Det finns annat som upptar mina tankar hela tiden i vaket tillstånd. Hoppas, hoppas, hoppas!

 

Det har varit ett antal pressträffar den här dagen också, det tar ingen ände nu.

I dag bland annat ett beviljande av 180 miljoner till ungdomar och sommarjobb.

Det behövs en del nu när skolorna upphör för sommarlov. Det är skyhög arbetslöshet nu, värre än någonsin på grund av coronan.

Men med 180 miljoner måste man väl komma en bra bit under sommarlovet.

 

Glädjande är, att väldigt många ungdomar söker utbildning inom vården nu.

Det kommer behövas framöver, det har varit ett bristyrke länge nu.

Köerna inom vården har till mesta delen berott på att det funnits bland annat för få sjuksköterskor.

Och enligt vad de räknat ut så kommer det behövas minst 50 000 undersköterskor under åren framåt.

 

Men då måste det till bättre villkor inom vårdyrket, särskilt bland undersköterskor.

Jag har legat på lasarett ett antal gånger och verkligen sett att det är det grövsta jobbet, ett slitgöra och till den lägsta möjliga lönen.

Nog är det väl märkligt att de som ska vårda och ta hand om sjuka och äldre i samhället, det är de som värderas sämst!

De som håller tillbaka villkoren för den yrkeskåren borde få jobba inom vården ett halvår minst, med deras lön och känna på hur det är.

Och de kan vara så säker, att det kommer en dag när de själva står där och behöver hjälp.

Se bara på hur ödmjuk och "grinfärdig" han var Boris Johnson efter sin coronasjuka.

Han var väldigt tuff innan, då trodde han att den inte skulle bita på en primärminister.

Men se det gjorde den och blev en nyttig lärdom för honom!

 

Dagens namn är: Sofia och Sonja, grattis till er som heter så!

 

Ha en riktigt fin fredagskväll efter arbetsveckan, vi ses och hej då!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards